4 problematické manuálne prevodovky, ktoré majú zlú povesť

Niektoré manuálne prevodovky dokážu majiteľom narobiť poriadne starosti. V článku upozorňujeme na známe typy, ktoré sa preslávili častými poruchami a vysokými nákladmi na opravu.

Vydané  Text: 

Hoci manuálne prevodovky sa zvyčajne považujú za jednoduchšie a spoľahlivejšie riešenie než automatické, nie všetky z nich spĺňajú tieto očakávania. Niektoré konštrukcie trpia opakovanými poruchami, ktoré môžu výrazne skrátiť životnosť komponentov a zvýšiť náklady na údržbu. Vybrali sme štyri manuálne päťstupňové prevodovky, ktoré sa v praxi ukázali ako menej spoľahlivé.

Hyundai / Kia M5CF1

Roky výroby: od 2005
Použitie v modeloch: Hyundai Accent, Elantra, i10, i20, ix20, i30, Solaris / Kia Carens, Ceed, Cerato, Picanto, ProCeed, Rio, Soul, Venga
Priemerná životnosť do generálnej opravy: 80 000 km
Najčastejšie poruchy: hlučnosť ložísk, opotrebenie synchronizátorov a spojky

Niektoré manuálne prevodovky dokážu majiteľom narobiť poriadne starosti. V článku upozorňujeme na známe typy, ktoré sa preslávili častými poruchami a vysokými nákladmi na opravu.

Prevodovka M5CF1 je rozšírená v mnohých modeloch značiek Hyundai a Kia, najmä v tých s benzínovými motormi s objemom 1,4 a 1,6 litra. Napriek viacerým modernizáciám zostala jej konštrukcia náchylná na opotrebovanie. Po približne 80-tisíc kilometroch sa bežne objavuje nepríjemné zavýjanie ložísk pri studenom štarte, problémy so synchronizáciou prvého a druhého stupňa a zhoršená funkcia spiatočky.

Spojka patrí medzi ďalšie slabé miesta – jej komponenty zvyknú dosahovať životnosť pod hranicou 100 000 km, pričom ložisko sa často opotrebuje ešte skôr. Pri ostrejšej jazde môže dôjsť k zlyhaniu diferenciálu alebo vyskočeniu poistného krúžku na treťom prevodovom stupni. Radenie, riešené lankovým systémom, si vyžaduje pravidelné nastavovanie a údržbu. V novších verziách sa táto prevodovka nahrádza spoľahlivejším šesťstupňovým riešením.

Ford IB5

Roky výroby: 1995 – 2021
Použitie v modeloch: Ford B-Max, EcoSport, C-Max, Fiesta, Focus, Fusion, Ka, Mondeo, Puma / Mazda 2, 3 /Volvo C30, S40, V50
Priemerná životnosť do generálnej opravy: 100 000 km
Najčastejšie poruchy: poškodenie diferenciálu, ložisko hriadeľa

Niektoré manuálne prevodovky dokážu majiteľom narobiť poriadne starosti. V článku upozorňujeme na známe typy, ktoré sa preslávili častými poruchami a vysokými nákladmi na opravu.

Prevodovka IB5 má dlhú históriu a rozšírené využitie v modeloch Ford, ale aj v autách značiek Mazda a Volvo. V prípade výkonnejších alebo ťažších vozidiel však jej konštrukcia často nestačí. K najzávažnejším problémom patrí poruchovosť diferenciálu, najmä pri dynamickej jazde. Objavili sa aj úniky oleja cez opotrebované tesnenia a hlučnosť ložiska vstupného hriadeľa.

Synchronizátory majú obmedzenú odolnosť a v niektorých prípadoch môže prevodovka počas radenia samovoľne „vyskočiť“ do neutrálu. Nákladnosť a komplikovanosť opráv spôsobuje, že niektorí majitelia volia výmenu celej prevodovky za robustnejšiu MTX75, najmä v modeloch Focus s väčšími motormi.

GM F17

Roky výroby: 1989 – 2019
Použitie v modeloch: Alfa Romeo 159 / Chevrolet Aveo, Cruze, Lanos, Trax; Opel Adam, Agila, Astra, Corsa, Combo, Kadett, Meriva, Mokka, Signum, Tigra, Vectra, Zafira / Suzuki Ignis, Splash, Swift
Priemerná životnosť do generálnej opravy: 120 000 km
Najčastejšie poruchy: poruchy ložísk, opotrebenie synchronizátorov, problémy s diferenciálom

Niektoré manuálne prevodovky dokážu majiteľom narobiť poriadne starosti. V článku upozorňujeme na známe typy, ktoré sa preslávili častými poruchami a vysokými nákladmi na opravu.

Prevodovka F17 vznikla ešte v 80. rokoch minulého storočia a počas svojej dlhej existencie prešla viacerými úpravami. Napriek tomu si zachovala viaceré technické nedostatky. Zvlášť náchylná je na poruchy diferenciálu. Ložiská sekundárneho hriadeľa sa zvyknú poškodiť v dôsledku nadmerného opotrebovania, čo má negatívny dopad na ďalšie komponenty.

Prevodovka trpí aj častými únikmi oleja cez netesné spojenia, čo urýchľuje jej degradáciu. Zaraďovanie jednotlivých stupňov často sprevádzajú neštandardné zvuky, spiatočka môže v niektorých prípadoch zlyhať úplne. Hoci pri opatrnej jazde môže F17 zvládnuť viac ako 200 000 km, z dlhodobého hľadiska sa neukázala ako spoľahlivé riešenie.

Mitsubishi F5M4

Roky výroby: 1993 – 2003
Použitie v modeloch: Mitsubishi Colt, Lancer, Space Star, Carisma, Space Wagon
Priemerná životnosť do generálnej opravy: 120 000 km
Najčastejšie poruchy: hlučnosť ložísk, opotrebovanie synchronizátorov, úniky oleja

Niektoré manuálne prevodovky dokážu majiteľom narobiť poriadne starosti. V článku upozorňujeme na známe typy, ktoré sa preslávili častými poruchami a vysokými nákladmi na opravu.

Manuálne prevodovky F5M4 boli nasadzované v širokom spektre modelov značky Mitsubishi, od kompaktných hatchbackov až po rodinné minivany. Zatiaľ čo pri menších motoroch s objemom do 1,6 litra sa jej slabiny prejavujú menej, pri výkonnejších agregátoch dochádza k poruchám rýchlejšie.

Najčastejšie problémy súvisia s opotrebením synchronizátorov, ktoré znižujú kvalitu radenia druhého a tretieho prevodového stupňa. Ložiská primárneho hriadeľa môžu za studena typicky zavíjať, čo sa časom postupne zintenzívňuje. Ďalším negatívom sú úniky oleja a častá potreba jeho dopĺňania alebo výmeny. V prípade včasnej diagnostiky a dôslednej údržby je však možné životnosť prevodovky predĺžiť až na hranicu 200 000 km. Kľúčové je vyhýbať sa agresívnym rozjazdom a používať originálne mazivá odporúčané výrobcom.

Manuál či automatickú prevodovku? Zvážte oboje, majú svoje výhody aj nedostatky