Ďalšia šanca pre Lanciu: Ypsilon prešiel vylepšením, poháňa ho 0,9-litrový dvojvalec

V Taliansku sa počas minulého roka predalo viac ako 43-tisíc Ypsilonov. Napriek tomu sa o jeho budúcnosti stále viac-menej pochybuje.
Vydané  Text: 
### Ďalšia šanca pre Lanciu nemusí byť nutne posledná Vedenie nového automobilového giganta **Stellantis**. ktorý zahŕňa Groupe PSA a Fiat Chrysler Automobiles, sľúbilo, že **dá šancu na prežitie všetkým svojim značkám**, vrátane outsiderov – teda Lancii. Jediný zachovaný model niekdajšej legendárnej značky, subkompaktný hatchback Ypsilon, bol opäť inovovaný, čo znamená, že jej legenda pretrvá v rodnom Taliansku aj napriek vysokému veku. ### Aktuálny Ypsilon je ten skoro ten istý, čo pred desiatimi rokmi Aktuálna **tretia generácia modelu Ypsilon** sa vyrába od roku 2011 v poľskom meste Tychy spolu s benzínovým Fiat 500 (teda nie s novým elektrickým Fiatom 500e ). Tlačová správa značky ale považuje súčasný Ypsilon za štvrtý v poradí, pretože poukazuje na to, že ide o ideového nástupcu Lancie Y10 – hatchbacku, ktorý v polovici 80. rokov ako prvý na svete priniesol prémiové štandardy komfortu v mestskýcj subkompaktoch. Moderný Ypsilon je tiež považovaný za prémiový model, ale ceny sú veľmi dostupné – na domácom trhu od 9 500 eur, berúc do úvahy dotácie od talianskej vlády. Na rozdiel od Fiatu 500 je dnes takmer nemožné kúpiť si Lanciu Ypsilon mimo Talianska a jej komerčný úspech je aj napriek tomu celkom slušný: v roku 2020 sa podľa CarSalesBase predalo 43 076 kusov, čo je pritom o 26,8% menej ako v roku 2019. V 90. rokoch, keď sa model predával po celej Európe, sa ročný predaj modelu Ypsilon blížil k hranici 150 000. ### Čo je na Ypsilone nové? Prvá zmena dizajnu súčasnej generácie Ypsilon prišla v roku 2015 a teraz sa teda stretávame už s jeho treťou podobou: falošná maska chladiča dostala „historické“ zvislé chrómové lišty, svetlomety dostali akési štylizované „fúzy“ denných svetiel. Vo vnútri sa nachádzajú nové možnosti čalúnenia vrátane recyklovaného plastu, nového multimediálneho systému so 7-palcovou dotykovou obrazovkou a podpory rozhraní smartfónov Apple CarPlay a Android Auto. Súčasťou štandardnej výbavy je **systém čistenia vonkajšieho vzduchu EcoChic s filtrami Mopar Prime** – zachytávajú 98% pevných častíc, 99% alergénov a znižujú riziko šírenia plesní a baktérií o viac ako 98%. O ochrane priamo pred COVID-19 však nepadlo ani slovo. **Paleta motorov pre Ypsilon bola aktualizovaná ešte minulý rok**. Lancia vytŕča najmä pre mild-hybridnú verziu s 3-valcovým 1,0-litrovým benzínovým motorom Firefly s max. výkonom 70 koní. 12-voltový štartovací generátor, ktorý je k nemu priskrutkovaný a s ním spárovaná malá lítium-iónová batéria môže znížiť emisie CO 2 o 12% a získať prístup k daňovým stimulom doma v Talinaksu. U nás takéto dotácie na hybridy a mild-hybridy zavedené nie sú. V ponuke je aj 1,2-litrový štvorvalec Fire (69 k), schopný pohonu na LPG a benzín, a **0,9-litrový dvojvalcový motor TwinAir** (70 k). Prevodovka je výlučne manuálna, a to 5- alebo 6-stupňová. ### Čo bude ďalej so značkou Lancia? Stellantis zatiaľ neoznámil jasný program rozvoja svojich značiek, ale už je známe, že Lancia patrí do rovnakej prémiovej skupiny ako Alfa Romeo a DS. Nové modely týchto troch značiek sa budú vyvíjať v značnej miere samostatne, aby sa viac oddelili od ostatných značiek, ako Peugeot, Fiat či Citroen. Očakáva sa, že v približne po roku 2024 prestane byť Lancia iba mierne vylepšenou verziou Fiatu a stane sa plnohodnotným hráčom v prémiovom segmente. Tak, sme veľmi zvedaví, či sa napokon Lancia predsa len dostane aj na slovenský trh, respektíve aspoň kdekoľvek inde mimo Talianska.








Pokračujte na ďalší príspevok »