POROVNÁVACÍ TEST
TEST: Porovnali sme obľúbené SUV modely od MG! Ktorý si vybrať?
Hneď na úvod si dovolíme čitateľovi ponúknuť krátke upozornenie. Testované autá sa líšia typom pohonu (hybrid verzus spaľovací motor) a výbavové stupne nemusia byť identické – a to nielen pri nami skúšaných kusoch, ale aj v samotných cenníkoch. Naším cieľom teda nie je hľadať absolútneho víťaza, ale zhodnotiť, ktorý z modelov na nás po týždni zanechal lepší celkový dojem a zároveň priblížiť, pre aký typ zákazníka je každý z nich najvhodnejší.
MG ZS Hybrid+ – výhody a nevýhody
Mám v živej pamäti vstup značky MG na slovenský trh, a práve predchádzajúca generácia modelu ZS bola prvým modelom, do ktorého som si mohol sadnúť. Bolo to v čase, keď sme od čínskych výrobcov nemali veľké očakávania a práve ZS malo ambíciu zaplniť mimoriadne dôležitý segment dostupných crossoverov, ktoré hyperinflačné obdobie za ostatné roky zásadne preriedilo. Jednoduchá konštrukcia, dobrá výbava, atmosférický motor a cenovka ľahko nad 15 tisíc eur predstavovali nepriestrelné argumenty v prospech MG ZS.
Tento imidž sa s príchodom novej generácie zásadne zmenil. Auto podrástlo a výrobca investoval do techniky – hybridnej motorizácie, ktorú sme už dôkladne mohli spoznať v malom hatchbacku MG 3. Číňania používajú označenie Hybrid+, pričom znamienko „+“ odkazuje na väčšiu samonabíjateľnú batériu, vďaka ktorej zvládne MG prejsť viac kilometrov v čisto elektrickom režime. Sekundárnym benefitom bol kombinovaný maximálny výkon na úrovni 145 kW (197 k).
Pod kapotu väčšieho crossovera priniesol hybridný systém mnohé benefity, ktoré sme už vychválili v menšom hatchbacku – dynamika a spotreba. Výraznejšie sa však prejavili aj niektoré nedostatky, a to v podobe „výkonového vákua“ pri predbiehaní alebo na diaľnici. Tento fenomén s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobuje prevodovka, ktorej pomalé radenie nedokáže pri vysokej rýchlosti vykrývať elektromotor, čo sa v praxi prejavuje niekoľkosekundovou stratou výkonu. Upozorňujeme, že túto skutočnosť sme objavili až pri maximálnej akcelerácii a nejde o fenomén, s ktorým by sa bežný majiteľ každodenne stretával. Je však dobré s týmto prejavom počítať, najmä pri predbiehaní na okresných cestách.
Veľmi špecificky MG ZS Hybrid+ zvláda samotné diaľničné tempo. Pri rýchlosti nad 130 km/h dokáže hybridný pohon pri nedostatku elektrického dopingu vytočiť motor až k 5 000 ot./min. V kombinácii s priemenou akustickou izoláciou vozidla sa do kabíny na diaľnici prenášal nadmerný hluk, ktorý zásadne znižoval komfort jazdy. Crossoveru viac vyhovuje pomalšie tempo okolo 120 km/h, kde sa vám odvďačí nielen tichším prejavom, ale aj lepšou spotrebou paliva.
Nie všetky jazdné vlastnosti ZS dokážu presvedčiť. V meste pôsobí podvozok neustále nervózne a pohojdáva sa zo strany na stranu. Spočiatku to môže pôsobiť komfortne, no po dlhšom čase strávenom za volantom vás táto vlastnosť prestane baviť. Aj keď sa pri vyšších rýchlostiach správanie auta upokojí, stále je ZS citeľne menej stabilné než väčšina konkurencie. Naopak, plusom je jednoduché manévrovanie v úzkych uliciach a slušná odolnosť voči náklonom karosérie na kľukatých cestách, kde si ZS zachováva vzpriamenejšiu polohu než Duster.
Pri rýchlejšej jazde sa však odhalia slabiny. Auto nemá dostatok priľnavosti a riadenie je v stredovej polohe prekvapivo nepresné. Jemné otočenie volantu len málo ovplyvní smer jazdy, čo vodiča núti k väčším zásahom, než by očakával. Ak sa volant vytočí viac, riadenie zrazu citeľne stuhne – neprirodzene a neplynulo. Tento zvláštny prejav uberá z istoty za volantom a pripraví vodiča o časť zážitku z dynamickej jazdy.
