Aktuality

Revolučné pneumatiky sú tu! Nedostanú defekt a vydržia oveľa dlhšie

Pneu 2

Hoci funky vyzerajúce pneumatiky bez vzduchu už nejakú dobu existujú (Michelin ich vyvíja už od roku 2005), žiaden sériový kus ešte nebol namontovaný na bežné cestné auto, ktoré je dostupné pre masy. Zdá sa však, že to by sa mohlo zmeniť už v roku 2024, keď Michelin a GM oficiálne spustia predaj svojej novej pneumatiky s označením „Uptis“ (unikátny systém pneumatík odolných proti prepichnutiu), ktorá dostatočne replikuje vlastnosti normálnej pneumatiky naplnenej vzduchom.

Michelin tvrdí, že pneumatika Uptis dokáže vďaka vylepšeniu materiálu a štruktúry uniesť hmotnosť vozidla pri cestných rýchlostiach. Je totiž vyrobená z kompozitného kaučuku a sklolaminátu z umelej živice. Predchádzajúce verzie bezvzduchovej pneumatiky totiž nezvládali uniesť takú váhu, ani jazdiť pri dostatočne vysokých rýchlostiach.

Pneumatiky bez vzduchu

GM a Michelin tvrdia, že riziko defektu bude úplne eliminované (aby nie, keď je to bez vzduchu), ako aj nadmerné opotrebovanie spôsobené podhustením či prehustením pneumatiky. Tieto problémy sa stanú minulosťou a pneumatiky v konečnom dôsledku vydržia oveľa dlhšie ako tie štandardné. Ušetria sa tak suroviny, energia a emisie, ktoré sa takto produkujú na výrobu náhrad za 200 miliónov predčasne vyradených pneumatík. Airless pneumatiky budú tiež vhodné aj pre autonómne autá, ktoré "budú vyžadovať takmer nulovú údržbu pneumatík s cieľom maximalizovať ich prevádzkové schopnosti."

Prečítajte si aj:


Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Škoda Octavia Combi Ambition 2.0 TDI (foto: Tomáš Kelement)
Testy

Test Škoda Octavia Combi 2.0 TDI: Vzorný zamestnanec

Keď z jedného modelového radu predáte za 24 rokov viac ako 7 miliónov vozidiel z troch generácií, možno bez akýchkoľvek okolkov hovoriť o úspechu. Štvrtá generácia Octavie, ktorá prichádza na náš trh, má latku nastavenú naozaj vysoko. Dokáže ju preskočiť? Zisťovali sme so základným naftovým motorom.