Rakúsko zdvojnásobuje výšku pokút, za extrémy budú zabavené vozidlá hneď na mieste

Rakúsko tvrdo zakročuje nielen proti notorickým porušovateľom dopravných predpisov. Pokuty sa drasticky zvyšujú, v extrémnych prípadoch bude vozidlo zabavené.
Vydané Text: 
Rakúsko sa odhodlalo k významnému kroku v boji s takzvanými cestnými pirátmi. Motoristi, ktorí jazdia nad maximálne povolené rýchlosti, budú musieť od leta tohto roka znášať podstatne väčšiu zodpovednosť za svoje priestupky. Rakúsko výšku pokút za prekročenie rýchlostí viac ako zdvojnásobuje. Zatiaľ čo doteraz bola maximálna výška pokuty 2 180 eur, od tohto leta to bude už 5 000 eur, [uvádza nemecký auto motor und sport](https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/oesterreich-verschaerft-strafen-fuer-raser/), ktorý tému uviedol do súvislosti s Nemcami jazdiacimi po rakúskych cestách. Odvoláva sa pritom na upozornenia nemeckého autoklubu ADAC. Tento apel na dodržiavanie predpisov je pritom **rovnako platný aj pre Slovákov**, pretože pokuty z Rakúska je možné vymáhať v celej Európe. ### „Nemyslíš? Zaplatíš!“ Každý, kto cestuje v Rakúsku príliš rýchlo, bude od leta tohto roku potrestaný prísnejšie ako doteraz. Motoristi prekonávajúci maximálna povolené rýchlosti musia rátať nielen s výrazne vyššou pokutou. Extrémne porušenie rýchlostných limitov **bude mať za následok aj zabavenie vozidla**. Pokuta za mimoriadne rýchlu jazdu sa teda zvýši z 2 180 eur na 5 000 eur, čo je viac ako dvojnásobok. Spravidla sa však maximálnej pokuty treba obávať iba vo veľmi závažných prípadoch a v prípade opakovaných priestupkov. Ak príliš rýchleho Slováka chytia v Rakúsku, mal by radšej pokutu zaplatiť okamžite na mieste, pretože pokuty z Rakúska je možné vymáhať v celej Európe, a to už aj s dodatočnými nákladmi, ktoré bude musieť zaplatiť práve slovenský občan (respektíve občan akejkoľvek inej krajiny EÚ). V obzvlášť nebezpečných prípadoch bude možné v budúcnosti konkrétne vozidlá skonfiškovať priamo na mieste. ADAC a auto motor und sport uvádzajú, že sa bude jednať o situácie s prekročením maximálnej povolenej rýchlosti za nebezpečných podmienok, pri opakovanom porušení dopravných predpisov, jazde po odobratí vodičského preukazu alebo po jazde bez vodičského oprávnenia na daný druh/typ vozidla. Zabavenie vozidla sasa však netýka leta, ale až konca roka 2021, pretože podľa rakúskeho ministerstva dopravy stále zostáva nezodpovedaných veľa právnych otázok. Okrem iného si treba ujasniť, ako postupovať, ak vozidlo patrí tretej osobe. Toto opatrenie by mohlo mať vplyv aj na zahraničných motoristov. ### Dlhšie doby zákazu činnosti Okrem uvedeného sa majú znížiť limitné hodnoty pre dočasné zákazy činnosti viesť motorové vozidla (tzv. odobratie vodičského preukazu) – zakaždým o 10 km/h. Potom sú to 30 km / h v meste a 40 km / h mimo mesta s ochrannými lehotami dva týždne. Ak bola prekročená rýchlosť o viac ako 40 km/h v zastavaných oblastiach a o viac ako 50 km/h mimo zastavaných oblastí, minimálna doba na pozastavenie činnosti/odobratie VP by sa mala zdvojnásobiť z dvoch na štyri týždne. Pre zahraničných vodičov, teda aj Slovákov, majú plánované opatrenia na odobratie vodičského preukazu zvyčajne dopad iba na ich aktivity v Rakúsku. Pre Slováka žijúceho v Rakúsku alebo pendlera to však má rovnako zásadné dôsledky.

Za čo na Slovensku NAOZAJ prídete o vodičák? Medzi odobratím VO a zákazom činnosti je veľký rozdiel!

Nepleťme si pojmy, poznajme svoje povinnosti i práva. V dnešnej poradni sa venujeme vodičským oprávneniam.

### Preteky budú trestný čin Rakúsko navyše zavádza trestný čin „**nelegálnych pretekov**“. Tí, ktorí sa takýchto pretekov zúčastnia, musia počítať s odobratím vodičského preukazu najmenej na šesť mesiacov a potom budú musieť absolvovať psychotesty. V extrémnych prípadoch by malo byť možné zadržať vozidlo. ### Zhrnutie Prekračovať maximálnu povolenú rýchlosť sa v Rakúsku nevyplácalo ani doteraz, lenže od leta 2021 budú takéto priestupky podstatne drahšie. Fanúšikovia tuningu, ktorí na verejných komunikáciách organizujú zrazy a preteky, takisto na svoje nelegálne konania doplatia tvrdšie a v špecifických prípadoch bude možné motoristom priamo na mieste zadržať motorové vozidlo – zrejme aj Slovákom.

Prišla vám pokuta zo zahraničia? Toto NIKDY nerobte!

Vrátili ste sa z dovolenky, no spomienky na dni oddychu vám znepríjemňuje pokuta, ktorá vám prišla poštou? Ste si vedomí, že ste zákon porušili? Najlepšie a najférovejšie je samozrejme zaplatiť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.