Interiér
Pri pohľade na priaznivú cenu MG ZS by ste možno očakávali interiér na úrovni holobytu vo Vyšných Ružbachoch. Realita je však úplne iná – vrchná časť palubnej dosky je vyrobená z hutného, mäkkého plastu a jej predná plocha je podľa výbavy potiahnutá umelou kožou.
Aj tvrdšie plasty, napríklad na vnútorných paneloch dverí, majú jemnú textúru, takže nepôsobia lacno. Výsledkom je interiér, ktorý je citeľne hodnotnejší než u najbližšieho konkurenta, Dacie Duster.
Všetky verzie ZS disponujú veľkým dotykovým displejom infotainmentu. Ten je mierne naklonený nahor, aby bol lepšie viditeľný pre vodiča aj spolujazdca, no zároveň má jednu nevýhodu – v slnečných dňoch odráža oblohu a zhoršuje čitateľnosť. Na druhej strane, reakcie displeja sú rýchle pri prechádzaní menu a oneskorenie pri prepínaní funkcií je len mierne. Hoci samotný systém MG nepatrí k najintuitívnejším, Android Auto aj Apple CarPlay sú v základe, takže ho väčšinou ani nemusíte používať.
Výnimkou je ovládanie klimatizácie – to je dostupné cez dotykovú obrazovku (praktickejšie by boli klasické tlačidlá) a zároveň ho nemožno používať počas zrkadlenia smartfónu. Aj pri obyčajnej úprave teploty tak musíte dočasne opustiť Android Auto alebo CarPlay, prepnúť sa do systému MG, nastaviť hodnotu a až potom sa vrátiť späť.
Menej poteší aj pozícia za volantom. Sedíte síce vyššie než v bežnom malom hatchbacku, no sedadlo neposkytuje dostatočnú oporu spodnej časti chrbta a volant sa dá nastavovať iba výškovo, nie pozdĺžne. Ak ste vyšší, pravdepodobne si budete musieť posunúť sedadlo bližšie k pedálom, než by vám bolo komfortné, aby ste dosiahli na volant. Pri výške 196 cm som sa za volantom MG ZS cítil zakliesnene.
Jednou z najväčších predností MG ZS je jeho priestranný interiér v zadnej časti. Vďaka šikovnému usporiadaniu ponúka na zadných sedadlách viac miesta, než je v tejto cenovej kategórii bežné – nechýba ani dostatok priestoru nad hlavou a pred kolenami. Sklamaním bola absencia osvetlenia pre cestujúcich, ako aj nezmyselne umiestnený 12 V akumulátor pod dnom kufra. Na mieste, kde by sa bežne zmestila aspoň dojazdová rezerva.
MG HS 1.5 TGI – výhody a nevýhody
Značka MG si pri modeli HS spôsobila označovací chaos. Len v posledných piatich rokoch sme mohli na našom trhu nájsť pôvodný model HS doplnený o plug-in hybrid EHS, ktorý neskôr paralelne doplnil modernizovaný viariant. O rok neskôr prišla úplne nová generácia, ktorú sme testovali s benzínovým preplňovaným štvorvalcom 1.5 TGI s výkonom 170 koní, spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT.
Na papieri ide rovnako o veľmi solídny základ – výkon postačuje na svižné presuny a na diaľnici má motor dostatok sily aj pri predbiehaní. Problémom však môže byť jeho reakcia na prudšie stlačenie plynu. Medzi povelom vodiča a reálnym záťahom sa objavuje citeľné oneskorenie a následný nástup výkonu pôsobí trochu prudko. V bežnej jazde sa prevodovka správa kultivovane, radí rýchlo a hladko, no ak od nej vyžiadate náhlu akceleráciu, váhanie v kombinácii s charakterom motora môže narušiť plynulosť. V našich podmienkach sa verzia s automatom dostane z 0 na 100 km/h za približne 9,2 sekundy, čo je pre rodinné SUV prijateľná hodnota.
