Mestská polícia pokračuje v pokutovaní za neoprávnené parkovanie v Petržalke

Článok bol aktualizovaný 23.9.2020 o informácie od Referátu komunikácie s verejnosťou Miestneho úradu Bratislava-Petržalka.
Vydané  Text: 

### O čo sa jedná? Obyvatelia bratislavskej mestskej časti Petržalka sa uplynulé roky stretávali s neustále rastúcim počtom áut na cestách i parkoviskách. Stúpajúca životná úroveň a neustály prílev nových obyvateľov, či už formálne prihlásených na pobyt alebo v prenájmoch, spôsobil, že vonkajšie parkoviská sa stali preplnené a ani domáci nemali kde parkovať svoje autá. *Aktualizovaná časť príspevku:* Bratislava tak pristúpila k novej parkovacej politike, ktorú ako prvá začala v novembri minulého roka aplikovať práve mestská časť Petržalka. Tá aj naďalej modernizuje vonkajšie parkovacie plochy a ohraničenia parkovacích státí vyznačuje modrou farbou. Na týchto miestach môžu po novom bezplatne parkovať iba domáci, teda obyvatelia mestskej časti Petržalka, ale s určitými podmienkami. Pilotný parkovací systém je platný od 1. novembra 2019, s ostrými kontrolami dodržiavania pravidiel parkovacieho systému **začala mestská časť hneď po 10-dňovej testovacej prevádzke**. Zamestnanci miestneho úradu dávajú majiteľom vozidiel, ktorí parkujú na vyznačených miestach bez zaregistrovania sa v systéme, **najprv zelený, druhýkrát červený lístok za stierač a pri treťom porušení už policajti nasadzujú papuče** a udeľujú nedisciplinovaným vodičom pokuty. ### Kľúčové informácie: * **Jedná sa o zvýhodnenie parkovania pre domácich, teda pre ľudí, ktorí majú trvalý pobyt nahlásený v Petržalke**; * **Petržalčania neplatia za parkovanie vôbec, ak zaregistrujú svoje vozidlo**; * **Ľudia s trvalým pobytom mimo Petržalky od 18:00 do 8:00 (okrem víkendu) platia 1 euro za každú načatú hodinu**; * **Parkovanie sa dá uhradiť SMSkou či cez aplikáciu, registráciu musia Petržalčania spraviť online**; * **Najčastejšie otázky a odpovede na ne nájdete na stránke [parkovanievpetrzalke.sk/caste-otazky/](https://parkovanievpetrzalke.sk/caste-otazky/)** ### Domáci parkujú zadarmo, ale nie vždy a automaticky Obyvatelia mestskej časti Petržalka majú možnosť parkovať kdekoľvek v Petržalke na „modrých miestach“ zadarmo, ale najprv sa musia zaregistrovať v takzvanom **Petržalkom parkovacom systéme** cez stránku [parkovanievpetrzalke.sk](parkovanievpetrzalke.sk/registracia/). Pri registrácii musia uviesť svoje údaje a preukázať, že majú trvalý pobyt práve na území Petržalky, preukázať musia aj vzťah k vozidlu, ktoré registrujú. Zaregistrovať môžu aj auto, ktoré nemá bratislavskú značku a nie je evidované na bratislavskom dopravnom inšpektoráte. Táto náležitosť sa zaviedla preto, lebo ľudia majú autá na lízing či služobné vozidlá, ktorých vlastníkom nie sú oni sami. ### „CP-čkári“ platia euro za hodinu, dokopy 300 eur mesačne Ľudia s trvalým pobytom mimo Petržalky, niekedy nazývaní aj cezpoľní alebo CP-čkári, platia v čase od 18:00 do 8:00 (okrem víkendu) rovné jedno euro za každú začatú hodinu parkovania. Za parkovanie môžu zaplatiť cez SMS, mobilnú aplikáciu alebo parkovacie karty, ak sú práve dostupné. Pripomíname, že v čase od ôsmej hodiny rannej do šiestej večer sú modré parkovacie státia bezplatné aj pre neregistrované vozidlá. Podstatou parkovacej politiky je, aby mali domáci možnosť po práci pohodlne zaparkovať svoje vozidlo a neboli obmedzovaní ľuďmi, ktorí formálne nemajú trvalý pobyt v mestskej časti. Nemenej dôležitým zmyslom zavedenia parkovacej politiky je dosiahnuť, aby sa ľudia, ktorí bývajú v lokalite a nemajú v nej nahlásený trvalý pobyt, boli viac motivovaní prihlásiť sa aj formálne. Ak takýto nerezedient nezmení trvalý pobyt, v októbri 2020 zaplatí za nočné parkovanie až **308 eur** (22 pracovných dní×14 hodín×1 euro)! ### Problém, na ktorý mesto zabudlo Nielen Petržalka, ale ostatné mestské časti hlavného mesta a tiež iných miest na Slovensku sa stretávajú s rovnakým problémom. Majú obyvateľov, ktorí formálne nemajú nahlásený trvalý pobyt, preto ich dane nesmerujú do správnej kasy. Peniaze skrátka dostávajú mestá a obce, kde títo ľudia majú trvalý pobyt. Parkovacia politika má byť jedným motivujúcich faktorov, aby si nahlásili trvalý pobyt aj tam, kde majú prenajatú nehnuteľnosť. Evidentne však zákonodarcovia nemysleli na bežnú prax, pretože inak by vedeli, že majiteľ nehnuteľnosti, ktorý ju dáva do prenájmu, spravidla nepovoľuje nájomníkom, aby si v jeho byte nahlásili trvalý pobyt. Má na to predovšetkým právne dôvody, obáva sa možných dôsledkov takéhoto povolenia, napríklad eventuálnej nemožnosti vysťahovania nájomníkov v prípade problémov. Nájomníci sú tak postavení do veľmi nepriaznivej situácie – mesto od nich chce, aby sa zaregistrovali aj napriek tomu, že každý mesiac platia stovky eur za prenájom bytu. Toto je príjem prenajímateľa, z ktorého má odvádzať dane z príjmu. Lenže majiteľ bytu im povolenie na registráciu trvalého pobytu neudelí, za čo mesto fakticky trestá nájomníka. Pritom on by si rád pobyt zaregistroval a mestu vyhovel. Dostávame sa tak do začarovaného kruhu, z ktorého sa dá dostať iba registráciou virtuálneho trvalého pobytu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.