Nový rýchlostný limit na diaľnici 100 km/h: Týmto vás prinútia jazdiť pomaly
Viete si predstaviť rýchlostný limit na diaľnici najviac 100 km/h? Mnohí nie, no napríklad rýchlosť 150 km/h, ktorú zavádzajú na vybraných úsekoch v Česku, má mnohé negatíva. Znamená vyššiu spotrebu auta, viac škodlivín v ovzduší aj nebezpečenstvo v podobe predĺženej brzdnej dráhy.
Rakúske združenie mobility VCÖ sa rozhodlo zhŕnúť dôvody, ktoré hovoria v neprospech českého rozhodnutia a zjavne presadzujú maximálku 100 kilometrov za hodinu. Zvýšiť rýchlostný limit na diaľnici na 150 km/h by malo množstvo nechcených dôsledkov a Rakúšania chcú zjavne motoristov spomaliť silou argumentov.
Podľa štatistík stúpa pri rýchlosti 150 km/h priemerné množstvo vypúšťaných emisií CO2 o 19 %. Zároveň rastú emisie jemného prachu (PM10) o 31 % a emisie oxidov dusíka dokonca o 44 %. Ide o porovnanie s rýchlosťou 130 km/h. Okrem toho rastie aj spotreba paliva a takisto intenzita hluku. Vďaka dlhšej brzdnej dráhe sa znásobuje taktiež riziko dopravných nehôd.
Vyšší rýchlostný limit na diaľnici a jeho vplyv
Experti spochybňujú aj množstvo času, ktorý by sme ušetrili, keby platil rýchlostný limit na diaľnici vyšší o 20 km/h v porovnaní s dnešným stavom. „Teoretický časový zisk bude v praxi oveľa menší, ako sa často prezentuje. Zato škody – ako vyššia spotreba, viac hluku pre obyvateľov, viac zdraviu škodlivých látok a vyššie riziko nehôd – budú výrazné,“ upozorňuje odborník VCÖ Michael Schwendinger.
Navyše, zvýšenie maximálnej rýchlosti ide proti cieľom EÚ znižovať emisie skleníkových plynov a zlepšovať kvalitu ovzdušia. Platí takisto ďalší argument. V reálnej premávke musia vodiči pri vyšších rýchlostiach častejšie brzdiť a následne zrýchľovať, čo vedie k ešte vyšším emisiám a k neželanému opotrebovaniu bŕzd a pneumatík. To zvyšuje množstvo mikroplastov v ovzduší aj v pôde.
Spotreba paliva by výrazne stúpla
Niet pochýb, že pri všetkých automobiloch so spaľovacím motorom by došlo k nárastu spotreby, keby začal platiť vyšší rýchlostný limit na diaľnici. Auto, ktoré pri rýchlosti 130 km/h spotrebuje 6,5 litra na 100 kilometrov, potrebuje pri 150 km/h už 7,7 litra, teda o 19 % viac.
To znamená nielen vyššie náklady na tankovanie, ale aj kratší dojazd – pri 50 litroch paliva klesá z 769 km (pri 130 km/h) na 649 km (pri 150 km/h). Samozrejme, aj elektromobily strácajú pri vysokých rýchlostiach dojazd citeľne rýchlejšie.
Ešte závažnejší je vplyv vysokej rýchlosti na bezpečnosť. Pri 130 km/h zastaví auto na suchej ceste zhruba po 73 metroch. Možno vás to prekvapí, no pri rýchlosti 150 km/h (a rovnakých podmienkach) dosiahne vozidlo rýchlosť 122 km/h v momente, keď by už auto pôvodne idúce 130 km/h stálo.
Združenie VCÖ dodáva, že aj malé prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti dramaticky zhoršuje následky prípadnej dopravnej nehody. V praxi sa často jazdí ešte rýchlejšie, ako povoľuje samotný rýchlostný limit na diaľnici. Namiesto 150 kilometrov za hodinu by tak niektorí vodiči šoférovali rýchlosťou 160 či 170 km/h. To prináša nielen pokuty za rýchlosť, ale predovšetkým ešte väčšie nebezpečenstvo na cestách.
Zdroj: VCÖ



