Podvozok verzie 1.5 TGI je nastavený na kompromis medzi komfortom a ovládateľnosťou. Na menších nerovnostiach sa prejavuje miernym pohybom karosérie a pri väčších nárazoch má tendenciu rozhúpať sa dopredu a dozadu, kým sa ustáli. Nie je to však vyložene nekomfortné, ako v prípade menšieho modelu ZS. V zákrutách je HS stabilné, no riadenie neponúka toľko spätnej väzby ako napríklad Ford Kuga. Čo však musím pochváliť, je zladenie s automatickou prevodovkou. Auto sa vyslovene kĺže po ceste a v kombinácii s príjemným podvozkom (nie športovým) ponúka HS na palube luxusnú atmosféru.
Interiér
Tento pocit efektne dopĺňa aj vydarený interiér, ktorý patrí k silným stránkam modelu. MG sa očividne snažilo posunúť kvalitu vyššie – palubná doska aj výplne dverí sú pokryté mäkkými plastmi a umelou kožou, volant má príjemný kožený poťah a celkové spracovanie je na úrovni. V porovnaní s Daciou Bigster pôsobí HS výrazne luxusnejšie, v našej výbave dokonca ponúka kožené čalúnenie v hnedom odtieni, vyhrievané sedadlá, elektrické nastavenie s pamäťou a bedrovou oporou.
Priestorové pomery sú veľmi dobré. Vpredu majú vodič aj spolujazdec dostatok miesta na nohy aj nad hlavou, interiér naozaj je široký, ďaleko nad priemerné pomery v rámci triedy, takže sa nebudete tlačiť s lakťami. Vzadu si pohodlne sadnú aj vyššie postavy a stredový tunel je nízky, čo zlepšuje priestor pre nohy. Kufor má objem 507 litrov, čo je viac než v predchádzajúcej generácii, no niektorí rivali – napríklad Kia Sportage či Honda CR-V – ponúkajú ešte väčší priestor. Problémom v tomto smere je najmä využiteľná výška batožinového priestoru – kufor je plytký.
Infotainment tvorí dotykový displej s jasným obrazom, doplnený digitálnym prístrojovým panelom rovnakej veľkosti. Displej dokáže zobraziť navigáciu na celú obrazovku vedľa rýchlomera, no reakcie na dotyk nie sú vždy okamžité. Ovládanie klimatizácie je riešené výhradne cez dotykovú obrazovku, čo môže byť počas jazdy nepraktické, keďže chýbajú fyzické ovládače teploty a ventilátora. Skutočne bolestivé bolo ovládanie hlasitosti výhradne cez tlačidlá na volante. Nenašiel som iný spínač, ktorým by hlasitosť mohol upraviť napríklad spolujazdec. Samostatnou kapitolou je tragický preklad do slovenčiny, a preto sme po krátkom čase uprednostnili rozhranie v anglickom jazyku.
Hlavný nedostatok MG HS tkvie v priemernej spotrebe paliva spaľovacieho benzínového štvorvalca. Jeho výkon nenadchne, a rovnako neokúzli ani spotreba paliva. Tá sa v meste dokáže vyšvihnúť až na 9,5 l/100 km. Kombinovane bude palubný počítač ukazovať hodnotu približne 7,5 l/100 km a najnižšiu spotrebu dosiahnete na okresných cestách, kde sa pri pokojnom tempe dokážete dostať pod 6,5 l/100 km. V tomto smere znie zaujímavo plug-in hybridná verzia (netestované), ktorá deklaruje vyšší výkon pri skvelej spotrebe paliva. Čoskoro by do ponuky mala pribudnúť aj full hybridná verzia po vzore modelov MG 3 a ZS.
Porovnanie a verdikt – ktorý si vybrať?
MG HS 1.5 TGI a MG ZS Hybrid+ síce vychádzajú z rovnakej DNA značky, no HS pôsobí vo všetkých kľúčových oblastiach o niečo dospelejšie. Zatiaľ čo ZS Hybrid+ zaujme úsporným hybridným pohonom a obratnosťou v meste, jeho jazdné nedostatky – nervózny podvozok, vyšší hluk na diaľnici a „výkonové vákuum“ pri predbiehaní – výrazne znižujú komfort.
HS ponúka plynulejší a stabilnejší jazdný prejav, lepšie zvláda nerovnosti a vďaka kvalitnému odhlučneniu poskytuje posádke pocit vyššej triedy. Interiér HS je priestrannejší, spracovaný z hodnotnejších materiálov a ponúka viac komfortných prvkov, kým ZS odrádza kompromisnou polohou za volantom a menej premyslenými detailami. Väčší model MG HS sa preto stáva našou jasnou voľbou.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!