Pokuta za zbytočne zapnutý motor počas státia je správna, tvrdia bežní ľudia

Takmer dve tretiny ľudí si myslia, že vodiči by mali byť pokutovaní za zbytočné ponechávanie zapnutého motora auta počas státia. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti RAC v Spojenom kráľovstve.
Vydané  Text: 
ILUSTRAČNÉ FOTO - Mazda 3 Sedan v teste auto motor a šport © 2019 Erik Stríž
Keď autom na niekoľko minút zastavíte na parkovisku čakajúc na známeho, zvyknete nechávať motor zapnutý? Robia to mnohí vodiči a nepovažujú to za žiadny problém, ale iní ľudia môžu zapnutý motor považovať za obťažujúci či dokonca škodlivý zdraviu okoloidúcich. V Spojenom kráľovstve prebehol prieskum istej súkromnej spoločnosti RAC, ktorá ponúka poistenie áut. Spoločnosť sa respondentov pýtala, či by podľa ich názoru mali byť vodiči pokutovaní, ak nechajú zbytočne zapnutý motor počas státia. Údajne až 72 percent z celkových 2 130 opýtaných motoristov tvrdilo, že považujú za správne pokutovať vodičov, ktorí nechávajú motor zapnutý zbytočne. Až 88 percent respondentov pritom uviedlo, že majú osobnú skúsenosť s danou záležitosťou – či už z hľadiska prvej osoby alebo ako pozorovateľa. A až 40 percent opýtaných potvrdilo, že sú svedkami takého konania veľmi často. Z celkového počtu respondentov 26 percent zastávalo názor, že motoristi by mali byť na svoje nevhodné konanie upozornení, ale nie pokutovaní. [Podľa magazínu AutoExpress](https://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/104262/72-per-cent-of-motorists-support-fines-for-idling-drivers) sa ukázalo, že 30 percent prípadov nevypínania motora počas státia sa deje v mestách a až 26 percent týchto prehreškov sa deje priamo pred školami. Celý problém s ponechávaním zapnutého motora počas státia vozidla spočíva v jeho nepriaznivom vplyve na zdravie okoloidúcich. Spaľovací motor produkuje oxid uhličitý a zdraviu škodlivé emisie aj počas voľnobehu. Na rozdiel od motora v záťaži počas jazdy sa však tieto škodlivé plyny a čiastočky spalín pomalšie rozptýlia po okolí, teda ostávajú v relatívne malom vonkajšom priestore, kde si ľahšie môžu nájsť cestu až do tela okolidúceho človeka a zvieraťa. Jedno auto s najväčšou pravdepodobnosťou nemá potenciál niekomu ublížiť, ale napríklad pred školami, kde množstvo rodičov zvykne čakať svoje deti aj niekoľko minút, môžu byť koncentrácie škodlivých prvkov v ovzduší kriticky vysoké. Samozrejme, do celej veci vstupuje aj otázka, či spaľovacie motory pri zhasínaní a štartovaní koniec koncov nevyprodukujú viac škodlivín, ako keby ostali celý čas zapnuté. Na to už prieskum odpoveď neponúka. Okrem toho sa tento problém so zapnutými motormi týka predovšetkým starších áut, ktoré nedisponujú systémom auto štart-stop. V každom prípade je väčšinová zhoda respondentov dôležitá a zaujímavá aj pre Slovensko, hoci sa prieskum realizoval v Spojenom kráľovstve.





Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk