Likvidácia áut nie je iba šrotovanie, ale aj ich rozoberanie a recyklovanie. Ako to prebieha?
Každé nové auto sa spočiatku teší priazni svojho majiteľa, potom druhého, možno tretieho, až napokon ostane v zozname vyradených vozidiel odkázaných na likvidáciu. Ako toto recyklovanie starých áut prebieha a prečo je tak náročné? Čítajte náš článok.
Vydané Text: Redakcia


Vyradenie starých vozidiel (kat. M1, N1 a L2) vyžaduje aj potvrdenie o prevzatí starého vozidla na spracovanie. Až keď dopravnému inšpektorátu dodáte tento dokument, sa môže vozidlo trvale vyradiť z evidencie.
Na základe európskej smernice z roku 2000 musia automobilky už pri výrobe počítať s neskoršou likvidáciou a tomu prispôsobiť proces demontáže a výberu materiálov. Tempo rozvoja je enormné, lenže po cestách nejazdia len nové autá. Priemerná životnosť automobilu je 12 až 15 rokov a čím je auto staršie, tým viac je nepoužiteľného odpadu.
Európska smernica o likvidácii starých áut platí od roku 2000 a Slovensko sa po vstupe muselo prispôsobiť. V minulosti si mohli majitelia na základe čestného vyhlásenia ponechať vozidlo na náhradné diely aj po vyradení z evidencie. Po roku 2006 sa to zmenilo. Teraz ho musia odovzdať firmám, ktoré majú licenciu a vybavenie na ekologickú likvidáciu. Až po tom, ako získajú potvrdenie o odovzdaní auta, ho dopravný inšpektorát vyradí z evidencie.
V likvidácii končia aj nové autá, ak sú poškodené natoľko, že ich ďalšie používanie nie je možné. Napríklad po takzvanej totálke, teda havárii bez možnosti opravy.

Ekologická likvidácia áut znamená ich postupné rozobratie. Niektoré diely sa dajú rozpredať ako použité náhradné diely, iné putujú do zberných surovín.

Automobil obsahuje tisíce súčastí, ktoré je možné opätovne využiť alebo recyklovať. Vyznať sa v nich je však úlohou pre špecializované prevádzky.
Inzercia