
Generálny riaditeľ koncernu Volkswagen Herbert Diess verejne kritizuje lídrov G7 za to, že nestanovili pevný dátum ukončenia výroby energie z uhlia, a uviedol, že je nezmyselné nechať elektrické vozidlá jazdiť na energiu, ktorá nie je získavaná čistým spôsobom.
„To nestačí, @G7. Výsledok sklamal,“ tweetoval Diess v utorok 15. júna 2021. „Musíme uhlie zanechať oveľa skôr! EV sú kľúčové pre dosiahnutie klimatických cieľov do roku 2030. Avšak EV majú zmysel iba pre zelenú energiu, nechať EV jazdiť na uhlie je regulačný nezmysel,“ dodáva Diess na margo aktuálneho samitu lídrov G7 v Cornwalle.
That’s not enough, @G7. Disappointing outcome. We need to exit coal much earlier! EVs are key to reach the climate goals 2030. But EVs only make sense with green energy, letting EVs run on coal is regulatory nonsense. @COP26 @BorisJohnson @EU_Commission https://t.co/mOpqn2pJTW
— Herbert Diess (@Herbert_Diess) June 15, 2021
V záverečnom komuniké, ktoré vyplynulo z minulotýždňového samitu, sa skupina G7 zaviazala čo najskôr ukončiť medzinárodné financovanie energie z fosílnych palív náročných na uhlíkovú stopu a urýchliť ich odchod z energie získavanej z uhlia - lenže bez konečného termínu.
Všeobecne sa má za to, že dekarbonizácia energetického priemyslu má prebehnúť najneskôr počas 30. rokov tohto storočia. Lídri ale neboli schopní dohodnúť sa na pevnom termíne kvôli odporu jedného člena skupiny.
Neschopnosť G7 stanoviť presný termín prechodu na čistejšie formy získvania energie je podľa mnohých dôkazom, že hoci sú verejnosti predkladané veľkolepé plány, vo vnútri skupiny nie je skutočná ambícia dekarbonizovať vyspelú časť sveta.
Otvoreným problémom pritom naďalej ostáva predpoklad, že prechod európskeho priemyslu na uhlíkovo neutrálnu výrobu spôsobí príliv „špinavej výroby“ do menej vyspelých častí sveta. V konečnom dôsledku by sa tak dekarbonizácia stala iba nástrojom populizmu a dočasným riešením bez premyslenia globálnych dôsledkov.
Diess vedie spoločnosť, ktorá rozhodne patrí medzi najagresívnejších výrobcov elektromobilov a plánuje do konca tohto desaťročia uviesť na trh zhruba 70 modelov napájaných z batérií. Minulý rok kritizoval Nemecko za to, že je „príliš pomalé a plaché“ pri ústupe od uhoľných elektrární, uvádza Automotive News Europe.
G7 je skupina siedmich najvyspelejších krajín sveta: Francúzsko, Japonsko, Kanada, Nemecko, Spojené kráľovstvo, Spojené štáty a Taliansko. Do apríla 2014 bolo ôsmym členom (vtedy Skupiny G8) aj Rusko.
Prečítajte si aj:
