Nový poplatok skasíruje milióny vodičov, zakážu vjazd. Máte auto vyššie ako 1,6 metra?
Časy, kedy sme si mohli relatívne slobodne kúpiť auto, aké sa nám páči, sa definitívne skončili. Nový poplatok sem, dodatočná daň tam a do toho pokračujúca neistá ekonomická situácia. Keď si chcete splniť sen a zadovážiť si pekné SUV, musíte počítať s konzekvenciami. Nepohodlnými sa stávajú veľké autá či naftové motory. Vozidlá typu SUV čelia v mestách na západ od Slovenska čoraz silnejším reštrikciám. Potvrdzuje to aj najnovší príklad.
Hlavné mesto Rakúska Viedeň hľadá možnosti, ako finančne priškrtiť majiteľov väčších áut. Radnica si kladie za cieľ vyhnať ich majiteľov z veľkomesta za každú cenu. Dôležitú úlohu má zohrať nový poplatok, ktorý má fungovať ako príplatok za to, že máte veľké auto. Konkrétne by sa mal platiť pri parkovaní.
Diskusia o obmedzení SUV pod drobnohľadom
Zástupkyňa viedenskej samosprávy pre oblasť dopravy Ulli Sima naznačila, že veľké autá typu SUV by mohli v budúcnosti platiť za parkovanie viac ako bežné vozidlá. Návrh zaznel počas rokovania o mestskom rozpočte a úsporách, ktoré musí Viedeň dosiahnuť. Radnica si podľa stanoviska Simy necháva otvorené všetky možnosti. V súčasnosti podľa nej preverujú, či je súčasný systém parkovacej politiky možné upraviť tak, aby lepšie reflektoval štruktúru vozidiel v meste.
V hre sú aj samostatné sadzby pre veľké autá, respektíve nový poplatok, ktorý by dodatočne platili majitelia SUV. Mesto už takúto možnosť predbežne naznačilo v novom strategickom pláne, no zatiaľ neexistuje žiadne konečné rozhodnutie. Každopádne už dnes vieme, že kto by nový poplatok rozhodol neplatiť, toho by postihol praktický zákaz vjazdu.
Ako uviedla odborníčka na dopravu Sima, Viedeň sa drží svojej základnej filozofie. Ulice sú vraj dimenzované pre kompaktné mestské autá, nie pre vozidlá s nadpriemernými rozmermi. Podľa viedenskej samosprávy nie sú veľké SUV primárne určené do centra veľkomesta, ale do terénu, aby tam napĺňali svoj pôvodný účel. „Nie je cieľom mesta podporovať používanie obrovských áut na úzkych mestských komunikáciách,“ zdôraznila Sima.
Zákaz vjazdu pre veľké autá už poznajú v zahraničí
Diskusia o obmedzení modelov SUV nie je vo Viedni nová. Oveľa viac ide o reakciu na trend, ktorý vidno aj v iných metropolách. Zelené strany, ktoré sa dlhodobo venujú ekologickým témam, často presadzujú takéto radikálne zásahy voči väčším a hmotnostne ťažším vozidlám.
Viedeň sa môže v tomto inšpirovať Parížom, kde mesto výrazne zvýšilo poplatky pre ťažké vozidlá. Ďalšie príklady ukazujú niektoré nemecké mestá, ktoré zaviedli nový poplatok odstupňovaný podľa veľkosti či hmotnosti auta.
Ako definovať SUV pre nový poplatok?
Keďže Viedeň zatiaľ nestanovila oficiálnu definíciu SUV, môžeme len hádať, ako bude mesto postupovať. Existujú rozličné modely, ktoré používajú iné európske mestá. Hmotnosť býva najčastejšie používaným a najjednoznačnejším kritériom. Inšpirovať sa dá v Paríži, kde platí vyššia sadzba pre autá nad 1 600 kg (so spaľovacím motorom) a nad 2 tony pri elektromobiloch.
Do úvahy sa dajú vziať aj rozmery vozidla (teda dĺžka, šírka a výška). Hranica, ktorá sa pre obmedzenie SUV áut spomínala v médiách, bola dĺžka nad 4,6 metra, šírka nad 1,80 metra a výška viac ako 1,60 metra. Tento výpočet je pre ľudí intuitívny. Veľké auto rovná sa viac miesta potrebného v uliciach, čo vedie k vyšším daniam.
Tvrdá kritika nových reštrikcií pre autá
Sima však zatiaľ nespresnila, aký model by Viedeň mohla použiť. Proti možnej zmene sa však už vopred ostro postavila viedenská opozícia. Tá označila vyťahovanie peňazí z vreciek majiteľov SUV za číru snahu vyzbierať viac peňazí od motoristov. Ide vraj o úplne nesprávny signál a mesto by malo skôr investovať do zlepšenia dopravy, nie zavádzať nový poplatok.
Ak by sa mesto riadilo výlučne veľkosťou auta, vyššie poplatky by zasiahli aj obľúbené rodinné kombi či dodávky. Snaha o dodatočné spoplatnenie by sa tak mohla obrátiť proti rodinám či menším podnikateľom. Viedenskí opoziční predstavitelia kritizujú aj druhú možnú metódu. Ak by sa platil nový poplatok na základe hmotnosti vozidla, neprimerane by vraj zaťažil elektromobily.
Obmedzenie SUV musia najskôr pripraviť
Nový poplatok vo Viedni by mohol SUV autá teoreticky posudzovať aj na základe kombinácie hmotnosti a veľkosti. Isté je, že táto kontroverzná téma sa v najbližších mesiacoch stane diskusnou témou, ktorá zamestná expertov aj bežných motoristov.
Hoci debata postupne naberá na intenzite, konkrétny krok ešte nepadol. Hlavné mesto Rakúska momentálne zbiera podklady a analyzuje, či by nový poplatok pre veľké autá priniesol reálne zlepšenie situácie, a to napríklad v podobe uvoľneného priestoru na uliciach, menšej záťaže na životné prostredie alebo bezpečnejšieho pohybu chodcov.
Zdroj: W24



















