Tlak obyvateľov aj médií zabral! Trnavské autobusy nakoniec klimatizáciu dostanú

V Trnave sa objavili nové autobusy bez klimatizácie. Po medializácii a tlaku verejnosti na sociálnych sieťach nakoniec mesto [zváži inštaláciu klimatizačnej jednotky](https://www.trnava.sk/sk/aktualita/trnava-ma-sedemnast-novych-autobusov-mad?fbclid=IwAR3pID8ZoakAK5CVXvAdK3NSyK1jjfOQDPWk8w8Al1bTrnEPljbik0juva4) do nových vozidiel.
*„V dobrej viere sme sa spoľahli na erudovanosť dopravcov a tiež skúsenosti kolegov z niektorých iných miest, kde hovoria o veľmi nízkej, resp. diskutabilnej účinnosti klimatizácie v podmienkach podobných našim,“* hovorí vedúci odboru dopravy MsÚ Maroš Škoda.
*„Samozrejme, že naším cieľom je spokojnosť občanov a komfort cestujúcich, preto v praxi otestujeme autobus s klimatizáciou a bez nej a po vyhodnotení všetkých faktorov aj finančnom vyčíslení opätovne zvážime, či klimatizáciu do MAD doplníme,“* doplnil M. Škoda.
**Mesto Trnava uvádza, že klimatizácia v MHD nemá zmysel z troch hlavných dôvodov.**
* Zastávky MAD sú v Trnave veľmi blízko pri sebe (300 – 500 metrov),
* na zastávkach sa otvárajú všetky dvere, ochladený vzduch by preto okamžite unikal z autobusu,
* aby bol autobus vychladený pred prvou jazdou, musel by na konečnej stáť s naštartovaným motorom, čo by znamenalo zvýšené emisie a hlučnosť
Obyvatelia však argumentujú tým, že **cestovná rýchlosť autobusov mestskej hromadnej dopravy je pomerne nízka, obzvlášť počas dopravných špičiek.** Vyššie teploty v letných mesiacoch na priamom slnku môžu spôsobiť, že priestor pre cestujúcich sa zohreje aj na viac než 40 °C. Nedávno zakúpené **vozidlá značky SOR navyše disponujú len úzkymi otvárateľnými oknami, ktoré pri státí vozidla nedokážu priestor účinne vyvetrať.**
Klimatizované vozidlá mestskej hromadnej dopravy dnes už navyše fungujú aj v Košiciach či Bratislave, kde sú vzdialenosti medzi zastávkami rovnako krátke ako v Trnave. **Regulácia teploty v kabíne je bežným štandardom v zahraničí už dlhé roky.**

### PREVÁDZKOVÉ NÁKLADY
Klimatizácia vo vozidlách môže zásadne zvýšiť spotrebu paliva nových autobusov, a teda aj prevádzkové náklady. Pokiaľ však mesto Trnava chce motivovať vodičov k tomu, aby prestúpili z áut do prostriedkov mestskej hromadnej dopravy, **je dôležité na klimatizáciu nazerať ako na investíciu.**
V porovnaní s inými modelmi od výrobcu SOR, trnavské autobusy disponujú menším počtom dverí (3 namiesto 4) a sú vybavené systémom dopytového otvárania. Faktom zostáva, že **Trnava nepredáva cestovné lístky cez automaty na zastávkach** a ich vydávanie prebieha priamo u vodiča. To znamená, že proces nastupovania cestujúcich je na zastávke pomerne zdĺhavý.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!