Autoviny.sk

Lotus Esprit S2 JPS 1978: Hračka pre 007

Dalo by sa povedať, že dôvodom vzniku Espritu bolo náhodné stretnutie majiteľa Lotusu Colina Chapmana a legendárneho dizanéra Giorgetta Giugiara, šéfa štúdia ITAL DESIGN. Toto náhodné stretnutie sa odohralo na ženevskom autosalóne v roku 1972, slovo dalo slovo a návrh športiaka Chapmana doslova nadchol. Okamžite sa preto rozhodol zaradiť ho do sériovej výroby. Áno, išlo to tak ľahko - alebo aspoň zvonka to tak vyzeralo.

V skutočnosti automobilke trvalo ďalšie nekonečné štyri roky, než na trh uviedla prvú sériovú verziu S1, druhá generácia S2 bola verejnosti predstavená v roku 1978.

Lotus Esprit S2 JPS 1978: Hračka pre 007 (foto AUTO7 a Wikimedia Commons)



Automobil má výrazný klinovitý dizajn zo sklených vláken a u menej informovaných ľudí vyvoláva dojem, že pod pokrievkou pracuje obrovský a supersilný motor. Očakávalo sa, že tam bude niečo na spôsob šialeného V12, avšak v skutočnosti pod sklom ľudia nachádzali iba radový štvorvalec s výkonom 160 koní. Superšport s výkonom iba 160 koní? Je potrebné uvedomiť si, že sme sa preniesli do roku 1978 a predovšetkým to, že automobil váži iba 900 kilogramov! To celkom mení situáciu, samozrejme.

Lotus Esprit S2 JPS 1978: Hračka pre 007 (foto AUTO7 a Wikimedia Commons)



Hmotnosť je alfa a omega jazdného zážitku. Filozofia Colina Chapmana bola jednoduchá: „Keď zvyšujete výkon, ste rýchlejší na rovine, ale keď stratíte váhu, ste rýchlejší všade!“

Lotus Esprit S2 JPS 1978: Hračka pre 007 (foto AUTO7 a Wikimedia Commons)



Vďaka grandióznemu lotusovmu podvozku sa nemusíte obávať zákerných zákrut, esprit nebude pri prvej malej chybe kopať, práve naopak - teší sa na čoraz viac zákrut akéhokoľvek uhlu a polomeru, pričom vás neustále vyzýva na rýchlejšie prejazdy a aktívnejšiu prácu v akceleračným pedálom. Stručne povedané: sakra rýchla motokára!


Pôvodný článok pripravili Jiří Hladík a Michal Borský pre AUTO 7 (01/2016), editoval a redakčne upravil Erik Stríž (09/2017)




Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie