Magazín

Mini auto so zvukom Ferrari?

Mini so zvukom Ferrari?
Klaus Bischoff( Volkswagen Brand Head of Design) na konferencii Volkswagen Group Forum Berlin

Na tento trend pred časom zareagovala značka Ferrari, ktorá si nechala patentovať zvuky svojich motorov. Ľahko by sa totiž mohlo stať, že mestské miniautá z Číny, ktoré vyzerajú skôr ako nafúknutá hračka než reálne použiteľný automobil, by mohli na ceste vydávať zvuk ako Ferrari F50. Bolo by to zvláštne, však? Nakoľko však bude táto zákonná ochrana účinná ukáže až čas. Kopírovanie dizajnu celých automobilov totiž naznačuje, že s dušeným vlastníctvom si niektoré firmy príliš ťažkú hlavu nerobia. A samozrejme, svoj dielik k brutálnym zvukom mestských (nielen) automobilov priložia aj softvérové a tuningové firmy.

Dizajnéri zvuku

Nový predpis teda stojí za vznikom nových oddelení automobiliek, ktoré budú zodpovedné za vývoj zvuku jednotlivých modelov. Na podujatí „Future Sounds“, ktoré sa konalo v Berlíne, predviedol výsledok svoje práce Volkswagen. Modely rodiny ID budú vytvárať syntetický zvuk pomocou systému AVAS (Acoustic Vehicle Alerting Systems). Systém bude funkčný pri parkovaní, cúvaní a počas jazdy až do rýchlosti 30 km/h. Zvuk bude počuť nielen okolie vozidla, ale aj jeho posádka. Po prekročení tejto rýchlosti už syntetický zvuk nebude treba, nahradí ho hluk z odvaľovania pneumatík a tiež aerodynamický hluk. Ale ktovie. Tunery ladia výfuky klasických automobilov a tak možno predpokladať, že ak im to legislatíva dovolí, ladiť budú aj zvuky elektromobilov.

Mini so zvukom Ferrari?

Zvukový podpis

K zavádzaniu zvukov elektromobilov sa na podujatí vyjadrili aj predstavitelia značky Volkswagen: „Zvukový prejav elektromobilov určuje ich identitu. Zvuk by mal byť suverénny a sympatický. Môže byť i futuristický, predovšetkým však musí presvedčiť svojou jedinečnosťou,“ vysvetľuje Dr. Frank Welsch, člen predstavenstva značky Volkswagen, zodpovedný za vývoj. Okrem bezpečnostného aspektu v nízkych rýchlostiach je zvuku elektromobilov prisudzovaný ešte jeden mimoriadny význam. „Zvukom dostáva elektromobil vlastný hlas, ktorý môžeme sami komponovať úplne nezávisle na mechanickom hluku,“ dodal Klaus Bischoff, šéfdizajnér značky Volkswagen.

Zvukový smog?

Obal dnes predáva, čoho dôkazom sú rôzne, občas nie veľmi vkusné predné masky súčasných automobilov. Vývoj naznačuje, že nám elektromobily v preplnených centrách miest uberú zo vzdušného smogu a namiesto toho pribudne zvukový „smog“. A ten, ako je známe, spôsobuje stres. Stanovia zákonodarcovia presné pravidlá? Dúfajme, že áno. Ak by si totiž každé auto hralo vlastnú melódiu, bol by pobyt na uliciach priam neznesiteľný.