Kontroly TK a EK v Nemecku by Slovákov riadne prekvapili: najčastejšie nemecké príčiny uznania nespôsobilosti

Aké sú najčastejšie dôvody zamietnutia spôsobilosti na Slovensku a aké v Nemecku? Čítajte viac v článku.
Vydané  Text: 

Technickú prehliadku musí absolvovať pravidelne každý, inak hrozí pokuta – a tá vám do schránky príde určite. Tento inak krátky kontrolný úkon však občas dopadne nešťastne, pretože sa motoristi pravidelne dopúšťajú rovnakých chýb. Pozreli sme sa na rebríček najčastejších problémov, kvôli ktorým slovenskí motoristi neprejdú technickou kontrolou na Slovensku a na konci článku nájdete aktuálne štatistiky z Nemecka. Sú tam uvedené dôvody, pre ktoré sú nemecké vozidlá najčastejšie uznané ako nespôsobilé na ďalšiu prevádzku. ### Jednoduchú kontrolu zvládne každý Každý motorista zvládne jednoduchú kontrolu aj sám. Národná Asociácia STK (NA STK) odporúča preveriť svetlá, smerovky, stierače, vodu do ostrekovača či dátum platnosti lekárničky. „Akékoľvek opravy okrem nastavenia sklonu svetlometov v priebehu kontroly sú prísne zakázané. Za takéto zásahy hrozí technikovi pokuta 165 eur. Dokonca nemôže zákazníkovi ani doliať vodu do ostrekovača a auto nemôže pri takýchto situáciách jednoducho vyhodnotiť ako spôsobilé. Motoristov tak trestáme zbytočne a tí v drvivej väčšine prípadov vidia vinu u pracovníka STK,“ dopĺňa informácie z praxe Peter Hulman, tajomník NA STK. ### Zbytočné chyby Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). Bez neho jednoducho prehliadku nie je možné vykonať. Vodiči si ho často zabúdajú, pýtajú sa, či je možné absolvovať TK iba s malým osvedčením, čo celý systém iba zbytočne zdržuje. Šoféri na STK tiež chodia občas s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. Predovšetkým pneumatiky s iným rozmerom alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu jednoducho nemôže byť spôsobilé. Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie poškodeným EČV, nefungujúce alebo vypálené žiarovky svetlometov či nefunkčným nastavením výšky svetiel.
Ilustračné foto
### Chyby, o ktorých možno neviete Sú však aj také vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK. Technická prehliadka obyčajne trvá 20 až 40 minút a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame preto pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť,“ uzavrel P. Hulman. ### Nemecké kontroly poslali zaslepené EGR a „tuningy“ katalyzátorov do nemilosti Ako informoval český motoristický denník [autoforum](http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/za-jake-zavady-nejcasteji-vyhazuji-od-stk-nemce-oproti-nam-je-to-trochu-jiny-svet/), nemecká organizácia GTÜ zverejnila zoznam najčastejších nedostatkov automobilov, ktoré v Nemecku neprejdú technickou a emisnou kontrolou. Uvedené údaje sú zaujímavé, viacmenej by mohli korešpondovať s číslami na Slovensku, keby sa stanice technickej a emisnej kontroly nedali jednoducho podplatiť. V Nemecku je situácia odlišná, zrejme po afére dieselgate sa emisie osobných automobilov dostali do nemilosti a v STK vám tam spravia dôslednú fyzickú kontrolu výfukového systému. Podľa GTÜ majú autá prichádzajúce na nemecké TK/EK najčastejšie nedostatky v nasledovných častiach: 1. Emisné a výfukové systémy – 27 % 2. Svetlomety, elektronika – 24,9 % 3. Brzdový systém – 14,2 % 4. Kolesá, pneumatiky, zavesenie, nápravy – 13,4 % 5. Šasi, rám, konštrukcia – 7,8 %








Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé