Samotné spaľovacie motory nie sú ten pravý problém udržateľnosti a ekologickej nezávadnosti osobnej dopravy. Skutočným problémom sú súčasné palivá, ktoré ako vedľajší produkt spaľovania vytvárajú pevné častice a škodlivé plyny, napríklad oxid uhličitý a oxidy dusíka.
Tieto plyny sa ale dajú redukovať technickými prostriedkami a správnym pomerom biozložiek v palivách. Biopalivá a syntetické palivá by preto mohli byť tým podnetom, ktorý spaľovacie motory potrebujú, aby sa zachránili pre ďalšie generácie.
Momentálne preferované elektromobily majú totiž stále niekoľko významných nedostatkov, ktoré z nich robia eventuálnu hrozbu pre zdravie, bezpečnosť, ale i takú ekonomiku. Jedná sa predovšetkým o technológie batérií závislé na ťažbe ľahko vyčerpateľných zdrojov za podmienok, ktoré sú častokrát údajne v rozpore s ľudskými právami a ekologickou bezpečnosťou.
Napríklad Mazda je presvedčená o tom, že jej alternatívnym palivom je biopalivo z mikrorias. Mazda v tomto úsilí vytvoriť spoľahlivú a veľkokapacitnú metodiku výroby takýchto palív spolupracuje na výskume s Hirošimskou univerzitou a Tokijským technologickým inštitútom. Magazín Electrek cituje nasledovné vyjadrenie Mazdy:
> Očakávajúce, že spaľovacie motory v kombinácii s nejakou formou elektrifikácie budú stále predstavovať približne 95 percent vozidiel, ktoré sa budú vyrábať v roku 2030; a že kvapalné palivo zostane v automobilovom priemysle dominantné najmenej do roku 2040; spoločnosť Mazda považuje obnoviteľné kvapalné palivo za nevyhnutné pre drastické zníženie CO2.
Svet individuálnej dopravy sa mení a elektromobilita nám už len neklope na dvere, rovno ich vykopla a núti nás, aby sme na ňu upriamovali pozornosť. Jedná sa o revolúciu, ale jednou z rozumných ciest bude dať šancu evolúciu, technologickému pokroku a ďalšiemu vylepšovaniu ako spaľovacích motorov, tak i palív. Možno práve tu je skrytý ten pravý kľúč k uhlíkovej neutralite osobnej dopravy.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Spaľovacie motory dostanú ďalšiu šancu, môžu im pomôcť syntentické a biopalivá
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.