Seat vyrobil 21,5 milióna áut, takto oslavuje svoje jubileum

Španielsky Seat má 75 rokov. Pripomína si bohatú históriu a zároveň potvrdzuje svoju rolu v elektrifikácii európskej mobility.

Vydané  Text: 

Španielska automobilka Seat si tento rok pripomína 75 rokov svojej existencie – a rozhodne nie potichu. Na domácej pôde v Barcelone sa koná výstava, ktorá zachytáva celú históriu značky cez 75 ikonických modelov. Od klasických sedanov 50. rokov až po najnovšie elektrické koncepty Cupra. No Seat pri tejto príležitosti nehovorí len o minulosti – dáva jasne najavo, že má plán aj na ďalších 75 rokov.

Značka, ktorá rozbehla Španielsko

Keď v máji 1950 vznikla spoločnosť Seat, jej cieľ bol jednoduchý: postaviť krajinu na kolesá. A to sa jej podarilo. Od vtedajšej výroby v barcelonskej štvrti Zona Franca až po dnešný high-tech závod v Martorelli, sa Seat stal synonymom španielskej mobility. Počas troch štvrtín storočia značka vyrobila vyše 21,5 milióna áut, čím sa Španielsko prebojovalo na druhé miesto v Európe a deviatu priečku vo svetovej výrobe automobilov.

Viac než len výroba

V centre všetkého bol vždy človek. Seat dnes zamestnáva 14 000 ľudí, no v priebehu 75 rokov sa na jeho rozvoji podieľalo až 78 000 pracovníkov. Tí vytvorili základ pre to, čo dnes značka predstavuje. Technické centrum otvorené v roku 1975 má za sebou 359 patentov a takmer tisíc prototypov. A aby toho nebolo málo, len v tomto centre sa najazdilo 35 miliónov testovacích kilometrov. Aj preto sa Seat môže právom pýšiť titulom jedinej automobilky, ktorá všetko – od návrhu až po predaj – robí priamo v Španielsku.

Od Seatu 600 po Cupru Tavascan

Výstava pri príležitosti výročia ponúka výnimočný prierez históriou. Návštevníci autosalónu v Barcelone môžu obdivovať legendy ako Seat 600 – auto, ktoré naštartovalo povojnovú mobilitu, Seat 124 – prvý miliónový model, či populárnu Ibizu a Leon, ktoré dodnes brázdia aj slovenské cesty. Nechýba ani model 1200 Sport s prezývkou „Bocanegra“, Ronda, Malaga či elektrické Toledo z olympijského roka 1992.

Z novších prírastkov sa ukazujú aj modely značky Cupra – od športového Formentora cez prvé SUV-kupé Tavascan až po koncept Raval, ktorý má doraziť na trh v roku 2026 ako mestské elektrické auto. Podznačka, ktorá vznikla len pred siedmimi rokmi, už prekročila milión predaných áut a stala sa ikonou medzi nekonvenčnými značkami.

Oslava s bonusom

Seat nezabudol ani na ľudí, ktorí ho denne tvoria. Pri príležitosti výročia vyplatí spoločnosť medzi všetkých zamestnancov bonus vo výške 10 miliónov eur. Zároveň pokračuje v podpore komunít cez nadáciu SEAT CUPRA a investuje do vzdelávania budúcich generácií, diverzity a technologickej transformácie. Nejde teda len o stroje a modely, ale aj o víziu, v ktorej zohráva úlohu spoločenský rozmer.

Aj keď sa dnes Seat a Cupra čoraz viac spoliehajú na elektrifikáciu, nestrácajú svoju identitu. Investície do nových batériových technológií a výroby v rámci projektu Future: Fast Forward majú zmeniť Španielsko na lídra elektromobility v Európe. A tak ako Seat kedysi priniesol krajine prvé dostupné autá, dnes chce stáť pri ich novej transformácii.

Dynamika v žilách / Poradca pri kúpe CUPRA TERRAMAR