Autoviny.sk

POROVNALI SME: Čo je v meste rýchlejšie? Auto, MHD, elektrobicykel alebo skúter?

Prichádzať ráno do Bratislavy z diaľnice D1 nie je žiadna slasť. Ešte pred mestom sa zaradíte do kolóny a slimačím tempom sa posúvate, až kým vám nepohltí mesto. Bývalí kolegovia z Banskej Bystrice tvrdili, že sa rýchlejšie dostali z Banskej Bystrice pred Bratislavu ako potom do mesta. A podobné dopravné zážitky majú každé ráno ľudia, ktorí sa rozhodli pre bývanie v satelitných obciach okolo Bratislavy. Navyše zamýšľaná parkovacia politika mestskej radnice plánuje zrušiť divoké parkovanie v meste, takže sa môže stať, že ten, komu nezabezpečí parkovanie zamestnávateľ, nechá auto na niektorom zo záchytných parkovísk, ktoré vraj vzniknú a do práce pôjde autom.

City race

Cez pol mesta

Naši skalní priaznivci vedia, že sídlime na Námestí slobody. Je to širšie centrum mesta, neďaleko železničnej stanice, Úradu vlády a ministerstiev dopravy a regionálneho rozvoja či financií. Dobrý cieľ na to, aby sme porovnali, koľko nám bude trvať cesta zo Zlatých pieskov. Táto lokalita na vstupe do Bratislavy sa vyznačuje nákupným centrom, ktoré sa hrdí 2 000 parkovacími miestami. Momentálne bezplatnými a ľahko dostupnými. O ôsmej ráno sa teda stretávame na parkovisku. Každý pripravený použiť iný dopravný prostriedok, no s odhodlaním prísť do cieľa, za ktorý sme určili parkovisko pred redakciou, čo najskôr. Redakciu sme vylúčili. Eliminovali sme tak tlačenicu pred výťahom. 8.00 Štartovacia fotka musí byť. Auto, elektrický bicykel, skúter a jeden človek len tak. Neuveríte, aké ťažké je dostať električku na parkovisko! Taktická porada. Auto dodržiava dopravné predpisy, taktika využívania dopravných pruhov je ľubovoľná. Skúter taktiež, len s tým rozdielom, že ak je to bezpečné, prejde na semaforoch pomedzi autá dopredu. Elektrický bicykel? Ten dostal úplnú voľnosť. A električka? Na ňu bola iba jedna taktika. Kúpiť si lístok a stihnúť nastúpiť. Uzatvárame stávky na víťazstvo. Najmenšie šance na víťazstvo dostalo automaticky auto. Ranná bratislavská doprava mu nijako nenahrávala. O čosi lepšie vyhliadky mala električka a boj o víťazstvo mali zviesť skúter a elektrický bicykel.

City race

Po svojej trati

8.10 Delíme sa. Auto, skúter a bicykel sa pohýnajú, na električku treba prejsť ponad cestu. Našťastie jej všetko nahráva do karát. Od nákupného centra odchádza o 8.14. za ten čas stíhame kúpiť lístok cez SMS. S prehľadom očakávame, že postačí 40-minútový za jedno euro.

City race

Električka prichádza načas, z konečnej to bola iba jedna zastávka. Miesta na sedenie sú ešte voľné, nie je problém pohodlne sa usadiť. Električka má svoju vlastnú trať, neobmedzujú ju zápchy a pokiaľ sa dlho nezdrží na zastávkach, dokáže byť aj rýchla. K dokonalosti chýba už iba preferencia električiek – aby sa nestalo, že sa pohne zo zastávky a dostane červenú. Tým pádom by to bol naozaj účinný nosný dopravný prostriedok. Navyše linka číslo 4 chodí celkom akceptovateľne každé 4 minúty. Obsluhujú ju moderné veľkopriestorové električky. To znamená klimatizácia, wi-fi, hlásenie zastávok aj s prehľadom nasledujúcich na obrazovke. A čo slúži mestu ku cti, obrazovky využíva aj na informácie pre cestujúcich. Plusom je aj relatívny komfort. Neraz sa stalo, že na dlhých linkách sme videli aj ľudí s počítačmi na kolenách, ktorí dorábali svoje projekty. Oveľa častejšie však uvidíte, ako cestujúci pozerajú do mobilov. Sociálne siete, hudba, filmy, seriály, noviny, maily. Ak máte pred sebou dlhšiu cestu električkou, stihnete toho naozaj dosť. Prípadne aj dokončiť si make-up. A utvrdiť sa v tom, že Slovenky sú najkrajšie na svete. Niekedy to postačí k tomu, aby sa vám pred očami vyjasnil chmúrny deň. Električka získala rýchlo výhodu. Ak pracujete niekde v blízkosti jej trate, dostanete sa do cieľa naozaj rýchlo. V našom prípade si to však vyžadovalo jeden 5-minútový prestup. Počas čakania na druhý spoj nás predbieha cyklista. Aj druhá električka prichádza presne načas a vezie nás do cieľa. Vystúpiť, pár krokov na redakčné parkovisko a... A tretie miesto je s prehľadom jasné.

