Aktuality

Korona má na automobilový priemysel doslova devastačné následky. Odhady odborníkov sú hrozivé.

Výroba automobilov

Podľa odhadov odborníkov klesne v Európskej únii odbyt nových automobilov o devastačných 25 percent, čo predstavuje odbyt na úrovni 9,6 milióna automobilov. Z pohľadu veľkosti trhu by sme sa tak dostali na úroveň roka 2013. Pre porovnanie, minulý rok sa v EU predalo 12,8 milióna automobilov. Dodajme, že Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) pôvodne na tento rok prognózovalo medziročný pokles na úrovni dvoch percent. Realita je, žiaľ, podstatne tvrdšia.

Pôvodný prepad bol hrozivý

Hoci sa pred o celú štvrtinu zdá veľký, prvé výsledky po nástupe korona krízy boli ešte oveľa horšie. Európsky trh nových automobilov sa medziročne prepadol o viac ako 40 percenta. Tento výsledok sa dal očakávať, prvé opatrenia na zastanie šírenia nákazy boli pre obchod značne obmedzujúce. Postupné uvoľňovanie opatrené situáciu mierne zlepšilo, chuť kúpiť si nové auto sa však Európanom vrátila iba veľmi vlažne. Je to logické, obavy zo straty zamestnania velia prehodnotiť investície. A odloženie kúpy nového auta je prvou položkou na zozname toho, čo ľudia odkladajú na neskôr.

Pomôže EU? Milióny pracovných miest sú v ohrození!

ACEA preto dúfa, že odvetviu podá pomocnú ruku nielen Európska komisia, ale aj vlády jednotlivých krajín. Bez cielenej podpory a zavedenia šrotovného totiž hrozí, že kríza odbytu prinesie nielen veľké hospodárske škody, ale aj výrazný rast nezamestnanosti predovšetkým v krajinách, kde automobilky a ich dodávatelia pôsobia. Dopad, hoci možno nie tak zásadný, však zasiahne pracovný trh celej EU. Ak z trhu zmizne tri milióny zákazníkov, pocíti to nielen výroba automobilov a ich komponentov, ale aj sektor služieb (finančníctvo, poisťovníctvo, predajne automobilov a príslušenstva).

U nás zatiaľ tretina

Náš trh stratil takmer tretinu, po štyroch mesiacoch roka predstavuje medziročný pokles viac ako 31 percent. Je otázne, či sa odbyt spamätá bez pomoci cielenými vládnymi opatreniami. Aktuálna nálada zatiaľ nenaznačuje, že by sa vláda pripravovala prijať opatrenia na naštartovanie dopytu po nových autách. A to napriek tomu, že je u nás automobilový priemysel kľúčovým zamestnávateľom.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Test Kia XCeed 1.6 T-GDi A7 DCT (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)
Testy

Test Kia XCeed 1.6 T-GDi A7 DCT: Miss Kia

Už ste počuli o tom, že dizajn predáva? A že o autách to platí viacnásobne? A veríte tomu? Ak áno, tak vám je jasné to isté čo nám. Že Kia XCeed vám začne robiť radosť už vtedy, keď sa na ňu budete pozerať. A s najsilnejším benzínovým motorom? Ešte viac.