Prečítajte si aj:
V Trnave sa objavili nové autobusy bez klimatizácie. Po medializácii a tlaku verejnosti na sociálnych sieťach nakoniec mesto zváži inštaláciu klimatizačnej jednotky do nových vozidiel.
„V dobrej viere sme sa spoľahli na erudovanosť dopravcov a tiež skúsenosti kolegov z niektorých iných miest, kde hovoria o veľmi nízkej, resp. diskutabilnej účinnosti klimatizácie v podmienkach podobných našim,“ hovorí vedúci odboru dopravy MsÚ Maroš Škoda.
„Samozrejme, že naším cieľom je spokojnosť občanov a komfort cestujúcich, preto v praxi otestujeme autobus s klimatizáciou a bez nej a po vyhodnotení všetkých faktorov aj finančnom vyčíslení opätovne zvážime, či klimatizáciu do MAD doplníme,“ doplnil M. Škoda.
Mesto Trnava uvádza, že klimatizácia v MHD nemá zmysel z troch hlavných dôvodov.
-
Zastávky MAD sú v Trnave veľmi blízko pri sebe (300 – 500 metrov),
-
na zastávkach sa otvárajú všetky dvere, ochladený vzduch by preto okamžite unikal z autobusu,
-
aby bol autobus vychladený pred prvou jazdou, musel by na konečnej stáť s naštartovaným motorom, čo by znamenalo zvýšené emisie a hlučnosť
Obyvatelia však argumentujú tým, že cestovná rýchlosť autobusov mestskej hromadnej dopravy je pomerne nízka, obzvlášť počas dopravných špičiek. Vyššie teploty v letných mesiacoch na priamom slnku môžu spôsobiť, že priestor pre cestujúcich sa zohreje aj na viac než 40 °C. Nedávno zakúpené vozidlá značky SOR navyše disponujú len úzkymi otvárateľnými oknami, ktoré pri státí vozidla nedokážu priestor účinne vyvetrať.
Klimatizované vozidlá mestskej hromadnej dopravy dnes už navyše fungujú aj v Košiciach či Bratislave, kde sú vzdialenosti medzi zastávkami rovnako krátke ako v Trnave. Regulácia teploty v kabíne je bežným štandardom v zahraničí už dlhé roky.

PREVÁDZKOVÉ NÁKLADY
Klimatizácia vo vozidlách môže zásadne zvýšiť spotrebu paliva nových autobusov, a teda aj prevádzkové náklady. Pokiaľ však mesto Trnava chce motivovať vodičov k tomu, aby prestúpili z áut do prostriedkov mestskej hromadnej dopravy, je dôležité na klimatizáciu nazerať ako na investíciu.
V porovnaní s inými modelmi od výrobcu SOR, trnavské autobusy disponujú menším počtom dverí (3 namiesto 4) a sú vybavené systémom dopytového otvárania. Faktom zostáva, že Trnava nepredáva cestovné lístky cez automaty na zastávkach a ich vydávanie prebieha priamo u vodiča. To znamená, že proces nastupovania cestujúcich je na zastávke pomerne zdĺhavý.