City race

Voľnosť pohybu

Svet skútrov zastupovalo Suzuki Burgman 125. Na jeho ovládanie stačí vodičský preukaz skupiny B. takže ak jazdíte autom, môžete na neho presadnúť hneď po dočítaní. Radí sa do kategórie pohodlných skútrov, s ktorými budete v pohode jazdiť aj celý deň a ešte si poviete, že to bývanie mimo mesta nie je až také od veci. Vďaka úzkej stavbe sa dostanete azda všade, čo sme vo veľkom využili. Stačí trocha skúseností a tolerancie zo strany vodičov automobilov a prejdete pomedzi autá stojace v zápche až na jej začiatok. Potom štartujete z pole position a vďaka príjemnej dynamike sa dostávate rýchlejšie do vedenia a k ďalšiemu semaforu. Obratnosť a kompaktné rozmery sú tak najväčšou výhodou skútra. Stačí sa pozrieť do niektorej zo svetových metropol, kde skútre predstavujú významnú dopravnú silu. Rím, Paríž, Berlín, Londýn. To sú len niektoré z miest, ku ktorým sa neodmysliteľne viažu. Navyše spotreba skútra je výrazne nižšia ako auta, nemusíte sa trápiť s hľadaním parkovacieho miesta a ak sa dobre oblečiete, zvládnete s ním aj takmer celoročnú prevádzku. Veď dní so zasneženými cestami je stále menej. Obratnosť skútra v doprave využívame aj my. Na semaforoch dopredu, po semafore dynamicky vpred. Využívať možnosti bezpečného plynulého preraďovania sa medzi pruhmi, samozrejme, vždy so smerovkou a s očami na stopkách. Cesta cez zápchy tak ubieha veľmi rýchlo. Brzdia nás iba semafory a spomaľujú prikázané smery. Aj s dodržiavaním povolenej rýchlosti sme oveľa rýchlejší ako autá. Veď 50 km/h je stále viac ako 15 km/h. Na parkovisku to bolo tesné!

City race

Kompas v hlave

Elektrobicykel značky Dema mal výhodu. Dovolili sme mu ísť podľa jednoduchej stratégie. Vieš, kde je cieľ, dostaň sa tam, ako chceš. To znamená rešpektovať semafory, no voľný výber chodníkov a ciest. No stále s rešpektovaním chodcov, automobilov a neohrozovaním. Najmä seba. Cyklista stratil svoje nádeje na dobrý výsledok po tom, ako videl električku miznúť v diaľke. Nevzdal sa však a bojoval. Pomoc baterky a elektromotora pri pedálovaní znamená, že udržiavať konštantnú rýchlosť 25 km/h nie je žiaden problém. A ani sa nezapotíte. Aj keď túto informáciu berieme s rezervou. Náš kolega, ktorý išiel na bicykli, má asi najlepšiu kondíciu v redakcii. Každopádne, ak sa bojíte chodiť do práce na bicykli, lebo by váš športový výkon mohol obťažovať kolegov a sprchy vám ešte nenamontovali, môže byť práve elektrobicykel riešením. Námaha je oveľa nižšia a môžete ísť v podstate kadiaľ chcete. Aj v našom prípade ťažil elektrobicykel z toho, že po jeho trase by skúter ani auto neprešli. Priamočiare línie v tomto prípade vyhrávajú. A vyhrali aj nad električkou. Práve 5-minútový prestup a hustejšie zastávky v meste boli momentmi, ktoré hrali v prospech bicykla. Počas čakania na električku sa cyklista prehnal okolo stojaceho človeka čakajúceho na električku a tým položil základ svojho výsledku. No a trasa, ktorá zvíťazila nad prikázanými smermi, priniesla elektrobicyklu prvenstvo. Aj keď to bolo tesné. Od skútra ho delilo menej ako jedna minúta. Ak by sme natiahli preteky z jedného konca mesta na druhý, mohlo by sa poradie obrátiť.

