Aktuality

Ďalšia šanca pre Lanciu: Ypsilon prešiel vylepšením, poháňa ho 0,9-litrový dvojvalec

Ďalšia šanca pre Lanciu nemusí byť nutne posledná

Vedenie nového automobilového giganta Stellantis. ktorý zahŕňa Groupe PSA a Fiat Chrysler Automobiles, sľúbilo, že dá šancu na prežitie všetkým svojim značkám, vrátane outsiderov - teda Lancii.

Jediný zachovaný model niekdajšej legendárnej značky, subkompaktný hatchback Ypsilon, bol opäť inovovaný, čo znamená, že jej legenda pretrvá v rodnom Taliansku aj napriek vysokému veku.

Aktuálny Ypsilon je ten skoro ten istý, čo pred desiatimi rokmi

Aktuálna tretia generácia modelu Ypsilon sa vyrába od roku 2011 v poľskom meste Tychy spolu s benzínovým Fiat 500 (teda nie s novým elektrickým Fiatom 500e ).

Tlačová správa značky ale považuje súčasný Ypsilon za štvrtý v poradí, pretože poukazuje na to, že ide o ideového nástupcu Lancie Y10 - hatchbacku, ktorý v polovici 80. rokov ako prvý na svete priniesol prémiové štandardy komfortu v mestskýcj subkompaktoch.

Moderný Ypsilon je tiež považovaný za prémiový model, ale ceny sú veľmi dostupné - na domácom trhu od 9 500 eur, berúc do úvahy dotácie od talianskej vlády. Na rozdiel od Fiatu 500 je dnes takmer nemožné kúpiť si Lanciu Ypsilon mimo Talianska a jej komerčný úspech je aj napriek tomu celkom slušný: v roku 2020 sa podľa CarSalesBase predalo 43 076 kusov, čo je pritom o 26,8% menej ako v roku 2019. V 90. rokoch, keď sa model predával po celej Európe, sa ročný predaj modelu Ypsilon blížil k hranici 150 000.

Čo je na Ypsilone nové?

Prvá zmena dizajnu súčasnej generácie Ypsilon prišla v roku 2015 a teraz sa teda stretávame už s jeho treťou podobou: falošná maska chladiča dostala „historické“ zvislé chrómové lišty, svetlomety dostali akési štylizované „fúzy“ denných svetiel.

Vo vnútri sa nachádzajú nové možnosti čalúnenia vrátane recyklovaného plastu, nového multimediálneho systému so 7-palcovou dotykovou obrazovkou a podpory rozhraní smartfónov Apple CarPlay a Android Auto.

Súčasťou štandardnej výbavy je systém čistenia vonkajšieho vzduchu EcoChic s filtrami Mopar Prime - zachytávajú 98% pevných častíc, 99% alergénov a znižujú riziko šírenia plesní a baktérií o viac ako 98%. O ochrane priamo pred COVID-19 však nepadlo ani slovo.

Paleta motorov pre Ypsilon bola aktualizovaná ešte minulý rok. Lancia vytŕča najmä pre mild-hybridnú verziu s 3-valcovým 1,0-litrovým benzínovým motorom Firefly s max. výkonom 70 koní. 12-voltový štartovací generátor, ktorý je k nemu priskrutkovaný a s ním spárovaná malá lítium-iónová batéria môže znížiť emisie CO 2 o 12% a získať prístup k daňovým stimulom doma v Talinaksu. U nás takéto dotácie na hybridy a mild-hybridy zavedené nie sú. V ponuke je aj 1,2-litrový štvorvalec Fire (69 k), schopný pohonu na LPG a benzín, a 0,9-litrový dvojvalcový motor TwinAir (70 k). Prevodovka je výlučne manuálna, a to 5- alebo 6-stupňová.

Čo bude ďalej so značkou Lancia?

Stellantis zatiaľ neoznámil jasný program rozvoja svojich značiek, ale už je známe, že Lancia patrí do rovnakej prémiovej skupiny ako Alfa Romeo a DS.

Nové modely týchto troch značiek sa budú vyvíjať v značnej miere samostatne, aby sa viac oddelili od ostatných značiek, ako Peugeot, Fiat či Citroen.

Očakáva sa, že v približne po roku 2024 prestane byť Lancia iba mierne vylepšenou verziou Fiatu a stane sa plnohodnotným hráčom v prémiovom segmente.

Tak, sme veľmi zvedaví, či sa napokon Lancia predsa len dostane aj na slovenský trh, respektíve aspoň kdekoľvek inde mimo Talianska.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie