Aktuality

Emisný škandál 2.0

nafta, dym, benzín, emisie, co2 nox, ilustračné foto

Tejto téme sa venoval pred časom kolega, a tak len stručne. Napriek prísnejším ekologickým normám a finančnej podpore elektromobility medziročne emisie neklesajú tak, ako by si tvorcovia legislatívy priali. To by sa však čoskoro malo zmeniť. Nové poplatky a dane by mali odstrašiť záujemcov o neekologické SUV. Vo Francúzsku napríklad parlament zvýšil finančnú sankciu až na 20 000 eur pre vozidlá nespĺňajúce emisné štandardy. Je veľmi pravdepodobné, že si tento spásonosný nápad veľmi rýchlo osvoja aj byrokrati z Bruselu.

Haló kríza. Kde si? Volám ťa volám.

Ekologickí aktivisti pri tejto správe jasajú. Áno, áno, áno. Naša planéta volá o pomoc. Realista ale začne premýšľať a príde na celkom zaujímavé súvislosti. Automobilky celú dekádu reagovali na požiadavky trhu. SUV boli a stále sú v móde, ich odbyt medziročne rastie. A tak ich automobilky vyvíjali a stále vyrábajú. Má to logiku. Vývoj však medzičasom nabral taký extrém, že sú automobilky, ktoré klasické autá pre Európsky trh takmer prestali vyrábať. Napríklad Nissan. Ak by ste si chceli kúpiť auto od tejto značky, iné auto ako crossover či SUV vám dnes takmer nedokáže ponúknuť. A veľmi podobne sú na tom viacerí. V lepšom prípade je podiel klasických automobilov a SUV v modelovej skladbe automobiliek 1:1. Ak by sa teda občan rozhodol vypočuť volanie svojej peňaženky, Nissan v Európe skončí a mnohé automobilky budú mať veľké ekonomické problémy. A tieto problémy zasiahnu aj obrovské množstvo obyvateľov Európy.

Kolektívne súdy sme tu už raz mali.

Ak sa teda v Európe rozhodne pre paušálny trest, celkom by ma zaujímalo niekoľko vecí. Bude táto emisná pokuta paušálna? Koho všetkého sa bude týkať? Aký je napríklad rozdiel medzi emisiami vyprodukovanými autami SUV a dodávkami. Mám na mysli autá ako napríklad Toyota Proace Verso, Mercedes-Benz triedy V či Citroën Spacetourer. Rozdiel je v tom, že tie prvé ľudia kupujú a tie druhé oveľa menej? Ale čo to má spoločné s emisiami? A druhá zásadná otázka: Bude sa táto emisná pokuta týkať každého, napríklad aj viacdetných rodín a firiem zabezpečujúcich hromadnú prepravu osôb, ktoré takéto autá kupujú? Budú sa ich politici snažiť presvedčiť, že pre rodinu so štyrmi deťmi je ideálnym autom ekologický Renault Zoe? Ako to vlastne myslia? Nerozumiem.

Selektívne myslenie nikomu nevadí?

S týmto geniálnym nápadom mám ešte jeden zásadný problém. Snaha o znižovanie produkcie emisií sa až hystericky zameriava takmer výhradne na osobnú prepravu. Prečo? Lebo je to politicky populárna téma? Ak si teda nemám myslieť, že snaha o zásadné zlepšenie životného prostredia nie je iba politickým populizmom, tak si, predpokladám, čoskoro prečítam správy o tom, že zavedieme ekologickú daň za spôsob dopravy tovarov do Európskej únie. Ak môžeme občanom diktovať, na akom aute majú jazdiť, tak prečo by sme im nemali diktovať aj to, aké víno majú piť a aké potraviny jesť. A samozrejme očakávam, že zásadnú ekologickú daň vo Francúzku ohlásia aj na lodné lístky na výletné lode. Veď voľný čas a dovolenku možno tráviť tiež podstatne ekologickejšie. Takto by sme mohli postupovať ďalej, cez lietanie na súkromných lietadlách...

Zbohom zdravý rozum

Nuž zostáva nám len dúfať, že sa už niekde v Európe narodil nový Konrad Adenauer, ktorý dokáže populistom zatvoriť ústa. Pre čitateľa neznalého histórie dodám, že to bol významný povojnový kancelár Nemecka (1949 až 1963). Národohospodár, ktorý sa významnou mierou zaslúžil o jeho ekonomický rozvoj. Haló Konrad, kde si? Už ťa tu vážne veľmi súrne potrebujeme. Tak nás nenechaj dlho čakať!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Testy

Prvá jazda: Nový Hyundai i30 1.5 DPi a i30 Wagon N-Line 1.6 CRDi

Ako zvláda vylepšený Hyundai i30 s motorom 1.5 DPi mestské podmienky? A hodí sa do športovo ladeného kombi známy naftový motor 1.6 CRDI? Odpovede som sa snažil nájsť počas prvých jázd s hatchbackom a kombi i30 po facelifte. Veľa času som nepotreboval, autá presviedčajú o svojich kladoch už po prvých kilometroch.