Aktuality

Ľudia prestávajú kupovať nové autá. Trh sa v januári prepadol, najviac utrpeli Dacia a Mazda

Dacia Duster, ilustračné foto
Dacia Duster, ilustračné foto

V januári 2020 bolo v Európe zaregistrovaných 1 135 116 áut, čo je až o 7,4% menej v porovnaní s januárom 2019. Do štatistiky boli zahrnuté krajiny EÚ okrem Malty a tiež Island, Nórsko, Švajčiarsko a Veľká Británia. Práve Brexit môže byť jednou z príčin výrazného poklesu predaja.

Brexit zapríčinil neistotu britských spotrebiteľov

Odchod Veľkej Británie z Európskej Únie k 31.1.2020 je jednoznačne jednou z hlavných príčin poklesu predaja. Predaj nových áut v Británii medziročne klesol o 7,3%, čiže kopíruje celoeurópsky trend. Automobilky, ktoré sú priamo závislé na britskom trhu, zasiahol pokles predaja najviac. Ide predovšetkým o značku Opel (Vauxhall), ktorej predaj klesol až o 26,9% a Ford, ktorý sa v januári prepadol o 18,6%.

Sprísnenie emisných noriem

Za znížením predaja stojí aj neustále sprísňovanie emisných noriem. Od januára tohto roka hrozia automobilkám vysoké pokuty za nesplnenie flotilových emisií, preto bola väčšina áut s vysokými emisiami zaregistrovaná už v decembri. To sa ukázalo aj v náraste predajnosti áut na európskom trhu za december o 21%.

Najlepší predaj si drží Volkswagen

Aj keď predaje Volkswagenu v porovnaní s uplynulým rokom klesli o 6,4%, drží si svoje prvenstvo so značným náskokom a ako jediná automobilka sa môže pýšiť pokorením 100-tisícovej hranice predaja. Za január si pripísala 133 616 registrovaných áut.

Na druhom mieste sa rovnako ako minulý rok drží Peugeot so 74 297 registrovanými vozidlami a medziročným poklesom o 9,2% a na treťom mieste je Renault s poklesom o 6,7%.

Komu sa naopak darilo?

Nie všetky značky postihlo zníženie predajnosti, január im naopak priniesol nárast predaja. Zaradila sa k nim Toyota, ktorá obsadila štvrtú priečku v rebríčku predajnosti a jej predaj narástol o 8,9%. Viac predaných áut hlási tiež BMW s medziročným nárastom o 8,4% a Audi, ktorého predaj stúpol o 9,5%.

Najväčšie prepady predaja

Najsilnejší prepad za január zasiahol značku Dacia (-31,4%), ktorú nasledujú značky Mazda (-29,3%) a už spomínaný Opel. Jednou z možných príčin môže byť aj nedostatok ekologicky úsporných modelov, ktorých predajnosť neustále stúpa.

Aký bude ďalší trend predajnosti áut

V roku 2020 budú musieť automobilky čeliť na európskom trhu mnohým výzvam. Či už sú to prísne emisné normy, slabnúca ekonomika, epidémia koronavírusu, kvôli ktorej sa zatvárajú čínske výrobné závody alebo znižovanie nákladov firiem, ktoré patria k dôležitým odberateľom nových áut.

NEVYNECHAJTE NAŠE VIDEÁ
Poradie Značka Predaj v 01/2020 (ks) Medziročný rozdiel (%) Trhový podiel (%)
1.1. Volkswagen 133.616 -6,4 11,8
2. Peugeot 74.297 -9,2 6,5
3. Renault 67.320 -6,7 5,9
4. Toyota 66.851 +8,9 5,9
5. Mercedes-Benz 65.050 -1,4 5,7
6. BMW 64.123 +8,4 5,6
7. Ford 62.978 -18,6 5,5
8. Škoda 59.581 -2,3 5,2
9. Audi 58.440 +8,5 5,1
10. Opel/Vauxhall 51.004 -26,9 4,5
11. Citroën 47.592 -8,0 4,2
12. Fiat 47.225 -2,1 4,2
13. Hyundai 41.527 -7,1 3,7
14. Seat 39.856 +9,2 3,5
15. Kia 37.931 -0,3 3,3
16. Nissan 31.842 -0,5 2,8
17. Dacia 30.475 -31,4 2,7
18. Volvo 23.099 -14,7 2,0
19. Mazda 13.397 -29,3 1,2
20. Mini 12.758 -14,5 1,1
- CELKOM 1.135.116 -7,4 -

Prečítajte si aj:


Test Mazda 3 2.2 Skyactiv-D150 - Vlastnou cestou

Martin Šebesta


Bratislava obmedzí staré benzínové autá a otvára komplikovanú križovatku, najporuchovejšie SUV či najdrahšia Dacia - TOP články týždňa

Erik Stríž


Test Dacia Lodgy Techroad za 17-tisíc eur: Poriadne auto pre siedmych dospelých!

Peter Orosz


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie