Aktuality

Ďalšia šanca pre Lanciu: Ypsilon prešiel vylepšením, poháňa ho 0,9-litrový dvojvalec

Ďalšia šanca pre Lanciu nemusí byť nutne posledná

Vedenie nového automobilového giganta Stellantis. ktorý zahŕňa Groupe PSA a Fiat Chrysler Automobiles, sľúbilo, že dá šancu na prežitie všetkým svojim značkám, vrátane outsiderov - teda Lancii.

Jediný zachovaný model niekdajšej legendárnej značky, subkompaktný hatchback Ypsilon, bol opäť inovovaný, čo znamená, že jej legenda pretrvá v rodnom Taliansku aj napriek vysokému veku.

Aktuálny Ypsilon je ten skoro ten istý, čo pred desiatimi rokmi

Aktuálna tretia generácia modelu Ypsilon sa vyrába od roku 2011 v poľskom meste Tychy spolu s benzínovým Fiat 500 (teda nie s novým elektrickým Fiatom 500e ).

Tlačová správa značky ale považuje súčasný Ypsilon za štvrtý v poradí, pretože poukazuje na to, že ide o ideového nástupcu Lancie Y10 - hatchbacku, ktorý v polovici 80. rokov ako prvý na svete priniesol prémiové štandardy komfortu v mestskýcj subkompaktoch.

Moderný Ypsilon je tiež považovaný za prémiový model, ale ceny sú veľmi dostupné - na domácom trhu od 9 500 eur, berúc do úvahy dotácie od talianskej vlády. Na rozdiel od Fiatu 500 je dnes takmer nemožné kúpiť si Lanciu Ypsilon mimo Talianska a jej komerčný úspech je aj napriek tomu celkom slušný: v roku 2020 sa podľa CarSalesBase predalo 43 076 kusov, čo je pritom o 26,8% menej ako v roku 2019. V 90. rokoch, keď sa model predával po celej Európe, sa ročný predaj modelu Ypsilon blížil k hranici 150 000.

Čo je na Ypsilone nové?

Prvá zmena dizajnu súčasnej generácie Ypsilon prišla v roku 2015 a teraz sa teda stretávame už s jeho treťou podobou: falošná maska chladiča dostala „historické“ zvislé chrómové lišty, svetlomety dostali akési štylizované „fúzy“ denných svetiel.

Vo vnútri sa nachádzajú nové možnosti čalúnenia vrátane recyklovaného plastu, nového multimediálneho systému so 7-palcovou dotykovou obrazovkou a podpory rozhraní smartfónov Apple CarPlay a Android Auto.

Súčasťou štandardnej výbavy je systém čistenia vonkajšieho vzduchu EcoChic s filtrami Mopar Prime - zachytávajú 98% pevných častíc, 99% alergénov a znižujú riziko šírenia plesní a baktérií o viac ako 98%. O ochrane priamo pred COVID-19 však nepadlo ani slovo.

Paleta motorov pre Ypsilon bola aktualizovaná ešte minulý rok. Lancia vytŕča najmä pre mild-hybridnú verziu s 3-valcovým 1,0-litrovým benzínovým motorom Firefly s max. výkonom 70 koní. 12-voltový štartovací generátor, ktorý je k nemu priskrutkovaný a s ním spárovaná malá lítium-iónová batéria môže znížiť emisie CO 2 o 12% a získať prístup k daňovým stimulom doma v Talinaksu. U nás takéto dotácie na hybridy a mild-hybridy zavedené nie sú. V ponuke je aj 1,2-litrový štvorvalec Fire (69 k), schopný pohonu na LPG a benzín, a 0,9-litrový dvojvalcový motor TwinAir (70 k). Prevodovka je výlučne manuálna, a to 5- alebo 6-stupňová.

Čo bude ďalej so značkou Lancia?

Stellantis zatiaľ neoznámil jasný program rozvoja svojich značiek, ale už je známe, že Lancia patrí do rovnakej prémiovej skupiny ako Alfa Romeo a DS.

Nové modely týchto troch značiek sa budú vyvíjať v značnej miere samostatne, aby sa viac oddelili od ostatných značiek, ako Peugeot, Fiat či Citroen.

Očakáva sa, že v približne po roku 2024 prestane byť Lancia iba mierne vylepšenou verziou Fiatu a stane sa plnohodnotným hráčom v prémiovom segmente.

Tak, sme veľmi zvedaví, či sa napokon Lancia predsa len dostane aj na slovenský trh, respektíve aspoň kdekoľvek inde mimo Talianska.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Testy

TEST: Kia Sorento je rodinné auto roka, ukážeme vám prečo

V Spojených štátoch sa Kia pochválila tým, že jej model Sorento v sedemmiestnej verzii získal ocenenie Najlepšie rodinné auto roka 2021. Súhlasíme s tým, že si Kia titul zaslúži a pozreli sme sa do takejto sedemmiestnej verzie, aby sme vám ukázali praktickú stránku tohto priestranného SUV.