Štart stop končí, nenávidenú funkciu auta nahradí niečo iné

Obrovské prekvapenie: Štart stop končí. Netešte sa však predčasne. Zrejme príde nová náhrada, v hre je aj úplne iný scenár.

Vydané  Text: 

Hnevá vás automatické vypínanie motora? Podľa všetkého systém štart stop končí a príde opravená náhrada. Jednou z najneobľúbenejších funkcií moderných áut je určite práve štart stop. Táto technológia vypne motor, keď vozidlo stojí, napríklad na semafore. Následne ho znova naštartuje, keď vodič pustí brzdový pedál. Aj v čase vypnutia motora však zostávajú aktívne niektoré základné funkcie auta, ako klimatizácia či rádio.

Automobilky túto technológiu zaviedli s cieľom zlepšiť spotrebu paliva a znížiť emisie. Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) sa ale teraz rozhodla pozrieť sa na funkciu kritickejšie a dokonca rovno sľubuje, že štart stop končí v súčasnej podobe a príde oprava.

Šéf EPA Lee Zeldin nedávno zverejnil príspevok na sociálnej sieti X (predtým Twitter), kde označil túto technológiu za niečo, čo „všetci nenávidia“. Napokon, nie je to nová informácia – samotný systém automatického vypínania motora nie je žiadna horúca novinka.

Štart stop zaviedli pred desiatkami rokov

V rôznych formách existuje už od 70. rokov minulého storočia a väčšiu popularitu získal v 80. rokoch. Keď sa naozaj potvrdí, že štart stop končí, bude to veľká zmena pre mnohých.

Masovejšie sa funkcia začala objavovať v autách až v druhej polovici 2000-tych rokov, najmä v Spojený štátoch. Aj keď jej zavedenie nebolo nikdy povinné, počas Obamovej administratívy dostávali automobilky za jej montáž pri výrobe takzvané emisné kredity. Dnes má túto funkciu podľa verejných údajov približne 65 % nových áut predávaných v USA. To je citeľný nárast v porovnaní s podielom 60 % v roku 2022.

Štart-stop systém.

Funkcia štart stop končí, nahradia ju

Aj keď je systém štart stop pre mnohých vodičov frustrujúci, niektoré štúdie potvrdzujú jeho prínos. Podľa dnes už verejne nedostupnej štúdie samotnej EPA môže táto technológia znížiť emisie CO2 až o 2,2 galónu (približne 8,3 litra) na jednu míľu. Aj štúdia ministerstva energetiky USA takisto poukázala na fakt, že systém prináša reálne úspory paliva a znižuje emisie.

Podľa odborných odhadov môžu vodiči v meste ušetriť až 26,4 % paliva práve vďaka funkcii štart stop. Ako ju chce EPA zmeniť? To zatiaľ nie je jasné. Nevieme, čo presne má EPA na mysli, keď hovorí, že chce kontroverznú funkciu opraviť. Príde nové technické riešenie, ktoré bude menej rušivé pre vodiča? Alebo môže byť v hre aj to, že štart stop končí úplne?

Teraz sa rozhoduje o osude funkcie

Viac informácií má agentúra poskytnúť v priebehu nasledujúcich mesiacov. Dovtedy pomôže malá rada: funkcia auta štart stop sa dá vypnúť.

Ak vás systém automatického vypínania motora štve už teraz, existuje jednoduché riešenie. Väčšina áut ho umožňuje manuálne vypnúť stlačením tlačidla. Hoci treba dodať, že pri každom novom naštartovaní sa funkcia opäť automaticky aktivuje.

Nech už americká EPA plánuje čokoľvek, mnohí vodiči po celom svete budú pozorne sledovať, či sa konečne dočkajú príjemnejšieho šoférovania bez obáv z nadmerného opotrebovania súčiastok motora. Istá časť motoristov totiž automatickému vypínaniu motora nikdy nezačala dôverovať.

Zdroj: foxbusiness.com