LEXUS LC dostal vylepšený podvozok aj pohon, koľko zaň zaplatíte?

Vlajková loď značky Lexus sa vždy snažila poskytovať „ešte ostrejší, kultivovanejší“ výkon, a to už od svojho pôvodného konceptu. Zmeny modelového ročníka 2021 prinášajú lepšie reakcie a vyššiu stabilitu pri ovládaní a dynamiku. Navyše umocňujú pocit, že vodič je priamo spojený s vozidlom a poskytujú zážitok zo vzrušujúcej jazdy.
Vydané  Text: 

Aby spoločnosť Lexus dosiahla svoje ciele, vykonala zmeny v systéme zavesenia kolies modelu LC, čím znížila hmotnosť a zlepšila kvalitu jazdy a ovládania vozidla. Vykonala aj detailné úpravy viacstupňového hybridného systému a 10-stupňovej automatickej prevodovky Direct Shift v modeli LC 500h. Prepracované bolo aj riadenie kupé a brzdy boli vyladené tak, aby vodičovi sprostredkovali lepší pocit. ### ZAVESENIE KOLIES: MENŠIA HMOTNOSŤ, HLADŠÍ VÝKON Zmeny zavesenia predných a zadných kolies v modeli LC sa prejavili v znížení neodpruženej hmotnosti vozidla približne o 10 kg – vďaka použitiu kovaného hliníka pre dolné ramená, tenších, dutých priečnych stabilizátorov a nového vysokopevného materiálu vinutých pružín. Samotné pružiny sú pevnejšie (tlak sa zvýšil z 1 200 MPa na 1 300 MPa). Redukcia hmotnosti prispieva k dynamickému výkonu kupé, zatiaľ čo prepracované zavesenie kolies sa podieľa na jemnejšom a plynulejšom zdvihu, čím sa zvýrazňuje pocit vodiča, že vozidlo pevne „sedí“ na ceste. Elektronické tlmiče predných kolies boli preprogramované a majú dlhší zdvih, zatiaľ čo tuhosť dorazov (vpredu a vzadu) bola optimalizovaná, to znamená, že vozidlo má celkovo kultivovanejší výkon a prenáša menej otrasov z nerovností na povrchu vozovky. Úpravou tuhosti priečnych stabilizátorov sa vylepšila aj manévrovateľnosť modelu LC, ktorý poskytuje lineárnejšie reakcie a rovnako podporuje pocit jednoty medzi vozidlom a vodičom. ### PREVODOVKA NALADENÁ PRE ODMEŇUJÚCEJŠIU JAZDU Spoločnosť Lexus použila veľké množstvo dát na zlepšenie charakteristík automatickej prevodovky Direct Shift v modeli LC 500, aby dosiahla ešte vernejšie reakcie na zámery vodiča. Pri zvyšovaní otáčok sa zvyšuje výkon motora a vodič cíti silný krútiaci moment a neprestávajúce zrýchľovanie. Prioritou bola „aktívna zóna“ – 50 % až 70 % rozsah plynu, v ktorom sa jazdí po väčšinu času jazdy – prevodovka umožňuje využiť vyššie otáčky pred zaradením nasledujúceho prevodového stupňa. Efekt sa zosilňuje vďaka stúpajúcemu zvukovému zafarbeniu motora V8. Technické úpravy taktiež zaručujú plynulejšie zrýchlenie a pri brzdení pred zákrutou vozidlo automaticky podradí na druhý prevodový stupeň (namiesto tretieho). Podobne sa zlepšil výkon radenia pri zrýchľovaní na výjazde zo zákruty. ### VYLEPŠENÝ VÝKON HYBRIDNÉHO AKUMULÁTORA Prepracovaný model LC 500h ťaží z nového riadenia vysokonapäťového lítiovo-iónového hybridného akumulátora, ktorý predlžuje účinný dojazd a vďaka ktorému má elektromotor väčší krútiaci moment. Vodič si užije mohutnejšie zrýchlenie – pri prechádzaní ulicami mesta aj pri jazde po kľukatých cestách. Napríklad aj pri miernom (30 %) tlaku na plynový pedál je k dispozícii o 90 Nm vyšší krútiaci moment a výkon čerpaný z akumulátora stúpa až na 17 kW, zatiaľ čo rýchlosť vozidla sa po 4,5 sekunde zvýši o dodatočné 4 km/h. ### BRZDENIE A RIADENIE Spoločnosť Lexus používa v kupé LC väčšie brzdové doštičky s vyšším koeficientom trenia, čím sa zabezpečí efektívnejšie brzdenie a stabilita pri vysokých teplotách a rýchlostiach. Systém naďalej využíva predné a zadné vetrané kotúče s protiľahlými hliníkovými monoblokovými strmeňmi so šiestimi piestikmi vpredu a štyrmi piestikmi vzadu. Čierne strmene sú ozdobené bielym logom Lexus. Pri detailnom pozorovaní dokonca vidno upravený povrch brzdového pedála, aby mal väčšiu kontaktnú plochu a vodič si užil prirodzenejší pocit. Dodatočné výstuže a vzpery zvýšili tuhosť riadenia a pomáhajú dosiahnuť lepšiu stabilitu pri ovládaní vozidla. Medzi opatrenia patrí okrem toho vystuženie prístrojovej dosky a väčšia tuhosť povrchu horných a dolných pomocných kĺbov riadenia plus zmeny vystuženia sedadla vodiča a panela pod čelným sklom. Odozvu zostrili aj aktualizácie softvéru riadenia s variabilným pomerom, dynamického riadenia zadnej nápravy a elektrického posilňovača riadenia. ### KVALITNÝ ZVUK V8 Súčasťou zážitku z jazdy v modeli LC500 patrí aj zvuk motora V8. Spoločnosť Lexus zmenila umiestnenie ventilu, ktorý smeruje tok výfukových plynov v hlavnom tlmiči, aby dosiahla ideálny zvukový prejav. Vďaka tomu sa jeho prítomnosť prejaví pri štartovaní a pri vysokých otáčkach motora (od približne 4 000 ot/min), zatiaľ čo počas ustálenej jazdy je jazda tichá. ### Koľko stojí Lexus LC dnes? Nový cenník značky Lexus pre model LC je platný od 1. júna 2020. LC v ňom figuruje v dvoch konfiguráciách, a síce ako LC 500 a LC 500h. Dostupné sú výbavy LUXURY, LUXURY TOP, CARBON, SPORT+. Cena oboch konfigurácií začína pri výbave LUXURY na sume 103 00 eur, v plnke výbavy SPORT+ stojí 116 000 eur.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.