Aktuality

Bosch pracuje na automatickej prevodovke pre elektromobily. Priniesť má zlepšenia v akcelerácii, maximálnej rýchlosti aj spotrebe elektrickej energie.

Bosch CVT4EV
  • Nová CVT prevodovka nie je úplnou novinkou, vznikla modifikáciu prevodovky určenej pre spaľovacie motory.
  • Použitie prevodovky má priniesť dlhší dojazd a lepšie výkony.
  • Efektívnejšie využitie energie umožní použitie menších batérií.

Elektromobily štandardne, až na pár výnimiek, používajú jednoduchú jednostupňovú prevodovku. Elektromotory totiž prevodovku, ako ju poznáme z automobilov so spaľovacími motormi, jednoducho nepotrebovali. Zdá sa ale, že hľadanie efektívnejšej prevádzky ukázalo, že hoci sa bez prevodovky elektromobily zaobídu, v prípade znižovania spotreby, a teda predlžovania dojazdu, môže zohrať významnú úlohu.

Bosch CVT4EV
Nová prevodovka Bosch CVT4EV by mohla priniesť zásadné zlepšenie vo všetkých dôležitých parametroch.
Zdroj: Bosch

Nová CVT prevodovka vznikla modifikáciu prevodovky určenej pre spaľovacie motory

Prvé testy CVT prevodovky, ktorú Bosch označuje ako CVT4EV, ukázali, že môže priniesť veľmi zaujímavé benefity. Na jednej strane zabezpečí lepšie zrýchlenie a vyššiu maximálnu rýchlosť elektromobilov a súčasne, čo je možno ešte dôležitejšie, pri rovnakej kapacite batérie bude mať elektromobil dlhší dojazd. A to je kombinácia benefitov, ktoré prevodovke CVT4EV, otvárajú dvere do sveta elektromobilov.

Menšia batéria znamená nižšiu cenu pri rovnakom dojazde

Hlavným benefitom teda bude, že pri zachovaní rovnakého dojazdu budú môcť byť elektromobily osadené kapacitne menšími batériami. A menší batérie znamenajú nielen nižšiu pohotovostnú hmotnosť vozidiel, ale aj nižšiu cenu.

Sľuby verzus realita

Takmer každý deň nás firmy bombardujú sľubmi o novej generácii batérií a ich revolučnom prínose. Reálne sa však sľuby, nech boli prezentované sebaistejšie, zatiaľ realitou nestali. A to ani v prípade značky Tesla, o neznámych startupoch nehovoriac. Naproti týmto sľubom vyzerá cesta, ktorou sa vybrala spoločnosť Bosch, oveľa reálnejšie.

Bude po testoch nasledovať sériová výroba?

Tak na odpoveď na túto otázku si ešte musíme počkať. Aktuálne firma prevodovku CVT4EV osadila do Volkswagenu e-Golf a sústavu usilovne testuje. Hoci o výsledkoch môžeme iba špekulovať, významné úspory v spotrebe by neboli prekvapením. Neoficiálne zdroje informujú, že výsledky testov vyzerajú sľubne, a tak by nasadenie prevodovky do sériových elektromobilov mohlo nasledovať čoskoro.

Prečítajte si aj:


Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie