Kurzy autoškoly sú stále drahšie. Rastie úmerne aj ich kvalita?

V niektorých autoškolách dnes zaplatíte o 200 eur viac ako pred dvomi rokmi.
Vydané  Text: 

Ceny kurzov pre získanie vodičského oprávnenia na osobné automobily, ľudovo nazývané kurzy autoškoly, v priebehu posledných rokov výrazne vzrástli. Podľa TV Markíza sa ceny za tieto kurzy na niektorých miestach Slovenska v priebehu posledných dvoch rokov zvýšili až o dvesto eur. Najviac to pocítili mladí ľudia v Bratislave. Najnovšie správy pritom tvrdia, že zdražovanie kurzov autoškôl ešte neskončilo, rásť by mali opäť začiatkom budúceho roka. Za nárast cien kurzov v poslednom období môžu úpravy legislatívy platnej v Slovenskej republike. Všetky automobily patriace autoškole musia byť povinne vybavené GPS zariadením a čítačkou kľúčových čipov. Tieto kľúčové čipy majú inštruktori i žiaci, pričom pri každom použití vozidla ich musia priložiť k čítačke. Dôvody na zavedenie povinnosti mať v autách takúto výbavu sú zrejmé: ministerstvo dopravy chcelo takýmto spôsobom bojovať proti autoškolám, ktorých inštruktori jazdy iba predstierali a vodičáky rozdávali nevyškoleným novopečeným vodičom. Náklady na zriadenie týchto zariadení museli niesť prevádzkovatelia autoškôl, investície sa pritom počítali v rozmedzí jedného až piatich tisíc eur. Zriadenie týchto zariadení údajne malo za dôsledok nutnosť zvýšenia cien kurzov až o dvesto eur, ako tomu bolo napríklad v Bratislave. Či bolo toto zvýšenie úmerné, je otázne. Zatiaľ, čo priemerná cena kurzu na získanie vodičského oprávnenia typu B stála v roku 2017 asi 500 eur, v roku 2019 to bolo už 700 eur. Rast cien pocítilo celé Slovensko, ale v porovnaní s Bratislavou sa jednalo o výrazne menšie navýšenia. V Nových Zámkoch si spravíte vodičák už za 550 eur, teda o 150 eur lacnejšie ako v hlavnom meste. Podmienky pritom majú všetky autoškoly totožné bez ohľadu na lokalitu svojho pôsobenia. Od januára 2020 ceny kurzov autoškôl opäť porastú, čo prevádzkovatelia autoškôl obhajujú prirodzeným vývojom a snahou o kompenzovanie predchádzajúcich nákladov. ### Stúpa aj kvalita? Ak zohľadníme skutočnosť, že žiaci autoškôl pre nové technické zariadenia musia skutočne absolvovať jazdy, nemôžu sa im vyhnúť alebo ich iba predstierať, môžeme uvažovať aj o relatívnom zvýšení kvality výučby nových vodičov. Bolo by ale naivné domnievať sa, že za doplatok navyše inštruktori venujú žiakom alikvótne viac pozornosti ako doteraz alebo úmerne k cene zvyšujú kvalitu výúčby. Autoškoly dnes dodržiavajú vzdelávacie postupy, ktoré sú dané zákonom a to, čo autoškoly vzájomne odlišuje, je okrem finálnej ceny kurzu aj prístup jej inštruktorov ku klientom-žiakom. V tomto kontexte stále majú priestor na realizáciu a konkurenčným tlakom vytvorenú snahu o poskytnutie čo najlepšej služby.

Prečo sú Nemci lepší šoféri ako Slováci

Vodičský preukaz je nepomerne drahší ako na Slovensku a tresty sú prísnejšie. Je to recept na efektívnu výchovu vodičov?








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.