Ľudia si platia viac za to, že nemusia počúvať taxikára. To je vraj krása robotaxíkov

Robotaxíky sľubovali lacnú a rýchlu dopravu bez vodiča, no realita je iná – ceny Waymo sú až o 41 % vyššie než u konkurencie. Prečo sú ľudia ochotní priplácať?

Robotaxíky mali byť revolúciou dostupnej dopravy bez vodiča – lacné, rýchle a efektívne. Realita je však iná: nie sú ani lacnejšie, ani rýchlejšie. Napriek tomu majú rastúcu skupinu verných fanúšikov, ktorí za túto „tichú jazdu“ ochotne zaplatia viac. A nie málo – ceny služby Waymo, lídra v oblasti robotaxíkov, sú až o 41 % vyššie než u konkurenčných zdieľaných jázd. Prečo? Odpoveď nie je len v technológii, ale aj v tom, čo robotaxi vlastne ponúka – pokoj, bezpečie a slobodu byť sám sebou na palube auta bez vodiča. Pre mnohých je to komfort, ktorý im stojí aj za vyššiu cenu.

Robotaxi Waymo

Spoločnosť Waymo, dcéra giganta Alphabet (Google), už zvládla cez 10 miliónov platených jázd a ich počet rastie dvojnásobne rýchlo než pred piatimi mesiacmi. Funguje v niekoľkých amerických veľkomestách vrátane San Francisca, Los Angeles či Austinu. Zatiaľ čo Tesla ešte len plánuje vstup na trh s platenými autonómnymi jazdami, Waymo už jazdí denne pre štvrť milióna zákazníkov. Prieskum a dátová analýza spoločnosti Obi odhalili, že priemerná cena jazdy s Waymom je o päť až šesť dolárov vyššia ako má Uber alebo Lyft. V prepočte to znamená až o 41 % drahšiu jazdu než u najlacnejšieho konkurenta.

Robotaxíky sľubovali lacnú a rýchlu dopravu bez vodiča, no realita je iná – ceny Waymo sú až o 41 % vyššie než u konkurencie. Prečo sú ľudia ochotní priplácať?

Luxus bez vodiča

Pre bežného zákazníka sú robotaxi však niečím viac než len dopravou z bodu A do B. Odstránia stres z toho, že musíte komunikovať s vodičom, odstraňujú strach z nepríjemností či obťažovania, ktoré bohužiaľ nie sú výnimkou u klasických taxislužieb. Prieskum medzi užívateľmi Waymo v San Franciscu, Los Angeles a Phoenixe ukázal, že až 70 % z nich by za tento komfort zaplatilo ešte viac. Nie je to len o pohodlí – niektorí rodičia napríklad posielajú svoje deti do školy robotaxíkom, pretože nedôverujú vodičom tradičných služieb.

Samozrejme, náklady na prevádzku robotaxi flotily sú stále vysoké – autonómne vozidlá vyžadujú špičkovú technológiu, údržbu a stále nie sú tak flexibilné ako ľudskí vodiči. Avšak práve táto vysoká technická náročnosť a bezpečnostné benefity lákajú zákazníkov, ktorí si potrpia na kvalitu a inovácie. „Byť v takom aute je ako byť v malej bezpečnej bubline, kde sa nemusíte o nič starať,“ vysvetľuje Ashwini Anburajan, riaditeľka pre príjmy spoločnosti Obi. A zdá sa, že táto bublina je práve to, čo dnes na trhu s prepravou chýba.

Robotaxíky sľubovali lacnú a rýchlu dopravu bez vodiča, no realita je iná – ceny Waymo sú až o 41 % vyššie než u konkurencie. Prečo sú ľudia ochotní priplácať?

Aj keď robotaxíky ešte nezvládli cenu a dostupnosť tradičných taxíkov, ich popularita rastie rýchlosťou, ktorú nemožno ignorovať. Technológia, ktorá predtým bola sci-fi, sa stáva každodennou realitou, a to nielen vďaka technickej stránke, ale hlavne vďaka tomu, čo zákazníkom ponúka – pocit kontroly, bezpečia a úplného komfortu. Zatiaľ čo sa trh pripravuje na ďalšie inovácie a vstup ďalších hráčov, je jasné, že autonómne taxíky budú jedným z hlavných symbolov modernej mobility – a niekto za tento komfort jednoducho rád zaplatí.

Xiaomi prilákalo jednu z najväčších dizajnérskych osobností BMW. Prestup po 20 rokoch






Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!