City race

Prebijem sa, lebo sa prebiť chcem

Osobné heslo Milana Rastislava Štefánika by sme mohli použiť aj na jazdenie autom po meste. Cez príjazdové cesty do mesta sa človek doslova prebíja. A to aj keď máte celkom obratné vozidlo ako Hyundai Kona, ktoré máme v redakcii aktuálne na dlhodobý test. Alebo čaká, kým sa pohne kolóna. V tomto momente oceňujeme, že sa v Bratislave začali objavovať semafory, ktoré odpočítavajú, koľko bude ešte svietiť červená alebo zelená. Vodiči tak vedia, či ešte má zmysel pridať, alebo využiť posledné dve sekundy na bezpečné zabrzdenie a netlačiť sa zbytočne do križovatky, cez ktorú neprejdú. A čo robia počas sekúnd na červenej? To ani nechcite vedieť. Prípadne, pozrite sa niekedy okolo seba. Ako hlásil kolega z auta, aktivít videl mnoho. Záverečná finalizácia make-upu je to najmenej.

City race

Pohľad zabodnutý do mobilu bol najčastejší úkaz. A to sa ukazovalo aj ako najčastejší dôvod spomaľovania dopravy. Kým vodič sledujúci obrazovku zareaguje, že autá pred ním sa pohli, vzniká medzera a stráca sa čas. Nie nadarmo sa hovorí, že človek za volantom má sledovať premávku. Ak by to bola pravda, garantujeme, až aj zápchy by sa hýbali rýchlejšie. Autá by odchádzali z križovatky na zelenú a najväčší pohyb by nenastal až na červenej. Kolega za volantom auta aj vďaka tomuto fenoménu dokázal účinne a stále bezpečne meniť jazdné pruhy, čím bol jeho pohyb plynulejší. Získal tak pár minút k dobru oproti ďalšiemu autu s fotografom, no i tak skončilo auto katastrofálne posledné. Zvyšná trojica by za ten čas stihla kávu aj rýchlu poradu.

Záver

Pokiaľ nemusíte, skúste sa zamyslieť, či by ste vedeli v mestách dokázali jazdiť bez auta. Prípadne, začnite hľadať iné spôsoby dopravy. Parkovacia politika si na vás počká a vyzerá to tak, že k ľuďom, ktorí nemajú trvalý pobyt v Bratislave, bude neúprosná. Počas nášho testu sa auto ukázalo ako jednoznačne najpomalšie a neefektívne. Drvivá väčšina áut v zápche mala navyše iba vodiča, žiadnych spolujazdcov. To počet áut šialene zvyšuje a počet prepravených osôb znižuje. Električka je v tomto smere ďaleko účinnejšia. Aj keď v našom porovnaní skončila na treťom mieste. Stále však bol človek z električky v cieli o 10 minút skôr než vodič. A prvé dve miesta? S náskokom 10 minút pred električkou si ich v tesnom závese podelili druhý skúter a o 30 sekúnd prvý elektrický bicykel. Ten vyťažil z toho, že ho okrem bezpečnosti a ohľaduplnosti neviazali žiadne pravidlá.

City race

Električenka víťazí Pri porovnaní nákladov na palivo nám jasne vychádza, že električenka je v tomto prípade najlepšia investícia. Základná cena ročného lístka pre voľný pohyb po Bratislave je 264,20 eura, zľavnený lístok stojí polovicu. Za tú cenu sa celý rok v aute v mestskej premávke nepovozíte ani omylom. Okrem toho kvalita dopravných prostriedkov bratislavskej MHD sa zvyšuje a ak sa spoľahnete na električky, viete si ich časy aj celkom spoľahlivo odhadnúť. S autobusmi a trolejbusmi, ktoré stoje v tej istej zápche ako autá, je to už horšie. Takže budeme veriť, že plány na rozširovanie siete električiek nezostanú iba na papieri.

City race

Výsledky

Parkovisko na Zlatých pieskoch sme opúšťali spoločne desať minút po ôsmej hodine. Cieľ na Námestí slobody sme dosahovali postupne. Pokiaľ však zoberieme rozdiel medzi najrýchlejším elektrickým bicyklom a skútrom a najpomalším autom, tak môžeme pokojne konštatovať, že za čas, ktorý potrebovalo auto na príjazd do cieľa, by sa skútor stihol vrátiť naspäť na Zlaté piesky.

Poradie Dopravný prostriedok

  1. Elektrický bicykel 18 min.
  2. Skúter 18. min.
  3. Električka 28 min.
  4. Auto 38 min.

-----koniec článku-----

Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Aktuality

Toto by ste mali vidieť: Toyota predstavila špeciálne vozidlo pre olympiádu v Tokiu

Toyota, ako celosvetový partner olympijských a paralympijských hier, predstavila nové špeciálne vozidlo, ktoré uľahčí prepravu na nadchádzajúcich Olympijských hrách v Tokiu 2020. Vozidlo je určené pre športovcov, organizátorov, návštevníkov, hendikepovaných alebo staršie osoby, tehotné ženy alebo pre rodiny s malými deťmi. Prepraví až šesť osôb a k dispozícii bude 200 týchto elektromobilov s batériovým pohonom.