Airbagy prejdú zásadnými zmenami, ovplyvnia aj ceny nových áut

Čím viac áut jazdí na cestách, tým dôležitejšia je otázka bezpečnosti ich pasažierov a spôsobov, akými ich chrániť pred následkami zrážky.
Vydané  Text: 
Patent na prvý airbag bol udelený pred 100 rokmi dvom zubárom z Birminghamu. Už 20 rokov sú airbagy bežnou súčasťou automobilov, avšak vzostup počtu automobilov na cestách núti odborníkov, aby ich systém neustále zlepšovali a hľadali nové pricípy airbagov. Jedným z vývojárov predného airbagu, ktorý by mal znižovať zranenia pri mnohých typoch zrážok, je aj Honda. Mercedes stojí zase za vývojom nového zadného airbagu, ktorý má chrániť predovšetkým deti na zadných sedadlách a vyrobil tiež predný airbag, ktorý zohľadňuje autonómne autá. Spoločnosť ZF, jeden z najväčších svetových dodávateľov pohonných sústav a technológií podvozkov, demonštrovala vonkajší airbag, ktorý má redukovať výskyt zranení z bočných nárazov. ### Trojkomorové airbagy na zachytenie hlavy
© Honda/Autoliv
Aj keď na nové airbagy od Mercedesu a ZF si budeme musieť ešte chvíľu počkať, Honda v spolupráci s Autolivom, najväčším svetovým dodávateľom bezpečnostných prvkov do áut, avizujú nové airbagy vo svojich autách už v roku 2020 na americkom trhu. Tieto najmodernejšie airbagy nahradia spoločnú nafukovaciu komoru rovno trojicou komôr a textilným panelom pripomínajúcim rukavicu chytača v baseballe. Nový airbag pri náraze bezpečnejšie zachytí a spomalí hlavu a zároveň ju zatiahnu bočné komory dovnútra airbagu, čím hlavu ochránia. Bežné airbagy, ktoré sú dnes v autách, nedokážu celkom zastaviť a zafixovať polohu hlavy, čím sa zvyšuje riziko zranenia. ### Predný airbag v prístrojovej doske
Airbag, ktorý sa neotvára z volantu, ale z prístrojovej dosky © DAIMLER
Mercedes sa rozhodol umiestniť svoj nový airbag **do prístrojovej dosky namiesto volantu**, čo mu umožňuje vsadiť do auta väčší a efektívnejší airbag. Vsadenie airbagu do prístrojovej dosky bude mať svoje opodstatnenie najmä v autonómnych autách, kde volant časom pravdepodobne vymizne, ale využiteľný je aj v súčasných podmienkach. Tento veľký airbagy vytvorí pred vodičom doslova mäkknú stenu, do ktorej v prípade nárazu padne a zafixuje sa v bezpečnej polohe. ### Zadný airbag v tvare krídel Prototyp zadného airbagu používa nafukovacie hadice, ktoré sa dokážu lepšie prispôsobiť rôznym tvarom a veľkostiam pasažierov. Tie sú podobné vzduchovým hadiciam používaným v stanoch. Nafukujú sa stlačeným plynom a rozprestierajú sa do tvaru krídel. Veľký airbag zaberajúci kabínu je zavesený medzi týmito “krídlami”. V prípade čelného nárazu dokáže airbag redukovať náraz nákladu v aute a znížiť tak riziko úrazu hlavy a krku pasažierov až o 30 %. ### Vonkajšie bočné airbagy dokážu predvídať zrážku **Prototyp bočného systému airbagov** od spoločnosti ZF je prvým svojho druhu. Rozvinie sa milisekundy pred zrážkou rozťahujúc sa nahor od prahu dverí. Tým vytvorí akúsi novú deformačnú zónu, ktorá absorbuje prvú fázu nárazu. Bočné airbagy budú využívať senzory, ktoré dokážu za 150 milisekúnd zhodnotiť, či nevyhnutne dôjde k zrážke a či nafúknutie airbagu bude mať význam. ### Vplyv nových technológií na cenu nových áut Každá nová technologická inovácia stojí obrovské finančné prostriedky vynaložené na jej vývoj. Nám sa môže zdať, že sa predsa jedná o nejaké nafukovacie vankúše, ktorých materiál a celková výroba stoja nanajvýš niekoľko eur, lenže aby sa dosiahli požadované vlastnosti a záruky, musela automobilka alebo dodávateľská spoločnosť investovať milióny eur do vývoja a testov. Metodika návratnosti investície môže byť rôzna, ale v zásade platí, že je tieto prostriedky potrebné v rozumnom časovom horizonte získať späť prostredníctvom predaja nových automobilov, do ktorých ceny sú premietnuté aj náklady na vývoj nových technológií. **Ako sa teda premietne cena nových technológií airbagov do ceny nových áut?** Napriek tomu, že sa jedná o zásadné vylepšenia, len samotné airbagy nebudú mať na ceny nových áut signifikantný vplyv. Spoločne s nimi sa totiž do nových generácií áut dostávajú aj ďalšie inovácie, takže vypočítať presný pomer v cenovom navýšení je takmer nemožné. Keby sme ale chceli nasilu uvažovať týmto smerom, rozprávali by sme sa o desiatkach či stovkách eur v prípade štandardnej výbavy. V prípade príplatkovej výbavy sa bude môcť pokojne jednať aj o sumy prevyšujúce tisíc eur – a predpokladáme, že nové generácie airbagov sa budú spočiatku dodávať práve v podobe príplatovej výbavy, kedy ich vývoj zaplatia takzvaní „*early adopters*“ zákazníci.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.