Ako zabrániť zrážke so zverou? Hlavne sa jej nevyhýbať. Škoda zverejnila niekoľko tipov a odporúčaní

Počet kolízií áut so zverou v uplynulom roku narástol takmer o tretinu.
Vydané  Text: 
Počet dopravných nehôd, pri ktorých príde k zrážke vozidla so zverou, narástol podľa policajných štatistík vlani v porovnaní s predchádzajúcim rokom skoro o tretinu. Odhadovaná škoda na autách narástla podľa polície v roku 2019 o viac ako 25 % v porovnaní s rokom 2018. Takéto nehody môžu mať rôznu podobu – od škôd na vozidle, zranení ľudí či zvierat, až po úplne fatálne následky, uvádza tlačová správa spoločnosti Škoda Auto, ktorá sa venuje prevencii pred nehodami áut so zverou. Vychádza pritom z policajných štatistík. Škoda pripomína aj jednoduchý spôsob, ako zamedziť tragickým stretom so zverou – opiera sa o odporúčania českého Besipu. Odborníci Besipu zdôrazňujú, že najúčinnejšou prevenciou je zníženie rýchlosti pod hodnotu povolenú na danom mieste; hlavne tam, kde dopravná značka na zvýšený výskyt zvierat priamo upozorňuje. Pre vytvorenie lepšej predstavy: ak vodič zazrie prekážku vo vzdialenosti 60 metrov, zastaviť z rýchlosti 90 km/h sa mu nepodarí. Naopak, pri rýchlosti 80 km/h je dráha do úplného zastavenia vozidla približne 55 m. Do hry však vstupujú aj ďalšie faktory, ako reakčný čas vodiča, povrch vozovky, stav pneumatík a ďalšie. Pokiaľ to je nevyhnuté a zrážku so zverou nie je možné odvrátiť, vodič by sa nemal snažiť pred kolíziou uhýbať. Najlepšou reakciou je prudké brzdenie a súčasne držanie volantu v smere jazdy. Moderné vozidlá majú takú úroveň pasívnej bezpečnosti, že náraz do zvieraťa, bežne sa vyskytujúci v strednej Európe, zvládnu bez akýchkoľvek následkov pre posádku. „Ak nebude vodič uhýbať, realizuje zrážku najbezpečnejším možným spôsobom. Naopak, snaha vyhnúť sa kolízii väčšinou končí mimo vozovky, čo v lese obvykle znamená náraz do stromu či pád zo stráne. Práve tak sa odohrajú tie najťažšie nehody s najvážnejšími následkami,“ dodáva Karel Mulač. Dnešné osobné vozidlá sú vybavené množstvom elektronických systémov, ktoré k ich vysokej úrovni pasívnej bezpečnosti pridávajú potrebnú dávku aktívnej bezpečnosti. Napríklad systém Front Assist varuje vodiča pri rýchlostiach od 5 do 210 km/h pred hroziacou kolíziou a v prípade potreby vozidlo automaticky pribrzdí, prípadne podporí plné brzdenie. Tento systém je navyše doplnený funkciou núdzovej brzdy City, ktorá je určená hlavne pre mestskú prevádzku v rýchlostiach od 5 do 34 km/h.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia