Nový Mercedes-Benz GLA prichádza aj s funkciou vytvorenia záchrannej uličky

Trieda GLA dospela, z nafúknutého hatchbacku sa stalo plnohodnotné SUV s krásnym dizajnom. Spolu so vzhľadom Mercedes pripravil aj rozsiahlu modernizáciu interiéru, funkcií a bezpečnosti.
Vydané  Text: 
Mercedes vo svojom oficiálnom vyhlásení tvrdí, že z novej Triedy GLA sa stane *jedným z najpopulárnejších modelov v rodine kompaktných vozidiel značky, tesne za Triedou A*. Ambície automobilky sú teda vysoké, pri pohľade na rozsah inovácií ale aj my predpokladáme, že sa novinka zákazníkom skutočne zapáči. Nová generácia Triedy GLA prichádza s výrazne modernizovaným vzhľadom, ktorý je v porovnaní s predchodom uhladenejší a už na prvý pohľad budí dojem kompaktného SUV. Predchodca sa nevedel zbaviť charakteru zväčšeného hatchbacku, hoci po konštrukčnej stránke sa jednalo o jedno z najvyspelejších vozidiel svojho segmentu a počas našich redakčných testov sa preukázalo ako praktické a presvedčivé malé SUV. Okrem zovňajška prešiel modernizáciou aj interiér, v ktorom nachádzame funkčné rozdelenie palubnej dosky vodiča a spolujazdca. Prístrojový panel je vizuálne spojený s centrálnym displejom, prípadne predajcovia ponúknu celkovo tri vyhotovenia týchto palubných displejov: s dvomi 7-palcovými displejmi (17,78 cm), jedným 7-palcovým a jedným 10,25-palcovým displejom (26 cm) a v širokouhlej verzii s dvomi 10,25-palcovými displejmi. Na displejoch sa zobrazuje prostredie systému MBUX, ktorý sa práve v modelovom roku 2020 dostáva aj do Triedy GLA. Tento systém je vskutku pôsobivý, jednak po grafickej, tak i funkčnej stránke, podporuje ovládanie hlasom v slovenčine a na podnety používateľa vždy reaguje vysokou rýchlosťou. Veľkosť batožinového priestoru medzigeneračne narástla, lenže stále nie na údaj, ktorý by sme mohli považovať za výnimočný. 435 litrov priestoru je však nepochybne dostačujúcich pre väčšinu potrieb motoristov a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s celkovou kapacitou 1 430 litrov. Zaujímavosťou je, že hoci je nová Trieda GLA menšia ako predchodca, vnútri narástla. Podrobnejšie porovnanie novej generácie s tou odchádzajúcou sa nachádza v tabuľke nižšie:
Porovnanie súčasnej a predchádzajúcej verzieGLAPredchodcaRozdiel
Vonkajšie rozmery
Dĺžkamm4 4104 424-14
Šírkamm1 8341 80430
Šírka vrátane vonkajších zrkadielmm2 0202 022-2
Výška mm1 6111 507104
Rázvormm2 7292 69930
Rozchod kolies vpredumm1 6051 55946
Rozchod kolies vzadumm1 6061 56046
Vnútorné rozmery
Max. priestor nad hlavou vpredumm1 0371 01522
Priestor nad hlavou vzadumm969975-6
Priestor na nohy vpredumm1 0451 063-18
Priestor na nohy vzadumm976860116
Šírka priestoru pre lakeť vpredumm1 4561 42234
Priestor na lakte vzadumm1 4551 41045
Šírka priestoru v oblasti pliec vpredumm1 4191 39128
Šírka pliec vzadumm1 3931 35043
Šírka ložného priestoru max.mm1 2721 18785
Hĺbka ložného priestoru max.mm1 4221 39527
Účinná šírka prístupu do batožinového priestoru mm1 0501 0455
Objem batožinového priestoru podľa VDA L43542114
[GALLERY id=30358] ### Motory a pohon Predná náprava novej Triedy GLA je konvenčne MacPherson a vzadu je nezávislá štvorprvková náprava. Zadnú nápravu nesie pomocný rám nápravy, ktorý sa od holej karosérie odpája prostredníctvom silentbloku – tak sa z podvozka na karosériu prenáša menej vibrácií a hluku. Rozchod kolies 1 605 mm vpredu a 1 606 mm vzadu, rázvor dosahuje 2 729 mm. Vozidlo má nápadne krátke previsy vpredu i vzadu, čo napovedá o jeho schopnosti prekonávať aj nájazdy s prudkým stúpaním. Vôbec Mercedes venoval zvýšenú pozornosť terénnym jazdným vlastnostiam, GLA bude k dispozícii aj v pohonom všetkých kolies 4MATIC. Vtedy dostane už v základnom vyhotovení „technický balík“, teda dodatočný jazdný program, reguláciu rýchlosti zjazdu, animáciu pre jazdu v teréne na multimediálnom displeji a v kombinácii so svetlometmi MULTIBEAM LED aj špeciálnu funkciu terénneho osvetlenia. Taká regulácia rýchlosti zjazdu Downhill-Speed-Regulation (DSR) bude k dispozícii za príplatok. V terénnom režime sa používa spojka na pripájanie náhonu 4×4 ako pozdĺžna uzávierka, ktorej základné rozdelenie krútiaceho momentu predstavuje rovnomerných 50:50. Inak v režime Sport využíva pomer 30:70 a v režimoch Eco/Komfort pomer 80:20 v prospech prednej nápravy. V čase uvedenia na trh sa bude novinka predávať vo verziách GLA 200 a GLA 35 4MATIC AMG. Vozidlo ponúkne na výber z benzínových a neskôr i naftových motorov, vždy sa pritom bude jednať o štvorvalce. Najsilnejší dvojliter v GLA 35 4MATIC AMG dosahuje max. výkon 225 kW (306 k) a max. krútiaci moment 400 Nm od 3 000 ot./min. Základné naladenie štvovalca v GLA 200 ponúkne max. výkon 120 kW (163 k) a do 250 Nm so spotrebou 5,9-5,6 l/100 km.
Motorizácie na začiatku predajaGLA 200GLA 35 4MATIC AMG
MotorR4R4
Prevodovkaautomatická7G-DCT AMG SPEEDSHIFT DCT 8G
Zdvihový objem cm³1 3321 991
Výkon kW/k120/163225/306
pri 1/min5 5005 800
Max. krútiaci moment Nm250400
pri 1/min1 620-4 0003 000-4 000
Kombinovaná spotreba paliva[1] l/100 km5,9-5,67,5-7,4
Kombinované emisie CO₂ ¹g/km135-129171-170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s8.75.1
Maximálna rýchlosť km/h210250²
### Bohatá ponuka bezpečnostných systémov Balík asistenčných jazdných systémov (mimoriadna výbava v závislosti od krajiny a výbavy) okrem iného obsahuje tieto prvky: aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC s nasledujúcimi funkciami: * brzdenie pred stojacimi vozidlami, * funkcia rozšíreného automatického rozjazdu v zápche v kombinácii s aktívnym asistentom parkovania a navigáciou, * aktivácia kĺzania v jazdnom programe ECO. aktívny asistent riadenia s nasledujúcimi funkciami: * aktívny asistent núdzového zastavenia – s automatickým odomknutím a odoslaním núdzového hovoru do centrály núdzového volania Mercedes-Benz po zastavení vozidla (v závislosti od krajiny), * aktívny asistent zmeny jazdného pruhu v kombinácii s navigáciou, * funkcia vytvorenia záchrannej uličky: v dopravnej zápche na diaľniciach pri rýchlostiach nižších ako 60 km/h. * aktívny asistent sledovania povolenej rýchlosti reagujúci na zmenu obmedzenia rýchlosti v kombinácii s asistentom sledovania dopravných značiek, prispôsobovanie rýchlosti na báze trasy pred zákrutami, kruhovými objazdmi, mýtnymi stanicami, križovatkami v tvare T, ako aj pred odbočovaním/výjazdom z diaľnic/rýchlostných ciest – zníženie rýchlosti jazdy aj pred koncom dopravnej zápchy, v kombinácii s navigáciou, * asistent riadenia pri vyhýbaní, * aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, * aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla, * aktívny asistent brzdenia s funkciou odbočovania a podpory prejazdu križovatkou, * PRE-SAFE® PLUS: dokáže rozpoznať nebezpečenstvo kolízie zozadu. V prípade pretrvávajúceho nebezpečenstva kolízie systém dokáže stojace vozidlo pred kolíziou zozadu zabrzdiť, a tým minimalizovať nebezpečenstvo poranenia krčnej chrbtice znížením trhnutia telom cestujúcich smerom vpred podmieneného nárazom. Nová generácia vozidiel Mercedes-Benz Triedy GLA príde do predaja na jar 2020, zatiaľ za neuvedenú cenu. Súčasná odchádzajúca generácia už v internetovej ponuke slovenského Mercedesu nefiguruje.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.