Aktuality

Automobilka NIO vyriešila problém s nabíjaním elektromobilov! Zaberie iba 3 minúty!

nielen ambície, ale aj potenciál stať sa lídrom trhu s elektromobilmi a technológiami, ktoré s elektromobilitou súvisia. Niečo ako Tesla na steroidoch, ale bez myšlienkového vodcu.

Automobilka NIO je stále pomerne neznáma, ale podľa jej súčasného portfólia usudzujeme, že o nej budeme ešte veľa počuť. Momentálne sa snaží osloviť nemeckých a čínskych zákazníkov. Orientuje sa aj v energetike a tiež v Formule E.

Automobilka NIO v súčasnosti vyrába tri modely áut a štvrtý je považovaný za koncept. Jedná sa o modely ES6, ES8 a EP9, model EVE je koncept.

NIO ES6

Automobilka NIO
SUV NIO ES6 (foto: NIO)

NIO ES6 je stredne veľké elektrické SUV s pôsobivou dynamikou (0-100 km/h za 4,7 s) a dvojicou výkonných elektromotorov so spoločným maximálnym výkonom 544 koní. Na každej náprave je jeden, ten vpredu disponuje max. výkonom 160 kW, zadný až 240 kW. Automobil je napájaný 64 kWh akumulátorom, ktorá umožňuje dosahovať dojazd až na úrovni 510 km. To platí pre metodiku NEDC, podľa WLTP ešte výrobca dojazd neuvádza.

NIO ES8

Automobilka NIO
6- a 7-miestne SUV NIO ES8 (foto: NIO)

NIO ES8 je o niečo väčšie SUV schopné odviezť 6 až 7 pasažierov. Výrobca uvádza, že každému zákazníkovi bude automobil doručený už 8 týždňov po potvrdení objednávky, čo vnímame ako veľmi odvážny záväzok. Elektromobil disponuje max. výkonom 650 koní, mimoriadnou dynamikou (0-100 kmh za 4,4 s) a 84 kWh batériou pre 425 km dojazd. SUV má aktívny vzduchový podvozok, pohon všetkých štyroch kolies E-AWD a skvelú aerodynamku so súčiniteľom iba 0,29.

NIO EP9

Automobilka NIO
Hyperšportový elektromobil NIO EP9 (foto: NIO)

NIO EP9 patrí medzi najrýchlejšie elektromobily súčasnosti. Kolo na Nűrburgringu Nordschleife absolvoval s časom 06:45.900 (12. mája 2017) a rovnako veľmi dobre si stál aj na ďalších motoristických okruhoch. Dynamika je famózna, z nuly na 200 km/h to automobil zvládne za 7,1 sekundy, maximálna rýchlosť je až 313 km/h.

Údaj o maximálnom výkonne pohonného systému je riadne uletený. Výrobca udáva až 1 MW, teda 1 000 kW. To je tak štvornásobok súčasných výkonných elektromobilov. Jedná sa o hraničný údaj, s ktorým sa vodič nebude stretávať ani na okruhu, ale znie to veľmi pôsobivo. 1 000 kW je ekvivalent 1 360 konských síl.

NIO na svojich stránkach tvrdí, že preťaženie v aute dosahuje 3G a aerodynamický prítlak k vozovke je dvojnásobkom prítlaku monopostu F1.

Viete si predstaviť energetickú spotrebu takejto mašinky? NIO uvádza iba to, že pracuje na 777-voltovom systéme, nabije sa za 45 minút na rýchlonabíjačke alebo sa kompletne vymení za osem minút. A v tom spočíva inovatívnosť riešenia od tejto značky.

Nabíjanie za 3 minúty? Celé je to inak

Automobilka NIO
Nabíjacia stanica NIO Power (foto: NIO)

V konvenčných elektromobiloch značka NIO uvádza, že po vybití batérií môžete na cesty vyraziť už za tri minúty. To je veľmi odvážne tvrdenie, ale dáva zmysel. Batérie sa síce môžu nabíjať aj konvenčným spôsobom, ale automobilka prišla na iný spôsob, ako vyriešiť dlhý čas nabíjania.

Batérie skrátka na počkanie vymení.

Výmena batérií je možná vďaka modulárnemu systému podvozka, ktorý tieto akumulátory obsahuje. Elektromobil sa dostaví k zdviháku, ktorý je automatizovaný alebo ovládaný obsluhou a schopný z auta vybrať batérie a nahradiť ich novými s plnou kapacitou.

Takýmto spôsobom celý proces zaberie iba niekoľko minút a spoločnosť plánuje vybudovanie takej infraštruktúry, aby boli takéto meniče batérií NIO Power k dispozícii nanajvýš tri kilometre od seba.

Ak by bola nabíjačka predsa len ďaleko, zákazník bude mať možnosť zavolať si asistenčnú službu NIO Power Mobile, čo je vlastne dodávka s mobilnou nabíjacou stanicou. Za 10 minút nabíjania sa SUV-čko dobije na sto kilometrov jazdy. V cene mesačného paušálu za vozidlo by mal mať zákazník 15 takýchto výjazdov.

Automobilka NIO
Mobilná nabíjačka na elektromobily NIO Power Mobile (foto: NIO)

Sú to všetko ambiciózne plány, ale len ku koncu apríla mala automobilka objednaných už 100 000 kusov elektromobilov koncovými zákazníkmi v Číne, prosperita firmy by teda mala byť zaručená.

Na druhej strane nepomerne vyššie objednávky má aj Tesla a tá sa potýka s množstvom ďalších problémov, o ktorých existencii spočiatku ani netušila.

Dianie okolo značky NIO budeme určite sledovať a sme veľmi zvedaví, či sa jej napokon podarí preraziť aj v Európe. V Číne zatiaľ všetko vyzerá pomerne dobre.

Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie