FORD KUGA PLUG-IN HYBRID: Najlepší Ford súčasnosti?

2,5-litrový atmosférický štvorvalec a spotreba 1,2 l/100 km? Znie to skoro ako sen, ale Ford Kuga vo verzii plug-in hybrid tak jazdí aj v realite. Ba čo viac, bežná denná prevádzka môže byť aj celkom bezplatná.
Vydané  Text: 

Ford Kuga plug-in hybrid sa v súčasnosti predáva so zľavami do 6 500 eur a s wallboxom na 400 V zadarmo. Na fotografii je vyobrazené nabíjanie SUV Kuga na verejnej nabíjacej stanici.

Elektrifikovaná Kuga žne úspechy

Keď na internete vyhľadáte recenzie a videá o novom Forde Kuga, možno vás prekvapí, koľko chvály si na toto SUV prečítate a vypočujete. Znie to tak podozrivo, akoby si Ford za všetky tieto pozitívne nadpisy a zhrnutia platil, lenže keď sme Kugu otestovali my, tiež sme týždeň jazdenia nemohli bilancovať inak ako veľmi pozitívne. Kolega Peter Orosz dokonca napísal, že Kuga Hybrid prekonala všetky naše očakávania.

Model Kuga síce nie je žiadnou horúcou novinkou, ale iba nedávno do ponuky slovenského predajcu pribudli aj konfigurácie s hybridným pohonom, ktorú sme testovali, a tiež plug-in hybridným pohonom. Ten je, zdá sa, tým najlepším, čo môže súčasný autopriemysel ponúknuť ľuďom, ktorí ešte stále stopercentne nedôverujú elektromobilite, zároveň si uvedomujú, že je perspektívna. Ako vždy, správnou cestou je tá stredná, zlatá, plug-in hybridná. A že je Kuga práve SUV – to je ďalší bod k dobru, pretože práve tento druh karosérie stále zažíva svoj boom. Nie sú to ale iba slovenskí novinári, kto Kugu oceňuje. Britský WHAT CAR? v súťaži CAR OF THE YEAR 2021 ocenil Ford Kuga 2.5 PHEV ako najlepší plug-in hybrid na dlhé trasy.

Ford Kuga má v plug-in hybridnej verzii batožinový priestor s objemom 575 litrov, teda o niečo menej ako 612 litrov vo verzii bez elektromotora a akumulátora.
Vo všeobecnosti platí, že zatiaľ čo hybridné (resp. full-hybridné) autá majú svoje teritórium v mestách, plug-in hybridy (PHEV) si hravo poradia aj s diaľničnými rýchlosťami. Kuga PHEV ich značne prekonáva, dosahuje rýchlosť až 200 km/h s veľmi solídnou akceleráciou 0-100 km/h za 9,2 sekundy. Napokon, maximálny výkon dosahuje až 165 kW, teda 225 koní. Ford v tomto prípade stavil na kombináciu elektromotora s veľkým 2,5-litrovým atmosférickým štvorvalcom DURATEC pracujúcim v Atkinsonovom cykle. Ten po zahriatí poteší vodiča aj pekným zvukovým prejavom, pričom jeho otáčky drží prevodovka eCVT príjemne nízko. V meste ho však nebudete počuť často, práve tam totiž Kuga naplno využíva potenciál elektromotora a rekuperácie, vďaka čomu môžete jazdiť takmer stále na čisto elektrický pohon. Vodič má ale na výber, ako chce motory využívať, má nad mini úplnú kontrolu vďaka možnosti výberu z jazdných módov: môže jazdiť výlučne na elektrinu, výlučne s benzínovým motorom alebo kombinovane. Popri tom má Ford Kuga plug-in hybrid inteligentný energetický manažment zastrešený režimami EV Auto, EV Now, EV Later a EV Charge. Keď sa akumulátor takmer úplne vybije, Kuga sa automaticky prepne do režimu EV Auto – výkon zážihového motora bude podporovať elektromotor pomocou rekuperovanej energie, čím sa zaistí optimálna spotreba paliva.

Nabíjací konektor na Forde Kuga plug-in hybrid
Najnižšia mestská spotreba, ktorú sa nám v teste „full-hybridnej“ verzie Kugy podarilo dosiahnuť, spadla na neuveriteľných 5,0 l/100 km. V prípade plug-in hybridu je to ešte podstatne menej, pretože prevažnú časť denného nájazdu kilometrov v meste Kuga absolvuje úplne bez zapnutia benzínového motora. Nielen teoreticky tak môže majiteľ Fordu Kuga PHEV jazdiť s dennou spotrebou 0,0 l/100 km. To znie dosť dobre, však? Samozrejme, že aj tú elektrinu niekto musí zaplatiť, lenže vďaka miestam s bezplatným nabíjaním elektrifikovaných vozidiel to nebude majiteľ vozidla! Takéto miesta stále existujú a aj v prípade, že budete nabíjať doma či na platených staniciach, stále sú investície do elektriny nižšie ako tie do benzínu či nafty. Oficiálne má Kuga Plug-In Hybrid dojazd v čisto elektrickom režime 72 kilometrov podľa NEDC, respektíve 56 km podľa WLTP. Spotreba paliva je podľa metodiky NEDC 1,2 l/100 km, respektíve 1,4 l/100 km (podľa WLTP) a emisie CO2 od 26 – 32 g/km v závislosti od zvolenej metodiky merania.  

Wallbox na rýchlejšie nabíjanie teraz Ford dáva zadarmo

Kuga je vybavená akumulátorom s kapacitou 14,4 kWh, nabíja sa cez nabíjací konektor v prednom blatníku. Počas jazdy sa automaticky nabíja sám pomocou technológie rekuperačného nabíjania, pri ktorom sa využíva kinetická energia, ktorá by sa normálne stratila počas brzdenia. Úplné nabitie akumulátora na domácej sieti s napätím 230 V bude trvať menej ako 6 hodín.

Ford dnes na samotné vozidlo ponúka zľavu až 6 000 eur pre výbavu Titanium X6 500 eur pre výbavu ST-Line X, čím podstatne prekonáva aj toľko skloňované štátne dotácieWallbox na 400 voltov dokonca dodáva zadarmo. Tento wallbox umožní vozidlo nabiť pri úplnom vybití za tri a pol hodiny. Pripomeňme, že elektrifikované autá sa nabíjajú vtedy, keď sa nepoužívajú, čo je väčšina dňa.

Plug-in je štandardne vybavený nadštandardne

Kúpa Kugy s plug-in hybridným pohon je rozumným rozhodnutím aj z finančného hľadiska nielen pre aktuálne ponúkané zľavy do 6 500 eur a wallbox zdarma. Racio je postavené na nižších prevádzkových nákladoch a tiež na tom, že už v základnej výbave je Kuga PHEV vybavená vskutku nadštandardne. Nemusíte si teda doplácať za položky výbavy, za ktoré by ste u iných výrobcov museli doplácať.

Ide napríklad o nasledovné položky:
  • adaptívny tempomat,
  • kontrola mŕtveho uhla (systém BLIS),
  • asistenčné systémy pre jazdu v jazdných pruhoch (LDW + LKA),
  • automatický parkovací asistent,
  • FULL LED svetlomety s LED hmlovkami,
  • prepojenie vozidla so smartfónom FORD PASS,
  • navigačný systém, ktorý avizuje aj dostupnosť nabíjacích staníc,
  • digitálny prístrojový panel s 12,3″ dotykovým displejom,
  • 17″ alebo 18″ zliatinové disky kolies (podľa zvolenej výbavy);
  • KeyFree bezkľúčové štartovanie, odomykanie/zamykanie vozidla,
  • strešné lyžiny,
  • predná a zadná parkovacia kamera + predné a zadné parkovacie senzory,
  • elektrické otváranie 5. dverí s virtuálnym pedálom,
  • polokožené sedadlá s elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča.
Pre nás je jedným z podstatných argumentov aj predĺžená záruka Ford Protect na 5 rokov/ 120 000 km, ktorá je už v cene vozidla. V prípade výberu vyššej výbavy ST-Line X je Kuga vybavené športovými doplnkami v interiéri a na karosérii s čiernymi akcentmi, ale aj športovým pružením.

Najlepší Ford súčasnosti? Prečo nie?

Vieme, že každý môže mať iný názor na to, aké by malo byť najlepšie auto. Športový Mustang, reprezentatívne Mondeo, brutálny Raptor či veľký Explorer? Ak by sme chceli nájsť model, ktorý bude takým tým rozumným kompromisom a zároveň nestrácal na spoločenskej hodnote, vybavenosti a komforte, jednoznačne sa prikláňame práve ku Kuge. Je totiž krásna, praktická, s elektrifikovaným pohonom veľmi perspektívna na celé 20. roky 21. storočia a navyše skvele jazdí.

Ford ponúka k modelu Kuga aj aplikáciu Ford Pass Connect. Podobnú aplikáciu, kde si môžete na diaľku zistiť stav paliva v nádrži, zamknutie dverí, okien a podobne, ponúkajú aj iné automobilky. Ford je však medzi prvými, ktorý ponúka aj možnosť štartu vozidla na diaľku a teda zohriatie/vychladenie auta pred nastúpením.
 

Akčný cenník Ford Kuga plug-in hybrid

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.