Korona má na automobilový priemysel doslova devastačné následky. Odhady odborníkov sú hrozivé.

Európske združenie výrobcov automobilov volá o pomoc. Pomôže Európska únia naštartovať dopyt v odvetví, ktoré je pre Slovensko životne dôležité?
Vydané  Text: 

Podľa odhadov odborníkov klesne v Európskej únii odbyt nových automobilov o devastačných 25 percent, čo predstavuje odbyt na úrovni 9,6 milióna automobilov. Z pohľadu veľkosti trhu by sme sa tak dostali na úroveň roka 2013. Pre porovnanie, minulý rok sa v EU predalo 12,8 milióna automobilov. Dodajme, že Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) pôvodne na tento rok prognózovalo medziročný pokles na úrovni dvoch percent. Realita je, žiaľ, podstatne tvrdšia. **Pôvodný prepad bol hrozivý** Hoci sa pred o celú štvrtinu zdá veľký, prvé výsledky po nástupe korona krízy boli ešte oveľa horšie. Európsky trh nových automobilov sa medziročne prepadol o viac ako 40 percenta. Tento výsledok sa dal očakávať, prvé opatrenia na zastanie šírenia nákazy boli pre obchod značne obmedzujúce. Postupné uvoľňovanie opatrené situáciu mierne zlepšilo, chuť kúpiť si nové auto sa však Európanom vrátila iba veľmi vlažne. Je to logické, obavy zo straty zamestnania velia prehodnotiť investície. A odloženie kúpy nového auta je prvou položkou na zozname toho, čo ľudia odkladajú na neskôr. **Pomôže EU? Milióny pracovných miest sú v ohrození!** ACEA preto dúfa, že odvetviu podá pomocnú ruku nielen Európska komisia, ale aj vlády jednotlivých krajín. Bez cielenej podpory a zavedenia šrotovného totiž hrozí, že kríza odbytu prinesie nielen veľké hospodárske škody, ale aj výrazný rast nezamestnanosti predovšetkým v krajinách, kde automobilky a ich dodávatelia pôsobia. Dopad, hoci možno nie tak zásadný, však zasiahne pracovný trh celej EU. Ak z trhu zmizne tri milióny zákazníkov, pocíti to nielen výroba automobilov a ich komponentov, ale aj sektor služieb (finančníctvo, poisťovníctvo, predajne automobilov a príslušenstva). **U nás zatiaľ tretina** Náš trh stratil takmer tretinu, po štyroch mesiacoch roka predstavuje medziročný pokles viac ako 31 percent. Je otázne, či sa odbyt spamätá bez pomoci cielenými vládnymi opatreniami. Aktuálna nálada zatiaľ nenaznačuje, že by sa vláda pripravovala prijať opatrenia na naštartovanie dopytu po nových autách. A to napriek tomu, že je u nás automobilový priemysel kľúčovým zamestnávateľom.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.