Aktuality

SEAT našiel alternatívu k elektrine a CNG, prichádza s bio odpadom ako palivom pre autá

Výrobcovia automobilov sa neustále snažia hľadať nové druhy paliva, ktoré by dokázalo spĺňať čoraz vyššie nároky na ekológiu a znižovanie emisií. SEAT prišiel s novinkou v rámci svojho projektu Life Methamorphosis a ako nový druh paliva chce využiť biologický odpad.

Ako palivo sa dnes okrem nafty a benzínu používa aj CNG, LPG, elektrina, etanol a vodík. Ďalším z navrhovaných palív je aj biometán, ktorý vzniká z biologického odpadu. Ten patrí k obnoviteľným zdrojom a proces získavania biometánu prebieha v piatich krokoch.

Keďže v prvom rade ide o odpad, prvým a veľmi dôležitým krokom je jeho správna recyklácia. Podľa údajov zo Španielska sa recykluje iba 40% všetkého vyprodukovaného odpadu. Závod Ecoparc 2 v Barcelone zváža organický odpad z hnedých kontajnerov spolu s časťou bio odpadu zo šedých kontajnerov. Po dôslednom vytriedení biologického odpadu sa bio odpad umiestní do nádob s objemom 4 500 m3 a výškou 26 metrov.

Druhým krokom je premena biologického odpadu na biometán. V nádobách, v ktorých nie je kyslík, dochádza k procesu premeny, ktorý vedie k rozkladu bio odpadu. Po 30 dňoch vznikne plyn obsahujúci 65% metánu, ktorého kvalita je však ešte príliš nízka na to, aby slúžil ako palivo.

Ďalším krokom je teda rafinácia, čiže zjemnenie a prečistenie. Ide o technologický postup, pri ktorom sa surovina zbavuje nečistôt a napríklad aj oxidu uhličitého, ktorý vznikol spolu s metánom a treba ho odstrániť. Rafináciou sa teda zvýši kvalita paliva, ktoré bude následne možné použiť ako bio palivo.

Štvrtou fázou je stlačenie plynu a jeho skladovanie.

Prečítajte si aj:


Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko

Erik Stríž


Nakoniec prichádza na rad testovanie. Testy kvality sa robia na štyroch vozidlách so zážihovým motorom, ktorý je prispôsobený na spaľovanie zemného plynu, čiže CNG. Tri z nich sú SEAT Leon a spolu s nimi sa projektu zúčastnil aj SEAT Arona. Tankovanie biometánu do vozidla určeného na CNG trvá do 3 minút.

Výpočty SEATu tvrdia, že ak by sa všetok biologický odpad z Ecoparcu 2 použil na výrobu biometánu, jeho množstvo by postačovalo pre 3 750 vozidiel SEAT Leon, aby každý rok obišli našu planétu. Množstvo biometánu, ktoré dokáže závod vyrobiť, vystačí na rok pre 10 000 áut, ak jazdia v priemere 15 000 km ročne. Výrobou biometánu vraj vzniká až o 80% menej emisií oxidu uhličitého ako pri spaľovaní benzínu. Definitívne výsledky a vyhodnotenie vplyvu paliva na motory bude možné urobiť až po odjazdení 30 000 km u každého z testovaných automobilov. V každom prípade by mohlo ísť o obrovský prínos pre ekológiu.



Hlasujte za Miss Drive 2019 a vyhrajte Hyundai i30 Fastback

Prečítajte si aj:


Test Seat Arona 1.0 TSI: Zhmotnenie aktuálnych trendov

Erik Stríž


Test Seat Leon ST 1.2 TSI: Toto je auto pre chlapa! Bez irónie.

Erik Stríž


Test Seat Leon 1.4 TGI: Na plný plyn!

Erik Stríž


Test SEAT Leon ST Visio 1.5 TSI: 5× pre a 5× proti

Erik Stríž


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Testy

Test Renault ZOE druhej generácie: Najazdili sme viac, ako avizuje výrobca

Renault Zoe sa pred niekoľkými dňami dočkal zásadnej modernizácie. Tretia generácia priniesla nielen evolučne vylepšený zovňajšok, ale aj významne lepší interiér a tiež výkonnejšie akumulátory schopné zabezpečiť dlhší dojazd. My sme nedávno otestovali Zoe v jeho druhej generácii, ktorú budete aj naďalej vidieť v showroomoch a možno aj v bazároch. Stojí za to, aby ste začali zvažovať kúpu?