Aktuality

Absurdný návrh! Elektromobily budú môcť jazdiť na cestách rýchlejšie než spaľovacie autá

Líniové riadenie dopravy na diaľničnom obchvate D1 mesta Bratislava | Foto: NDS
Obrazovky spustené pre líniové riadenie dopravy na diaľničnom obchvate D1 mesta Bratislava | Foto: NDS
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Viaceré krajiny uvažujú nad novými spôsobmi, ako znížiť emisie z cestnej dopravy. Najnovší návrh počíta so znížením maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici pre spaľovacie autá. Nejde pritom len o bláznivú myšlienku osamoteného ekologického aktivistu, v susednom Rakúsku môžu jazdiť majitelia elektromobilov rýchlejšie už dnes!

Rakúska federálna vláda v roku 2018 prijala zákon o kontrole emisií vypúšťaných do ovzdušia, v rámci ktorého znížila maximálnu rýchlosť na vybraných úsekoch diaľníc zo 130 km/h na 100 km/h. Výnimku v týchto oblastiach však majú elektromobily, ktoré môžu naďalej využívať 130 km/h limit. Podobnú iniciatívu môžeme vidieť aj v britskom Walese, kde obmedzili rýchlosť áut na 50 míľ za hodinu.

Minister dopravy vo Walese, Kent Skates, o znížení rýchlostného limitu pre automobily: “Verím, že väčšina motoristov bude so mnou súhlasiť ak poviem, že záchrana ľudí pred zdravotnými komplikáciami či smrťou je dôležitejšia než pár ušetrených minút pri ceste autom.”

Napriek jasnému zámeru zlepšiť kvalitu ovzdušia a života v oblastiach s hustou premávkou, tento návrh nemožno označiť za dokonalý.

KRITIKA

Spaľovacie autá totiž disponujú prevodovkou, pričom dnes má bežný model 6 až 10 prevodových stupňov. Vo vyšších rýchlostiach tak spaľovací motor točí optimálne otáčky, pri ktorých vypúšťa menšie množstvo emisií do ovzdušia. Môže sa dokonca stať, že počas jazdy v meste na nižšom prevodovom stupni a pravidelnom pohýnaní sa z križovatky vypúšťa auto so spaľovacím motorom do ovzdušia viac emisií než pri jazde na diaľnici, kde sa väčšina motoristov pohybuje konštantnou rýchlosťou.

Elektromobily fungujú v praxi opačne. Majú jednostupňovú prevodovku a ich spotreba rastie s rýchlosťou vozidla. Najefektívnejšie sú teda v meste a najväčšiu spotrebu elektrickej energie vykazujú na diaľnici. Rýchla jazda v elektromobile tak nielenže znižuje dojazd, ale škodí aj vašej peňaženke či životnému prostrediu viac než bežné spaľovacie automobily. Ak má elektromobil na diaľnici polovičný dojazd, nevyhnutná bude zastávka na nabíjacej stanici. V takom prípade netreba zabúdať na skutočnosť, že elektrická energia zo siete môže pochádzať z elektrární na fosílne palivo, ktoré majú výrazne negatívny vplyv na životné prostredie. Aj keď sa Slovensko môže pochváliť relatívne čistou elektrickou energiou z jadra, Nemecko získava väčšinu elektrickej energie práve prostredníctvom tepelných elektrární. Argument znižovania vypúšťaného množstva emisií do ovzdušia môžeme v prípade tohto návrhu považovať prinajmenšom za diskutabilný.

Prečítajte si aj:


Ekologický extrémizmus v praxi! Prvé mestá začínajú obmedzovať maximálnu rýchlosť na 30 km/h

Peter Orosz


Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie