Aktuality

Problémy, ktoré trápia slovenských motoristov najčastejšie

Stránka Auto Motor a Šport - AUTOVINY.sk má pomerne dlhú históriu. Na Facebooku funguje od 16. apríla 2013, teda už viac ako šesť rokov. Za tie roky sme my, administrátori, nielen vytvorili tisíce príspevkov pre našich čitateľov, ale aj absolvovali internetové diskusie na rôzne témy. Veľmi často na našej Facebook stránke nájdete aj otázky, ktorými vyzývame čitateľov k tomu, aby sa vyjadrili k určitej téme - jedná sa buď o problémy motoristov ako také, o názor na konkrétne auto alebo zapojenie sa do súťaže o vecné ceny, služby a rôzne benefity.

Za uplynulé mesiace sme dôslednejšie sledovali najmä kritické komentáre. Niektoré vedia podráždiť, iné sú napísané vyslovene konštruktívne, ale bez ohľadu na ich formu nás zaujímal predovšetkým obsah.

Zisťovali sme, čo trápi slovenských motoristov najviac a vy si teraz môžete prečítať výber toho najdôležitejšieho. Poradie je náhodné.

Zlý stav slovenských ciest

Stále tá istá pesnička. Slovenské cesty sú nekvalitné, pretože majú výmoly, vyjazdené koľajnice, nikto nerieši problém so zrazenými zvieratami na cestách a každá oprava diery si údajne žiada tisíce eur. Slovenskí motoristi majú právo na kvalitné a prvotriedne cesty, pretože nežijeme v krajine tretieho sveta a platíme vysoké dane. Rozhorčenie nad kvalitou slovenských ciest je nanajvýš oprávnené.

Prečítajte si aj:


Komentár k stavu slovenských ciest a chodníkov: Úprimne, sme hanba Európy!

Erik Stríž


Zdražovanie pohonných hmôt

Každý článok o zdražovaní nafty a benzínu vyvoláva medzi ľuďmi negatívne pocity. Obávajú sa, že prídu o veľké peniaze preto, lebo to svoje auto tankovať skrátka musia. Lenže pozrime sa na realitu. Ak vodič mesačne najazdí 1200 kilometrov (60 km každý pracovný deň) s priemernou spotrebou 7 l/100 km, spotrebuje 84 litrov paliva. Ak týchto 84 litrov paliva stojí 1,15 eur za liter, je to 96,60 eur. Ak tento liter zdražie na 1,25 eur, vychádza to na 105,00 eur. A ak jeden liter zdražie na 1,35 eur, vodič za mesiac zaplatí 113,40 eur. Aj v najhoršom prípade je to teda rozdiel 16,80 eur mesačne, čo nie je likvidačná suma.

Viacerí ľudia v internetových komentároch kvôli týmto pár eurám vyzývajú na hromadné násilnosti v uliciach, rabovanie, ničenie majetku a zablokovanie dopravy, ako to robili žlté vesty vo Francúzsku.

Dopravná situácia kvôli prebytku áut na cestách

zápcha, doprava, Bratislava

Dopravné kolóny nemusia byť problémom, ak sa pohybujú plynulo. Rána na celom Slovensku však sužujú dopravné zápchy, v ktorých sa kolóny áut pohybujú prískokom vpred s priemernou rýchlosťou 15 km/h. Tieto problémy sú všade, nielen v hlavnom meste. Ich príčinou je veľký počet osobných automobilov a nákladných vozidiel, ktoré prichádzajú do určitej lokality kvôli pracovným povinnostiam a poobede sa vracajú domov. Tisíce a desiatky tisíc áut sa zlievajú ako do lievika na hlavných dopravných ťahoch. Riešenie dopravnej situácie na Slovensku nepochybne príde, avšak určite prinesie aj negatívne vášne a obmedzenia pre mnohých motoristov.

Zákerné praktiky policajtov

Hliadka, polícia, kontrola, radar
Zdroj: FB Polícia Slovenskej republiky

Policajné hliadky sú neoddeliteľnou súčasťou našich ciest a aj v dobe digitalizácie a automatizácie majú fyzickí policajti v teréne svoje neodškriepiteľné opodstatnenie. Motoristi sa najčastejšie sťažujú na to, že policajti vyberajú pokuty podľa plánu, zámerne na vozidlách vyhľadávajú nedostatky, aby našli podnet pre udelenie pokuty, údajne obťažujú vodičov nezmyselnými kontrolami a príliš často merajú dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti. Naši čitatelia viackrát uviedli, že ich vedia nahnevať najmä zákerné praktiky policajtov, napríklad skrývanie sa za kríkmi alebo niekde, kde môžu rýchlych motoristov namerať nevidene.

