To najdôležitejšie z nového cestného zákona v kocke
Žiadna „Kaliho pomsta“ nenastala, zmeny v cestnom zákone sú pre motoristov prevažne pozitívne.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Nový zákon z dielne ex-minister vnútra Roberta Kaliňáka nadobudol účinnosť 20. mája 2018, niektoré z jeho bodov prídu do platnosti až 1. januára 2020, nižšie uvedené zmeny sú už v platnosti.
#1 Dôslednejšie sledovanie najazdených kilometrov na viac miestach
Centrálny európsky register najazdených kilometrov síce ešte nefunguje, ale Slovensko využije svoj celoštátny register. Tento register bude aktualizovaný o zistenia akéhokoľvek autoservisu, autobazára, lízingovej spoločnosti či poisťovne, ktoré prídu s konkrétnym vozidlom do kontaktu. Stav odometra sa tak nebude čítať iba pri STK, čo dávalo prakticky voľné ruky nepoctivým predajcom. Na nové odčítanie údajov z odometra nie je potrebný súhlas majiteľa vozidla a novinka pomôže lepšie odhaľovať skutočný stav najazdených kilometrov.#2 Absolútny zákaz nezákonnej manipulácie s vozidlami
Najčastejšie kritizovaný bod novely cestného zákona sa týka tuningu. Nový zákon nebráni tuningu, pretože ten môže v zákonných medziach existovať aj naďalej. Zakazuje sa však taká úprava vozidiel, ktorá by upravovala údaje sledované na STK a EK, vrátane tej fyzickej: odstraňovanie DPF je po novom zakázané zákonom a za neoprávnené zásahy do emisného systému vozidla, príp. iných súčastí automobilu, hrozia pokuty vo výške od 3 000 do 100 000 eur.V praxi to znamená, že policajti budú môcť trestať 20-ročných chlapcov, ktorí si na auto namontujú krídlo a nebudú ho mať zapísané v osvedčení o evidencii. Na druhej strane sa rovnakým zákonom zabráni špekulantom, ktorí prestavajú „totálky“ na autá s popisom „nikdy nebúrané“, avšak s modifikovaným výfukovým systémom, zaslepeným EGR, odstráneným DPF-kom a podobne. Problém spočíva v tom, že sankcie hrozia aj tým majiteľom automobilov, ktorí boli podvedení a kúpili si auto s odstráneným DPF, za ktoré teraz zodpovedajú.
#3 Zavedenie emisných plakiet pre nízkoemisné zóny
Týmto bodom Slovensko vychádza v ústrety Európskej únii a jej dlhodobému zámeru znižovať vplyv dopravy na životné prostredie. Zavedenie emisných zón je potrebné legislatívne pripraviť a toto je práve ten prípad: automobily získajú plaketu na čelné sklo, s ktorou budú mať prístup aj do nízkoemisných zón. Plakety dostanú automobily s motormi od emisnej normy Euro 3 a novšie.#4 Pri predaji a kúpe auta musí byť v zmluve VIN číslo a údaje z odometra
Na každej kúpno-predajnej zmluve, kde je predmetom motorové vozidlo, musí byť po novom nevyhnutne uvedené výrobné VIN číslo automobilu a tiež aktuálne presné údaje z odometra (stav najazdených kilometrov). Táto inovácia sa týka iba právnických osôb a fyzických osôb-podnikateľov, „bežných ľudí“ sa zatiaľ netýka. Ak však kupujete auto z autobazára, tieto údaje na zmluve byť musia. V opačnom prípade hrozí predajcovi pokuta vo výške 500 až 3 000 eur.#5 Možnosť prihlásiť auto s volantom vpravo
Slovensko po viac ako dvoch desaťročiach otvorí svoj trh aj pre automobily s pravostranným riadením, keďže umožní ich evidenciu. Zákon sa týka výlučne automobilov kategórie M1 (bežné osobné automobily) a tých, ktoré prejdú nutnými technickými zmenami, konkrétne:• osvetlenie a svetelná signalizácia vozidla;
• nepriamy výhľad z vozidla (prevažne úprava veľkosti zrkadiel);
• stierače musia vyhovovať našim normám.
Tieto zmeny nebudú uvedené priamo vo veľkom techničáku, ale na samostatnom protokole o vykonaných zmenách. Aj so zohľadnením cien uvedených úprav by sa mala kúpa vozidla s pravostranným riadením stále vyplatiť.
#6 Emisná kontrola s výsledkom „Dočasne spôsobilé“
Výsledkom emisnej kontroly vozidla už nebude iba súčasné „spôsobilé“ alebo „nespôsobilé“, ale pridá sa aj výsledok „dočasne spôsobilé“. Uplatní sa vtedy, keď je bude na vozidle nájdená odstrániteľná chyba. Na jej odstránenie bude mať majiteľ vozidla 60 dní, kedy sa musí opäť podrobiť EK. Ak automobil neprejde ani tentokrát (v dôsledku chyby alebo nedostavenia sa), dostane výsledok „nespôsobilé“.#7 Nové termíny pre STK a EK
• Osobné automobily kategórie M1 a úžitkové kategórie N1 ostávajú bez zmeny.• STK a EK pre motocykle a trojkolky kategórie L1e a L2e a vozíky O1 sa rušia celkovo;
• veľké motocykle (L3e až L7e), traktory a prívesné vozíky (O2) – TK po 6 rokoch a následne každé 2 roky (doteraz po 4 rokoch a následne každé 2 roky);
• motocykle L3 do 11 kW majú TK na 4 roky (nie na 2);
• traktory s maximálnou rýchlosťou vyššou ako 40 km/h – lehoty sa nemenia a platia pôvodné – 1. kontrola po 4 rokoch a následne každé 2 roky.
#8 Nižšie pokuty za nestihnuté STK a EK
• do 15 dní od udelenia pokuty jej hodnota predstavuje už len 1/3 celej sumy (55 € za STK, 55 € za EK)• nad 15 dní budete musieť uhradiť pokutu v celej výške, 165 € za každú kontrolu;
• ak do 15 dní od udelenia pokuty odhlásite automobil z evidencie, zaplatíte iba uvedených 55 eur za každú z kontrol.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.