Aktualita

Zmení sa maximálna rýchlosť v obci? Valí sa veľká kritika

Chystaná zmena pre rýchlosť v obci sa dočkala kritiky. Zaznieva viacero argumentov, prečo ju vraj radšej nemeniť.

Keď sa hovorí o rýchlostných limitoch, akosi automaticky už počítame s tým, že rýchlosť v obci podlieha najčastejšie úpravám nadol, teda smerom ku pomalšej jazde a väčšiemu sprísňovania. Ako dokazuje aj nasledovný príklad, niekedy to môže byť opačne.

V Berlíne chcú vrátiť rýchlosť v obci na maximálku 50 km/h namiesto súčasných 30 km/h. Týkať sa to má viacerých hlavných dopravných ťahov v meste. Konkrétne ide o 25 úsekov z celkového počtu 41 úsekov, na ktorých 30-ku zaviedli.

Dnes na nich platí znížený rýchlostný limit z dôvodu znečistenia ovzdušia. To chce však samospráva v Berlíne zvrátiť a pôvodná maximálna rýchlosť v obci sa má vrátiť. Platiť to má ale len v čase od 6. hodiny ráno do 22. hodiny večer. V nočných hodinách sa má jazdiť stále najrýchlejšie rýchlosťou 30 km/h z dôvodu ochrany proti hluku.

kontrola rýchlosti

Práve na rýchlosť v obci často dohliadajú aj radary.

Zohľadňujú bezpečnosť aj emisie

Berlínske úrady už ubezpečili, že vždy sa pozerajú aj na faktor bezpečnosti. Napríklad na deviatich frekventovaných cestách (spomedzi 41 úsekov), v blízkosti ktorých sa pohybujú školopovinné deti, má stále zostať v platnosti limit 30 km/h.

Aj pre zvyšných sedem úsekov zostane stále platiť sprísnená najvyššia povolená rýchlosť. Hodnotu rizikových škodlivín v ovzduší sa tam totiž stále nepodarilo dostatočne znížiť.

rýchlosť v obci

Nesúhlas so zvyšovaním rýchlosti

Plány berlínskej samosprávy však narazili na odpor. Environmentálne organizácie či nemeckí Zelení nesúhlasia so zvýšením rýchlosti na 50 km/h. Argumentujú nielen ekológiou, ale obávajú sa takisto aj rizika dopravných nehôd, ktoré vraj môže vyššia rýchlosť na cestách spôsobiť.

Konečné rozhodnutie má padnúť už o pár dní 19. augusta 2025. Uvidíme, ako sa samospráva vysporiada s argumentáciou zo strany ekologických aktivistov a vybraných politikov.

Nemecké zákony umožňujú upraviť štandardnú rýchlosť v obci (50 km/h) v prípade, že na to existuje jasný a konkrétne špecifikovaný dôvod. Nemusí ísť pritom len o škodliviny v ovzduší. Zníženie povolenej rýchlosti jazdy sa dá odôvodniť aj bezpečnosťou dopravy.

Zdroj: auto-motor-und-sport.de