Spaľovacie motory dostanú ďalšiu šancu, môžu im pomôcť syntentické a biopalivá

Práve biopalivá by mohli byť tým zázrakom, ktorý zachráni klasické spaľovacie motory v autách.
Vydané  Text: 

Samotné spaľovacie motory nie sú ten pravý problém udržateľnosti a ekologickej nezávadnosti osobnej dopravy. Skutočným problémom sú súčasné palivá, ktoré ako vedľajší produkt spaľovania vytvárajú pevné častice a škodlivé plyny, napríklad oxid uhličitý a oxidy dusíka. Tieto plyny sa ale dajú redukovať technickými prostriedkami a správnym pomerom biozložiek v palivách. Biopalivá a syntetické palivá by preto mohli byť tým podnetom, ktorý spaľovacie motory potrebujú, aby sa zachránili pre ďalšie generácie. Momentálne preferované elektromobily majú totiž stále niekoľko významných nedostatkov, ktoré z nich robia eventuálnu hrozbu pre zdravie, bezpečnosť, ale i takú ekonomiku. Jedná sa predovšetkým o technológie batérií závislé na ťažbe ľahko vyčerpateľných zdrojov za podmienok, ktoré sú častokrát údajne v rozpore s ľudskými právami a ekologickou bezpečnosťou. Napríklad Mazda je presvedčená o tom, že jej alternatívnym palivom je biopalivo z mikrorias. Mazda v tomto úsilí vytvoriť spoľahlivú a veľkokapacitnú metodiku výroby takýchto palív spolupracuje na výskume s Hirošimskou univerzitou a Tokijským technologickým inštitútom. Magazín Electrek cituje nasledovné vyjadrenie Mazdy: > Očakávajúce, že spaľovacie motory v kombinácii s nejakou formou elektrifikácie budú stále predstavovať približne 95 percent vozidiel, ktoré sa budú vyrábať v roku 2030; a že kvapalné palivo zostane v automobilovom priemysle dominantné najmenej do roku 2040; spoločnosť Mazda považuje obnoviteľné kvapalné palivo za nevyhnutné pre drastické zníženie CO2. Svet individuálnej dopravy sa mení a elektromobilita nám už len neklope na dvere, rovno ich vykopla a núti nás, aby sme na ňu upriamovali pozornosť. Jedná sa o revolúciu, ale jednou z rozumných ciest bude dať šancu evolúciu, technologickému pokroku a ďalšiemu vylepšovaniu ako spaľovacích motorov, tak i palív. Možno práve tu je skrytý ten pravý kľúč k uhlíkovej neutralite osobnej dopravy.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.