Motoristi na STK doplácajú na celkom zbytočné chyby, napríklad aj málo vody v ostrekovačoch
Áno, za pár eur navyše si môžete „kúpiť“ STK aj EK bez najmenších problémov. Paradoxne ten, kto prichádza na kontrolu bez úplatkov, môže doplatiť najviac.
Vydané Text: Redakcia

Technickú prehliadku musí absolvovať pravidelne každý, inak hrozí pokuta – a tá vám do schránky príde určite. Tento inak krátky kontrolný úkon však občas dopadne nešťastne, pretože sa motoristi pravidelne dopúšťajú rovnakých chýb.
Pozreli sme sa na rebríček najčastejších problémov, kvôli ktorým slovenskí motoristi neprejdú technickou kontrolou. Technik ani samotná stanica jej výsledok neovplyvnia, podmienky pre vozidlá do detailov stanovujú zákony a nadväzujúce predpisy.Jednoduchú kontrolu zvládne každý
Každý motorista zvládne jednoduchú kontrolu aj sám. Národná Asociácia STK (NA STK) odporúča preveriť svetlá, smerovky, stierače, vodu do ostrekovača či dátum platnosti lekárničky. „Akékoľvek opravy okrem nastavenia sklonu svetlometov v priebehu kontroly sú prísne zakázané. Za takéto zásahy hrozí technikovi pokuta 165 eur. Dokonca **nemôže zákazníkovi ani doliať vodu do ostrekovača** a auto nemôže pri takýchto situáciách jednoducho vyhodnotiť ako spôsobilé. Motoristov tak trestáme zbytočne a tí v drvivej väčšine prípadov vidia vinu u pracovníka STK,“ dopĺňa informácie z praxe Peter Hulman, tajomník NA STK.
Zbytočné chyby
Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). Bez neho jednoducho prehliadku nie je možné vykonať. Vodiči si ho často zabúdajú, pýtajú sa, či je možné absolvovať TK iba s malým osvedčením, čo celý systém iba zbytočne zdržuje. Šoféri na STK tiež chodia občas s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. Predovšetkým **pneumatiky s iným rozmerom** alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu jednoducho nemôže byť spôsobilé. Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie **poškodeným EČV**, nefungujúce alebo **vypálené žiarovky** svetlometov či **nefunkčným nastavením výšky svetiel**.Chyby, o ktorých možno neviete
Sú však aj také vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK. Technická prehliadka obyčajne trvá **20 až 40 minút** a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame preto pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť,“ uzavrel P. Hulman.Komentár redakcie
Z vyššie uvedeného textu vyplýva, že kontroly technickej spôsobilosti sú náročné, presné, precízne a nepodplatiteľné. Veď kamery sú dosť silným argumentom na to, aby sa prestali robiť podvody. **Alebo nie?** Každodenná realita nám však ukazuje, že STK v našich končinách nemá ani zďaleka takú hodnotu, ktorú jej mylne určujú zákonodarcovia. Za 100 € môžete získať papiere o splnení nárokov STK a EK súčasne aj na starú embéčku, ktorá by v žiadnom prípade neprešla akoukoľvek kontrolou a vonkoncom nie tou, ktorá je monitorovaná kamerami. Za to, že sa dá estékačka kúpiť za pár desiatok eur navyše, sa znižuje hodnota a význam celého inštitútu STK a EK. Aj napriek tomu je ale nevyhnutné udržiavať svoje vozidlo v technicky dobrej kondícii nie preto, aby prešlo STK-čkou, ale **aby bolo bezpečné pre vás ako vodičov**, vašu rodinu ako pasažierov a ostatných účastníkov cestnej premávky. Práve to je to najpodstatnejšie, čo by mali technické kontroly riešiť a nie to, či je lekárnička dva týždne po expirácii alebo či voda v ostrekovačoch strieka optimálnym smerom… *Text pripravila Národná Asociácia STK a redakcia Autoviny.sk*Pokračujte na ďalší príspevok »
Batéria si zaslúži rovnakú starostlivosť, ako celé auto. Takto si ju môžete nevedomky zničiť…
Batéria v spaľovacom aute si taktiež zaslúži pravideľný servis. Ak ho budete dlhodobo ignorovať, môžete na to doplatiť.
Aké je optimálne napätie na autobatérii? Čo sa stane, ak servis zanedbáte?KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY
PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?
Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.
Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €. Zdá sa, že každé euro stojí za to.TEST Mazda CX-60 3,3l e-Skyactiv D254: Auto ktoré nemá existovať a predsa je tu. Ako sa Mazda postavila prísnym predpisom?
Na európske cesty dorazilo auto, ktoré ide proti prúdu. Namiesto elektrického pohonu má pod kapotou naftový motor. Aká je Mazda CX-60?
Naftový agregát pod kapotou ukazuje, že Mazda dokáže o budúcnosti premýšlať inak ako európske automobilky. Čo všetko ponúka?NOVÝ MODEL
Nová generácia ikonického RENAULT MASTER je vonku, prešiel najväčšou inováciou v histórii
Značka Renault koncom novembra odhalila novú generáciu úžitkových vozidiel MASTER.
Prichádza s početnými vylepšeniami a tiež nabíjateľným pohonom.FIREMNÉ AUTO
Výhody veľkých teraz aj pre malých. Škoda vám dá flotilové zľavy či extra starostlivosť už pri kúpe jedného vozidla
Hovorí sa, že byť veľký má svoje výhody. V tomto prípade to znamená, že spoločnosť Škoda Auto Slovensko – líder vo fleetovom segmente – dokáže ponúknuť zvýhodnenú flotilovú ponuku pre firemných zákazníkov už pri kúpe jedného vozidla. To zahŕňa lepšie ceny, množstvo vozidiel ihneď skladom či ďalšie výhody vo financovaní a starostlivosti o vozidlo.
AKTUALITY
Odborári vybavili zamestnancom čosi nevídané. Talianske Lamborghini zavádza 4-dňový pracovný týždeň
Táto dohoda, ktorú odborári označili za historickú, prináša skrátenie pracovného času bez znižovania miezd.
Je 4-dňový pracovný týždeň dlhodobo udržateľný?AKTUALITA
Aké zmeny nás čakajú? Mestské zastupiteľstvo v Bratislave schválilo novú desaťročnú zmluvu s DPB
Dôchodkový vek pre vozový park, novinky pre subdodávateľov a ďalšie zmeny.
Novinky sľubujú pozitívne zmeny, aká bude realita?Za sneh a ľad na aute môžete dostať pokutu. Riskujete tým nielen peniaze, ale aj zdravie seba a ostatných.
Nesprávne očistené auto môže byť problémom. Vodičovi zaň dokonca hrozí pokuta.
Ako sa k celej veci stavia zákon? Najväčším problémom je hlavne ľad odletujúci z kamiónov.V Česku štát prispeje na nákup nového auta, finančne podporí aj autá na vodík
Slovensko je z krajín V4 najhoršie z hľadiska registrácie nových elektromobilov, v Česku sú na tom však veľmi podobne.
Finančné príspevky, ktoré je radosť čerpať.NOVINKY
Dopravný podnik spustil prevádzku najväčších trolejbusov v histórii. Kde sa nimi môžete odviezť?
Od 16. novembra ulicami Bratislavy jazdí najdlhší trolejbus na Slovensku, do konca roka ich má byť v prevádzke až 16.
Nový dlhý model trolejbusu si vynútila veľká popularita bratislavskej mestskej hromadnej dopravy.