Tlak obyvateľov aj médií zabral! Trnavské autobusy nakoniec klimatizáciu dostanú

Ľudia sa v nových autobusoch nakoniec neuvaria. Mesto Trnava vypočulo sťažnosti ovyvateľov na sociálnych sieťach, ktoré sa týkali nákupu nových autobusov mestskej hromadnej dopravy.
Vydané  Text: 

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.

V Trnave sa objavili nové autobusy bez klimatizácie. Po medializácii a tlaku verejnosti na sociálnych sieťach nakoniec mesto [zváži inštaláciu klimatizačnej jednotky](https://www.trnava.sk/sk/aktualita/trnava-ma-sedemnast-novych-autobusov-mad?fbclid=IwAR3pID8ZoakAK5CVXvAdK3NSyK1jjfOQDPWk8w8Al1bTrnEPljbik0juva4) do nových vozidiel. *„V dobrej viere sme sa spoľahli na erudovanosť dopravcov a tiež skúsenosti kolegov z niektorých iných miest, kde hovoria o veľmi nízkej, resp. diskutabilnej účinnosti klimatizácie v podmienkach podobných našim,“* hovorí vedúci odboru dopravy MsÚ Maroš Škoda. *„Samozrejme, že naším cieľom je spokojnosť občanov a komfort cestujúcich, preto v praxi otestujeme autobus s klimatizáciou a bez nej a po vyhodnotení všetkých faktorov aj finančnom vyčíslení opätovne zvážime, či klimatizáciu do MAD doplníme,“* doplnil M. Škoda. **Mesto Trnava uvádza, že klimatizácia v MHD nemá zmysel z troch hlavných dôvodov.** * Zastávky MAD sú v Trnave veľmi blízko pri sebe (300 – 500 metrov), * na zastávkach sa otvárajú všetky dvere, ochladený vzduch by preto okamžite unikal z autobusu, * aby bol autobus vychladený pred prvou jazdou, musel by na konečnej stáť s naštartovaným motorom, čo by znamenalo zvýšené emisie a hlučnosť Obyvatelia však argumentujú tým, že **cestovná rýchlosť autobusov mestskej hromadnej dopravy je pomerne nízka, obzvlášť počas dopravných špičiek.** Vyššie teploty v letných mesiacoch na priamom slnku môžu spôsobiť, že priestor pre cestujúcich sa zohreje aj na viac než 40 °C. Nedávno zakúpené **vozidlá značky SOR navyše disponujú len úzkymi otvárateľnými oknami, ktoré pri státí vozidla nedokážu priestor účinne vyvetrať.** Klimatizované vozidlá mestskej hromadnej dopravy dnes už navyše fungujú aj v Košiciach či Bratislave, kde sú vzdialenosti medzi zastávkami rovnako krátke ako v Trnave. **Regulácia teploty v kabíne je bežným štandardom v zahraničí už dlhé roky.**
Stropný ventilátor pripomína autobusy z minulého storočia.
### PREVÁDZKOVÉ NÁKLADY Klimatizácia vo vozidlách môže zásadne zvýšiť spotrebu paliva nových autobusov, a teda aj prevádzkové náklady. Pokiaľ však mesto Trnava chce motivovať vodičov k tomu, aby prestúpili z áut do prostriedkov mestskej hromadnej dopravy, **je dôležité na klimatizáciu nazerať ako na investíciu.** V porovnaní s inými modelmi od výrobcu SOR, trnavské autobusy disponujú menším počtom dverí (3 namiesto 4) a sú vybavené systémom dopytového otvárania. Faktom zostáva, že **Trnava nepredáva cestovné lístky cez automaty na zastávkach** a ich vydávanie prebieha priamo u vodiča. To znamená, že proces nastupovania cestujúcich je na zastávke pomerne zdĺhavý.

Trnava bojuje proti autám. Motiváciou presadnúť majú byť zastarané autobusy bez klimatizácie

**Mesto Trnava podpísalo so spoločnosťou Arriva zmluvu na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.** Prvá súťaž pritom bola vyhlásená ešte začiatkom roka 2019, no v októbri bola zrušená pre [nezáujem uchádzačov.](https://imhd.sk/tt/doc/sk/20170/Mesto-Trnava-vyhlásilo-už-tretiu-súťaž-na-poskytovateľa-služieb-MHD) Ďalší pokus prebehol v júli 2020, no aj v tomto prípade nebol do súťaže predložený minimálny počet ponúk zo strany možných poskytovateľov. Po dlhom trápení sa napokon mestu podarilo... Prečítať celé




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.