Londýn zavádza novú nízkoemisnú zónu a diskrimináciu naftových áut. Pozrite sa na obmedzenia v praxi.

Na Slovensku by bolo zavedenie podobných opatrení problém pre jeden zásadný nedostatok.
Vydané  Text: 
London ULEZ. To je výraz, ktorý sa momentálne na anglicky hovoriacej časti internetu spomína v súvislosti s dopravou veľmi často. Jedná sa o označenie novej zóny priamo v centre Londýna, v ktorej budú motorové vozidlá považované za nežiadúce. ULEZ je akronym od Ultra Low Emission Zone, v preklade ultranízka emisná zóna. V tejto zóne budú od 8. apríla 2019 platiť nové pravidlá pre vjazd motorových vozidiel, pričom nové opatrenia budú platiť 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Mesto tvrdí, že kvalita ovzdušia v priebehu posledných niekoľkých rokov klesla, aktuálna situácia predstavuje pre mesto výzvu a je témou číslo jeden pre rezidentov. Briti chcú podnietiť ľudí k tomu, aby viac využívali chôdzu a verejnú dopravu, prepravcov chce prinútiť k efektívnejším metódam doručovania. Vzhľadom k skutočnosti, že Londýn je pretkaný metrom a pozemnými spojmi, je to akceptovateľná požiadavka na rezidentov, dočasných obyvateľov i turistov.
Takéto opatrenie by nepochybne v širšom rozsahu **mohli prijať aj väčšie slovenské mestá**, v porovnaní s britskou metropolou by však narazili za vážny nedostatok: nedostatočnú úroveň mestskej hromadnej dopravy. Na druhej strane je ale pravdou, že historické centrá našich miest sú prevažne pešími zónami, kde majú z civilných vozidiel povolený vjazd iba tie určené pre zásobovanie, čím prakticky spĺňame kritéria na označenie za nízkoemisné zóny. Londýn sa nevydal cestou zákazov, ale diskriminácie. Určité motorové vozidlá budú musieť za vjazd do centra mesta zaplatiť, pričom automobily s naftovými motormi sú v nevýhode oproti tým benzínovým. Aj v súčasnosti platia v Londýne nízkoemisné zóny (LEZ), tie sú však menej striktné. Nové „ultranízkoemisné“ zóny sú prísnejšie. Poplatky budú musieť zaplatiť šoféri nasledovných motorových vozidiel:
**Euro 3 a staršie**: motocykle, mopedy, trojkolky a štvorkolky
**Euro 4 a staršie**: benzínové autá, vany, minibusy a špeciálne vozidlá
**Euro 6 a staršie**: naftové autá, vany, minibusy a špeciálne vozidlá
**Euro VI a staršie**: nákladné vozidlá, kamióny, vozidlá nad 3,5 tony a autobusy nad 5 ton

**Tarify sú iba dve:**
12,50 britských libier pre denný vstup do zóny pre vozidlá do 3,5 tony
100 britských libier pre denný vstup do zóny pre vozidlá nad 3,5 tony a autobusy nad 5 ton
Poplatky nahradia súčasný platobný systém T-Charge.

Výnimky majú taxislužby, telesne hendikepovaní občania a návštevníci, rezidenti, nerezidenční držtelia tzv. Blue Badges a vozidlá určené na prevoz osôb na invalidných vozíkoch. Centrom mesta sa však zóna ULEZ v Londýne neskončí. Vedenie mesta už dnes plánuje rozšíriť túto novú nízkoemisnú zónu aj na širšie centrum, Londýn na svojich oficiálnych stránkach uvádza ako dátum rozšírenia zóny 25. október 2021. Na webstránkach Londýna sme sa dočítali, že všetky výnosy z uvedených poplatkov budú presunuté do spoločnosti Transport for London (TfL), ktorá ich investuje do údržby verejnej dopravy a redukcie emisií vlastných dopravných prostriedkov.

Zdroj informácií: City of London




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.