V januári 2020 bolo v Európe zaregistrovaných 1 135 116 áut, čo je až o 7,4% menej v porovnaní s januárom 2019. Do štatistiky boli zahrnuté krajiny EÚ okrem Malty a tiež Island, Nórsko, Švajčiarsko a Veľká Británia. Práve Brexit môže byť jednou z príčin výrazného poklesu predaja.
### Brexit zapríčinil neistotu britských spotrebiteľov
Odchod Veľkej Británie z Európskej Únie k 31.1.2020 je jednoznačne jednou z hlavných príčin poklesu predaja. Predaj nových áut v Británii medziročne klesol o 7,3%, čiže kopíruje celoeurópsky trend. Automobilky, ktoré sú priamo závislé na britskom trhu, zasiahol pokles predaja najviac. Ide predovšetkým o značku Opel (Vauxhall), ktorej predaj klesol až o 26,9% a Ford, ktorý sa v januári prepadol o 18,6%.
### Sprísnenie emisných noriem
Za znížením predaja stojí aj neustále sprísňovanie emisných noriem. Od januára tohto roka hrozia automobilkám vysoké pokuty za nesplnenie flotilových emisií, preto bola väčšina áut s vysokými emisiami zaregistrovaná už v decembri. To sa ukázalo aj v náraste predajnosti áut na európskom trhu za december o 21%.
### Najlepší predaj si drží Volkswagen Aj keď predaje Volkswagenu v porovnaní s uplynulým rokom klesli o 6,4%, drží si svoje prvenstvo so značným náskokom a ako jediná automobilka sa môže pýšiť pokorením 100-tisícovej hranice predaja. Za január si pripísala 133 616 registrovaných áut.
Na druhom mieste sa rovnako ako minulý rok drží Peugeot so 74 297 registrovanými vozidlami a medziročným poklesom o 9,2% a na treťom mieste je Renault s poklesom o 6,7%.
### Komu sa naopak darilo?
Nie všetky značky postihlo zníženie predajnosti, január im naopak priniesol nárast predaja. Zaradila sa k nim Toyota, ktorá obsadila štvrtú priečku v rebríčku predajnosti a jej predaj narástol o 8,9%. Viac predaných áut hlási tiež BMW s medziročným nárastom o 8,4% a Audi, ktorého predaj stúpol o 9,5%.
### Najväčšie prepady predaja
Najsilnejší prepad za január zasiahol značku Dacia (-31,4%), ktorú nasledujú značky Mazda (-29,3%) a už spomínaný Opel. Jednou z možných príčin môže byť aj nedostatok ekologicky úsporných modelov, ktorých predajnosť neustále stúpa.
### Aký bude ďalší trend predajnosti áut
V roku 2020 budú musieť automobilky čeliť na európskom trhu mnohým výzvam. Či už sú to prísne emisné normy, slabnúca ekonomika, epidémia koronavírusu, kvôli ktorej sa zatvárajú čínske výrobné závody alebo znižovanie nákladov firiem, ktoré patria k dôležitým odberateľom nových áut.
Segment rodinných MPV pomaly vymiera a na trhu zostávajú posledné modely, ku ktorým môžeme zaradiť aj Daciu Lodgy. Tá sa dokázala prispôsobiť módnym trendom a tento rok prišla aj vo verzii Techroad.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Ľudia prestávajú kupovať nové autá. Trh sa v januári prepadol, najviac utrpeli Dacia a Mazda
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.