Automobilky uprednostňujú spotrebu pred bezpečnosťou! Honba za nízkymi emisiami nás takmer stála život

Boj o šetrenie každého gramu CO2 je tvrdý, no pri niektorých opatreniach sa zamýšľam, či za to vôbec stoja.
Vydané  Text: 
Automobilový svet je plný bizarností a každým dňom ich pribúda čoraz viac. Naháňame sa za bezpečnosťou, no rozptyľujeme vodičov dotykovými obrazovkami. Oháňame sa veľkolepými plánmi o nulových úmrtiach na cestách už v roku 20xx (dosaďte si číslo podľa miery populizmu), pritom pre skutočnú lepšiu výchovu vodičov nerobíme nič. **Už dávnejšie som si začal uvedomovať nový trend,** a to používať privysoké tlaky v pneumatikách, alebo ekologické pneumatiky, alebo úplne najhoršie, kombináciu oboch.
Najprv trocha teórie. Ekologické pneumatiky majú tvrdú zmes, ktorá sa tak nezahryzuje do povrchu vozovky, čo si vyžaduje nejakú energiu. To znamená, že majú spravidla nižšiu priľnavosť než bežné kvalitné pneumatiky. Použitím vysokého tlaku hoc aj v dobrej pneumatike **znížite jej schopnosť deformovať sa, zmenšíte jej styčnú plochu s vozovkou a ušetríte tak trochu paliva,** avšak popri nižšej priľnavosti aj na úkor komfortu. > „Ak sa takmer dva a pol tony oprie o prefúkané ekologické gumy, povolia náhle a bez varovania.“ Raz som natrafil na smrteľnú trojkombináciu, ktorá ma prinútila sa nad celým problémom začať pravidelne zamýšľať. Testoval som istý elektromobil, ktorý vážil skromných 2,4 tony. Pršalo a ja som na okresnej ceste šetril energiu, lebo domov som to mal len tak-tak. Napriek tomu som v jednej zákrute takmer vyletel do jarku. **Zatočil som a auto skrátka pokračovalo takmer rovno. Takmer dva a pol tony sa oprelo o prefúkané ekologické gumy a tie to rovno vzdali.** Je to paradox, že také ťažké autá, akými sú elektromobily, sa obúvajú na pneumatiky, ktoré nedokážu účinne skrotiť ich hmotnosť. Veľmi milou výnimkou je Hyundai Ioniq 5, ktorého test nájdete najnovšom čísle Auto motor a športu. Obúva totiž špičkové Michelin Pilot Sport 4 SUV a je to úplne iná úroveň jazdy.
Žiaľ, trpia aj športové autá. Golf GTI Clubsport má z výroby predpísaných šialených 2,8 baru vpredu aj vzadu. Auto je tak zbytočne tvrdé, má problém preniesť svoj výkon na cestu a aj ABS sa k slovu dostáva oveľa skôr. Skrátka, všetko je horšie. Pri teste som tlak znížil pol baru a všetko sa zlepšilo do takej miery, až sa auto správalo ako vymenené. **Ak teda chcete šetriť, šetrite. Ale nemyslím si, že pneumatiky a ich tlaky sú na to to správne miesto.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »