Ako Toyota zachránila Porsche? Toto je príbeh o prežití, ktorý zmenil dejiny automobilov
Nie je veľa príbehov z automobilového sveta, ktoré by sa mohli pokojne sfilmovať. Ten, ktorý sa odohral začiatkom 90. rokov medzi Toyotou a Porsche, by však zaplnil kinosály. Bol to čas, keď legendárna nemecká značka balansovala na hrane bankrotu a japonská metodika výroby jej doslova zachránila život.
Roky slávy, pád a krutá realita
Porsche malo za sebou úspešné dekády, ikonický model 911, športové víťazstvá a povesť výrobcu áut, ktoré v sebe spájali rýchlosť a technickú precíznosť. Lenže začiatkom 90. rokov sa kolesá osudu otočili opačným smerom. Zastaraný modelový rad, globálna hospodárska recesia po prasknutí japonskej realitnej bubliny v roku 1992 a dramaticky klesajúce predaje uvrhli firmu do problémov. V roku 1986 Porsche predalo takmer 60 000 áut. Do roku 1993 však toto číslo padlo na zhruba 15 000. Finančná strata presiahla 180 miliónov dolárov a v ponuke bola starnúca 911 a modely 924, 928, 944 a 968, ktoré už zákazníkov nelákali. Vyzeralo to, že ikonická značka môže skončiť.

Wendelin Wiedeking, 1995, Porsche AG
Vtedy sa na scénu postavil Wendelin Wiedeking. Nebol to len manažér – bol to inžinier, ktorý mal za sebou skúsenosti s automobilovou výrobou a rozhodol sa konať, a to poriadne radikálne. Ako riaditeľ výroby posadil svojich kolegov do lietadla a odviezol ich priamo do srdca japonského priemyselného zázraku – do tovární Toyoty, Nissanu a Hondy. Tam ukázal, že automobilka nemusí vyrábať ako oni – môže vyrábať efektívnejšie, rýchlejšie a kvalitnejšie. A na to mal ideálneho partnera: konzultačnú spoločnosť Shingijutsu Global Consulting, ktorú založili priami žiaci Taiičiho Ohna – otca legendárneho systému Just in Time.
Tvrdý režim
Keď Japonci dorazili do továrne Porsche, našli tam sklady dielov vysoké 2,5 metra a zásoby na 28 dní výroby. Pre Toyotu, ktorá bola zvyknutá pracovať s minimálnymi zásobami, to bola scéna ako zo stredoveku. Jeden z nich vstúpil do výrobne a povedal: „To nie je továreň, ale sklad na kolesách!“ Wiedeking si dominatne zobral pílu a… rozpolil regály na polovicu. Následne Japonci navrhli zníženie zásob z 28 dní na 7, skrátili dobu montáže z 120 na 72 hodín (cca 60 % zvýšenie efektivity), chyby na vozidlo klesli o 50 % a počet zamestnancov sa znížil o 19 %. To znamená, že za rovnaký čas, aký predtým trvala montáž jedného automobilu, sa teraz vyrobili takmer dve. A najmä sa zaviedla politika nulovej chybovosti. Cieľom bolo, aby boli autá bezchybne zmontované, aby na konci montážnej linky neboli potrebné žiadne úpravy, prepracovanie ani opravy. To zlepšilo konečnú kvalitu produktu a skrátilo čas strávený v tejto fáze výrobnej linky.
Je zrejmé, že všetky tieto vylepšenia by boli neúčinné, ak by Porsche pokračovalo vo výrobe rovnakých automobilov. Bývalí zamestnanci Toyoty preto reštrukturalizovali modelovú ponuku nemeckej firmy, zrušili ponuku modelova sústredili všetko svoje úsilie na ikonický model značky, Porsche 911. Súčasne na autosalóne v Detroite v roku 1993 Porsche predstavilo koncept Boxster. Mal motor uprostred, lákavý dizajn a cenu, ktorá ho sprístupnila širšiemu publiku. Do výroby sa dostal v roku 1996 a jeho vývoj bol úzko spojený s novou generáciou 911 (996), čo ušetrilo nemalé peniaze. Boxster nielenže prilákal nových zákazníkov, ale aj obnovil dôveru v schopnosti značky.
A na čom bol tento model postavený? Na princípe „carry-over parts“ — zdieľal s 996 mnoho komponentov (motor, karosériu, prvky karosérie). Mal navodiť pocit dostupnej športovosti, ale stále s prestížou Porsche. A Porsche hneď pocítilo výsledok japonskej práve. Predaje stúpli z 12 000 na 56 000 kusov ročne.
A potom prišiel Cayenne
O niekoľko rokov neskôr, keď sa situácia opäť zhoršila, niekto v spoločnosti prišiel s nápadom vyvinúť SUV. Pre mnohých to bola kontroverzná myšlienka. Vyzeralo to tak, ako keby zradili svoje hodnoty a tradície, na ktorých dlhé roky značka stavala. Model Cayenne sa ale napokon stal najdôležitejším zdrojom financií – stabilizoval Porsche po finančne bolestivej dobe. Z 300 miliónov eur kapitálovej hodnoty v r. 1993 sa do roku 2007 vyšplhala na 25 miliárd €.
TEST: Porovnali sme obľúbené SUV modely od MG! Ktorý si vybrať?