Do Tatier už len elektromobilom? Ministerstvo dopravy plánuje v našich veľhorách vytvorenie bezemisných zón. Kedy sa tak má stať?

Tatry sa majú zmeniť na bezemisnú zónu. Ministerstvo plánuje povoliť vstup len elektromobilom. Kedy by k takémuto razantnému kroku malo dôjsť? (Aktualizácia pôvodného príspevku zo 14.10.2021)
Vydané  Text: 

tatry ako zelená zóna

Credit: Jakub Malík

Veľké množstvo európskych metropol začína s postupným obmedzovaním vjazdu áut s klasickým pohonom. Razantným krokom chcú zástupcovia miest v Európe znížiť množstvo skleníkových plynov. **Na Slovensku sa doposiaľ o zavedení zelených zón nehovorilo. Až do teraz. Tá prvá a najdôležitejšia má vzniknúť v Tatrách**. ### Tatry ako pilotný projekt **Ministerstvo dopravy a výstavby SR spoločne s organizáciou [driving.digital](https://driving.digital) stoja za myšlienkou vytvorenia prvých bezemisných zón na Slovensku práve v našich najvyšších horách**. Iniciatíva si dáva za cieľ postupné vytvorenie „zelených“ Tatier do roku 2030. Okrem Tatier však majú bezemisné zóny vzniknúť aj vo viacerých mestách Slovenska. Najciteľnejšie to každopádne bude práve v horskej destinácii, ktorú každoročne využívajú státisíce turistov na rekreáciu. **Ako by takéto bezemisné zóny mali vyzerať?** Už dnes ich môžeme vidieť v niektorých mestách Európy. Ide o zóny, do ktorých majú zákaz vstupu autá so spaľovacími, predovšetkým naftovými, motormi. Postupne ale z týchto zón majú vymiznúť spaľovacie autá úplne. Naopak, pokiaľ vodič vlastní elektromobil, má do nich vjazd povolený.
### Bez emisií a s pešími zónami Podobným spôsobom sa má pristupovať k zeleným zónam aj v Tatrách. **Ministerstvo plánuje v tejto lokalite vytvorenie niekoľkých peších zón, na ktoré bude nadväzovať ekologická doprava**. Tá by mala byť tvorená predovšetkým z elektrických vlakov, zubačiek, autobusov či elektrických mikrobusov jednotlivých hotelov. Dopravné tepny tejto dopravy budú spojené v miestach záchytných parkovísk. Tieto parkoviská by sa mali nachádzať pozdĺž diaľnice a železnice s priamym napojením na bezemisné zóny. Na parkoviskách by končili predovšetkým autá s klasickým spaľovacím motorom. **Elektrické vozidlá by v tomto prípade mali výhodu, že by sa mohli dostať ďalej. Nie je však zrejmé či by Tatry umožnili vstup elektromobilom kamkoľvek alebo by ich využili len ako približovadlo k ďalším dopravným uzlom tatranskej dopravy**.

Chystáte sa do niektorého z európskych miest autom? Pozor na nízkoemisné zóny

Pred cestou autom do zahraničia by ste už okrem diaľničnej známky a mýta mali poznať aj aktuálne pravidlá týkajúce sa nízkoemisných zón vo väčších mestách. Ponúkame vám prehľad niektorých z nich.

### A čo tamojší obyvatelia? Štefan Biľak, poradca starostu a právnik obce Štrba sa o projekte vyjadril mierne skepticky. Podľa jeho slov nestačí vytvoriť obrovské záchytné parkovisko v Tatranskej Štrbe. Na takýto projekt je potreba celý rozvojový plán a stratégia, podľa ktorej sa má postupovať. Kľúčovú úlohu by pritom mal zohrávať Prešovský a Žilinský samosprávny kraj, teda kraje, v ktorých sa Tatry rozprestierajú. Zároveň podľa Biľakových slov projektu chýba politický vizionár, ktorý by bol schopný sa projektu chopiť a dotiahnuť ho úspešne do konca. **Obrovský problém však spočíva v aktuálnej doprave**. Veľká časť obyvateľov tatranskej oblasti, ktorá vlastní auto, toto auto každodenne používa. Len v nepatrnom percente prípadov však títo ľudia vlastnia elektromobil. Bude teda dôležité myslieť práve na obyvateľov daných oblastí, ktorí elektromobil nechcú alebo sa ho boja. Zároveň bude potreba vybudovať rozsiahlu nabíjaciu infraštruktúru v okolí záchytných parkovísk a pozdĺž zelených zón umožňujúcich vstup elektromobilom.
Takéto budovanie pritom môže mať ešte väčší dopad na tamojšiu prírodu a ekosystém, ako vstup nových áut s modernými spaľovacími motormi. Tak či onak, pravdepodobne sa už prvej inteligentnej bezemisnej zóny v Tatrách dočkáme v najbližších rokoch. Kde to ale bude zatiaľ nie je známe.

Keď zatvoria Duslo, nebudeme môcť používať naftové autá. Hrozí nám britský scenár a obmedzenie osobného použitia áut

Ak v aute vybavenom systémom pre AdBlue chýba močovina, policajt môže odobrať papiere priamo na mieste kontroly. Duslo je posledným výrobcom močoviny AdBlue na Slovensku, teraz zvažuje zastavenie výroby.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.