Mercedes F100 mal pred 27 rokmi funkcie, ktoré dostávajú dnešné autá

Motor na vodík, solárne panely, rozpoznávanie hlasu, aj udržiavanie v jazdnom pruhu.
Vydané  Text: 

Koncepčný automobil Mercedes F100 je takmer zabudnutý, pritom predpovedal množstvo technológií, ktoré sa dnes vyskytujú v príplatkovej výbave moderných áut.

Značka Mercedes-Benz v roku 1991 predstavila koncepčný automobil F100 a predstavila v ňom technológie, ktoré boli pred 27 rokmi veľmi vzdialenou budúcnosťou. Vtedy možno považovanou za nezrealizovateľnú budúcnosť, avšak dnes sa niektoré z jeho technológií vyskytujú v moderných automobilov, predovšetkým vo forme príplatkovej výbavy.

Vodík, solárne panely, rozpoznávanie hlasu, aj udržiavanie v jazdnom pruhu

Mercedes F100 oslovil futuristickým dizajnom a technologickou výbavou. Nachádzame podobnosť s neskorším modelovým radom R, ktorý bol súčasťou ponuky automobilky pomerne krátky čas. Toto zaujímavé karosárske vyhotovenie vtedy nebolo bežné, koncept sa výrazne líšil od vtedajších kombíkov a crossovery ešte neexistovali.
F100 malo pohon prednej nápravy, 6-valcový motor spaľujúci vodík, päť sedadiel (s centrálnym umiestnením sedadla vodiča), komunikačný a navigačný systém s pripojením na satelit, strechu so zabudovanými solárnymi panelmi, tempomat, displej namiesto prístrojovej dosky a aerodynamický dizajn s atypickými dverami. Všetko to, čo je dnes súčasťou moderných áut, mal tento Mercedes pred takmer tromi desaťročiami a predpovedal dokonca aj súčasnú snahu o postupnú elimináciu konvenčného spaľovacieho pohonu.
V interiéri sa nachádzalo veľké množstvo techniky, ktorú vodič ovládal prostredníctvom mechanických tlačidiel rozmiestnených okolo volantu. Pred volantom bol dokonca rozmerný informačný displej nahradzujúci analógové ukazovatele, ktorý sa práve v posledných rokoch dostáva do výbavy drahších áut. Okrem uvedenej techniky mal Mercedes F100 aj xenónové svetlomety, ktoré sa v produkčnom aute objavili až o rok neskôr v BMW radu 7.
Dôvodov, prečo by sme nemali zabúdať na Mercedes F100 z roku 1991, je viac. Ak ste ale pozorne čítali začiatok článku, nepochybne ste si všimli, že sme spomenuli aj 6-valcový motor spaľujúci vodík. Nie je to chybný údaj, tento spaľovací motor skutočne pracoval s vodíkom, čím sa odlišoval od vodíkových riešení dneška, ktoré ho využívajú na tvorbu elektriny pre napájanie elektrických motorov. Išlo jeden z experimentov značky Mercedes-Benz, ktorých nebolo málo a ktoré majú nezanedbateľný podiel na vývoji celého autopriemyslu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.