Mercedes F100 mal pred 27 rokmi funkcie, ktoré dostávajú dnešné autá

Motor na vodík, solárne panely, rozpoznávanie hlasu, aj udržiavanie v jazdnom pruhu.
Vydané  Text: 

Koncepčný automobil Mercedes F100 je takmer zabudnutý, pritom predpovedal množstvo technológií, ktoré sa dnes vyskytujú v príplatkovej výbave moderných áut.

Značka Mercedes-Benz v roku 1991 predstavila koncepčný automobil F100 a predstavila v ňom technológie, ktoré boli pred 27 rokmi veľmi vzdialenou budúcnosťou. Vtedy možno považovanou za nezrealizovateľnú budúcnosť, avšak dnes sa niektoré z jeho technológií vyskytujú v moderných automobilov, predovšetkým vo forme príplatkovej výbavy.

Vodík, solárne panely, rozpoznávanie hlasu, aj udržiavanie v jazdnom pruhu

Mercedes F100 oslovil futuristickým dizajnom a technologickou výbavou. Nachádzame podobnosť s neskorším modelovým radom R, ktorý bol súčasťou ponuky automobilky pomerne krátky čas. Toto zaujímavé karosárske vyhotovenie vtedy nebolo bežné, koncept sa výrazne líšil od vtedajších kombíkov a crossovery ešte neexistovali.
F100 malo pohon prednej nápravy, 6-valcový motor spaľujúci vodík, päť sedadiel (s centrálnym umiestnením sedadla vodiča), komunikačný a navigačný systém s pripojením na satelit, strechu so zabudovanými solárnymi panelmi, tempomat, displej namiesto prístrojovej dosky a aerodynamický dizajn s atypickými dverami. Všetko to, čo je dnes súčasťou moderných áut, mal tento Mercedes pred takmer tromi desaťročiami a predpovedal dokonca aj súčasnú snahu o postupnú elimináciu konvenčného spaľovacieho pohonu.
V interiéri sa nachádzalo veľké množstvo techniky, ktorú vodič ovládal prostredníctvom mechanických tlačidiel rozmiestnených okolo volantu. Pred volantom bol dokonca rozmerný informačný displej nahradzujúci analógové ukazovatele, ktorý sa práve v posledných rokoch dostáva do výbavy drahších áut. Okrem uvedenej techniky mal Mercedes F100 aj xenónové svetlomety, ktoré sa v produkčnom aute objavili až o rok neskôr v BMW radu 7.
Dôvodov, prečo by sme nemali zabúdať na Mercedes F100 z roku 1991, je viac. Ak ste ale pozorne čítali začiatok článku, nepochybne ste si všimli, že sme spomenuli aj 6-valcový motor spaľujúci vodík. Nie je to chybný údaj, tento spaľovací motor skutočne pracoval s vodíkom, čím sa odlišoval od vodíkových riešení dneška, ktoré ho využívajú na tvorbu elektriny pre napájanie elektrických motorov. Išlo jeden z experimentov značky Mercedes-Benz, ktorých nebolo málo a ktoré majú nezanedbateľný podiel na vývoji celého autopriemyslu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Aktualizované

Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.  
  • SERVIS

    Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?