Aktuality

Ďalšie lietajúce auto je opäť zo Slovenska! Vieme, ako bude vyzerať!

Štefan Klein je známy ako tvorca AeroMobilu, ktorý na ňom ako jediný aj letel. Už odmalička bolo jeho snom vytvoriť lietajúce auto, čo ho zrejme priviedlo aj k štúdiu na Strojníckej fakulte a tiež k štúdiu dizajnu. V jeho diplomovej práci sa venoval téme lietajúceho auta a od roku 1990 pracoval na prvom koncepte aeromobilu, vytvoril desiatky prototypov, od malých elektromobilov až po lietajúce autá.

V roku 2014 sa zapísal do histórie spôsobením svetovej senzácie, keď prototyp AeroMobilu 3.0 absolvoval testy na nitrianskom letisku. Po tom, ako do firmy vstúpil veľký investor spolu s odborníkmi zo zahraničia a firma sa začala uberať viac cestou výroby ako vývoja, sa rozhodol svoju pozíciu v spoločnosti opustiť a rozbehnúť vlastný projekt AirCar.

Prvé vizualizácie

Dva roky od začiatku prác na lietajúcom aute AirCar sa rozhodol zverejniť prvé vizualizácie auta budúcnosti. Z prvých náhľadov možno vidieť, že AirCar má dizajn podobný športovému autu. Bol testovaný v mierke 1:1 pri hmotnosti 300 kg, vďaka čomu sa zistilo, že je schopný stabilného letu aj v kritických režimoch.

AirCar (foto: Stefan Klein)

Zaujímavé je, že okrem štvorsedadlovej verzie je vďaka novým patentom a technickým riešeniam možná aj dvojmotorová verzia, ktorá by sa mohla využívať ako AeroTaxi. Ďalšou víziou je vytvorenie obojživelného vozidla, ktoré by mohlo pristávať aj na vode.

Podľa dostupných technických údajov by malo lietajúce auto vedieť vzlietnuť do výšky 3 km s maximálnou rýchlosťou 250 km/h. Predpokladaná spotreba je 7 litrov benzínu na 100 km s maximálnym doletom 1000 km. Transformácia by mala zabrať iba 120 sekúnd. Dĺžka vzletu je 350 metrov a dĺžka vozidla 5,3 metra.

Technické údaje v kocke

Výška letu: max. 3km
Cestovná rýchlosť: 250 km/h
Spotreba 7 l benzínu/100km
Dĺžka vzletu: 350 m
Čas transformácie: do 120 s
Max. dolet 1000 km
Dĺžka vozidla: 5,3 m

AirCar (foto: Stefan Klein)

V čom sa AirCar líši od AeroMobilu?

Rozdiel medzi AeroMobilom a AirCarom je v tom, že zatiaľ čo AeroMobil patrí do kategórie jazdiacich lietadiel a teda vychádza z konceptu lietadla, AirCar by mal byť skôr lietajúcim autom. Pri lietajúcom aute je základom automobil, ktorý musí byť doplnený zariadením vyvodzujúcim vztlak.

Väčší priestor, ktorý umožňuje prepraviť v AirCare až štyroch ľudí alebo použiť dva motory, je možný vďaka tomu, že krídlo sa najskôr zmenší, zdvihne a zasunie zvrchu do centrálneho telesa vozidla.

AirCar (foto: Stefan Klein)

Celý dizajnérsko-vývojársky proces by mal prebiehať na letisku v Nitre, ku ktorému Kleina viaže rodinná história, keďže už jeho dedko tam pôsobil ako hlavný mechanik a veľa času tam trávili aj jeho otec a brat, ktorý je dnes pilotom.


Zdroje: #1, #2

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie