Koniec stresu za volantom? Autonómne autá budúcnosti budú myslieť za vás, no ich najväčšia zmena vás prekvapí
Automobilový svet stojí na prahu revolúcie, ktorú nespôsobuje len elektrifikácia, ale predovšetkým nástup autonómneho riadenia. Podľa Bryana Nesbitta, nového globálneho šéfdizajnéra General Motors, práve táto technológia „drasticky“ zmení podobu áut. Dôraz sa podľa neho presunie z tvarovania karosérie na celkový zážitok z interakcie s vozidlom. Nejde len o to, ako auto vyzerá, ale o to, ako sa jeho technológie prirodzene začlenia do našich životov a ovplyvnia naše správanie za volantom.
Od tvarov k zážitku z interakcie
Najzásadnejšia zmena sa odohrá v interiéri. Z kabíny zameranej na vodiča sa stane flexibilný a modulárny priestor. Nemali by sme si však predstavovať len futuristické „salóniky na kolesách“. Pôjde skôr o inteligentné ergonomické riešenia s adaptívnymi sedadlami a technológiami, ktoré intuitívne pomáhajú bez toho, aby nás zahlcovali.
Prioritou číslo jeden sa stane spôsob, akým vozidlo komunikuje s posádkou, známy ako HMI (Human-Machine Interface). Dôležitejšie než počet obrazoviek bude intuitívne ovládanie prostredníctvom hlasu, gest alebo haptickej odozvy, ktoré zvyšuje bezpečnosť a komfort. Technológia totiž uspeje len vtedy, ak bude pre používateľa prínosom a jej ovládanie bude prirodzené.
Tieto vyhlásenia prichádzajú v čase, keď GM prehodnocuje svoju autonómnu stratégiu. Po problémoch so službou robotaxi Cruise sa spoločnosť opäť zameriava na vývoj autonómnych systémov pre osobné vozidlá. Cieľom je stavať na základoch existujúceho systému Super Cruise a postupne vyvinúť technológiu pre jazdu „bez rúk na volante a bez sledovania cesty“, hoci spočiatku stále s vodičom vo vozidle. Tento posun podčiarkuje aj angažovanie Sterlinga Andersona, bývalého šéfa Autopilota v Tesle, ktorého úlohou je prepojiť vývoj hardvéru, softvéru a celkového zážitku z používania vozidla.
Emócia verzus automatizácia
Výzvou pre dizajnérov bude udržať emocionálne puto medzi človekom a strojom, aj keď riadenie prevezme autopilot. Dizajn sa tak posúva od tvorby „krásneho objektu“ k réžii celkového pocitu z interakcie s autom– cez svetelné signály, zvuky či grafiku na displejoch. Vozidlo bude musieť jasne a zrozumiteľne komunikovať svoje zámery, aby si vybudovalo dôveru vodiča. Práve dôvera je kľúčová, pretože ako Nesbitt pripomína, ak zákazník necíti k autu vzťah, nebude mu veriť ani v autonómnom režime.
Pre motoristov to v najbližších rokoch prinesie skôr postupné zmeny: čistejšiu integráciu senzorov do karosérie, menej rušivé digitálne prostredie a spoľahlivejšie asistenčné systémy. Emócia z jazdy nezmizne, len sa transformuje. Dizajnéri budú hľadať spôsoby, ako zachovať charizmu značky, aj keď časť cesty „odšoféruje“ auto samé. Ako uzatvára Nesbitt, autonómia predstavuje predovšetkým psychologickú zmenu, podobnú prechodu od koní k automobilom. Úlohou dizajnérov je urobiť túto zmenu prirodzenou, bezpečnou a príjemnou.
Páčil sa vám článok? Prečítajte si tiež:
Zdroje: The Drive, Supercar Blondie

Mário
Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.