Neschopnosť šoférov pochopiť princíp zipsovania

Kde sa dopravná zápcha zlieva z dvoch pruhov do jedného, používa sa princíp takzvaného zipsovania. Je to taký spôsob radenia sa vozidiel, pri ktorom sa ako zuby zipsu na striedačku zaraďuje raz pravé, raz ľavé vozidlo. Slovenských motoristov trápia niektorí vodiči, ktorí nerozumejú tomuto princípu a trestajú ľudí, ktorí ho dodržiavať chcú. Akonáhle niekto využije aj druhý pruh, zablokujú mu vlastným autom cestu so zámerom zastaviť ho. Toto počínanie je pádnym dôvodom na zatvorenie takéhoto vodiča do väzenia, pretože vedome a zámerne chcel spôsobiť dopravnú nehodu a rozhodol sa svoje vlastné auto využiť ako prostriedok k zraneniu alebo zabitiu iného účastníka cestnej premávky.

Nezabúdajte, že počas dopravnej zápchy sa zipsuje aj tam, kde to neprikazuje dopravná značka. Aj to ale sa ale mení, po novom je z možnosti podľa zákona povinnosť aj bez značky.

Prečítajte si aj:


Povinné zipsovanie už aj bez značky! Nové zmeny pre motoristov, cyklistov a kolobežkárov stručne a prehľadne

Erik Stríž


Úteky z miesta škodovej udalosti

Súčasný zákon nerozlišuje medzi odídením z miesta škodovej udalosti - šuchnutia laku a útekom z miesta nehody, pri ktorej ste zabili desať ľudí. Bez ohľadu na udalosť prechádzajúcu úteku riskujete zadržanie vodičského oprávnenia na päť rokov a pokutu vo výške 300 až 1 300 eur. Po novom by mal zákon medzi uvedenými udalosťami robiť rozdiel, ale stále bude sankcionovať odídenie z miesta nehody. Pokiaľ odídete z miesta drobnej škodovej udalosti, môžete stále prísť o vodičák do päť rokov, ale maximálna výška pokuty sa zastropuje na tisíc eur, minimum klesne na 200 eur. Naďalej bude platiť, že ak na parkovisku šuchnete iné auto a odídete, eventuálne odhalenie vašej identity kamerovým systémom bude sprevádzané rovnakou sériou byrokratických úkonov a hrozieb ako dnes.

Príkazy Európskej únie ovplyvňujúce nové autá

Škoda EU, SUV, emisie

Kritické komentáre našich čitateľov sa častokrát týkajú Európskej únie v súvislosti s novými automobilmi. Nové autá musia plniť pomerne náročné emisné normy, aby mohli byť predávané na európskom trhu, čo sa prejavuje nielen na cene nových automobilov, ale aj na ich motoroch a niektorých vlastnostiach a funkciách. V každom prípade sa jedná o pokrok, ale určitá skupina kritikov vyčíta Európskej únii príliš autoritársky štýl zavádzania nových zákonov a zdanlivo prehnané príkazy týkajúce sa nových áut.

Trojvalcové motory v nových autách

Trojvalcové motory v autách nie sú výstrelkom doby, hoci si to mnohí myslia. Veď história trojvalcových spaľovacích motorov siaha až do 30. rokov 20. storočia! Vtedy boli ešte dvojdobé a za nasledujúcich vyše 70 rokov prešli významnou evolúciou. Dvojdobé cykly boli prekonané, neskôr prišli na rad preplňovania a rôzne funkcie, ktoré sa podieľajú na zvyšovaní efektivity, znižovaní spotreby a emisií.

Trojvalce podľa slov kritikov nie sú dosť dobre vyvážené, vraj majú slabé výkony a ich životnosť je veľmi krátka. Prax nám však ukazuje, že trojvalcové motory s preplňovaním sú dosť výkonné, majú primerane silný krútiaci moment a tiež životnosť obdobnú so štvorvalcami. A čo sa týka vyváženia a vibrácií, napríklad taký 1.0 TSI od Volkswagenu vôbec nepotrebuje vyvažovací hriadeľ!

Prečítajte si aj:


Takto funguje vyvažovací hriadeľ! A prečo ho v 1.0 TSI nenájdete?

Majo Bóna


Cyklisti na cestách

Priemerný slovenský cyklista to nemá ľahké. Mestské cesty s prítomnosťou cyklistov počítajú ako s nutným zlom, vodiči áut nerešpektujú cyklistov ako rovnocenných účastníkov cestnej premávky a parkovanie na cyklotrasách je každodennou samozrejmosťou, hoci to zákon vyslovene zakazuje.

Na druhej strane sa motoristi sťažujú na cyklistov, že im bez predchádzajúceho upozornenia vojdú do cesty, jazdia vedľa seba namiesto za sebou, zanedbávajú používanie osvetlenia a reflexných prvkov a vôbec kazia plynulosť automobilovej dopravy.

Prečítajte si aj:


Cyklisti vytrvalo upozorňujú na svoje problémy v hlavnom meste

Erik Stríž


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie