Najlacnejší elektromobil Yogomo stojí iba 11-tisíc
Žiadna Tesla, žiadny Nissan. Čínsky výrobca Yogomo má elektromobil za tretinu ich ceny.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Existuje však jedno elektrické auto, ktoré hravo poráža všetky konvenčné elektromobily svojou cenou: volá sa Yogomo Q9 a na Slovensku stojí menej ako 11-tisíc eur. Ak si však myslíte, že s takýmto elektromobilom budete jazdiť za babičkou na vidiek a budete sa ním chváliť, ste na omyle. Okrem štyroch kolies a karosérie majú tieto vozidlá iba málo spoločné s tým, čo považujeme za „normálne auto“.
Yogomo Q9 na prvý pohľad vôbec nevyzerá zle. Práve naopak, vyzerá dobre, moderne, nedáva o sebe tušiť, že je to exotický elektromobil so supernízkou cenou a otáznou bezpečnosťou. Tento model sa už nápadnejšie nepodobá na žiadny iný automobil inej značky, ale taký Yogomo 330 s výkonom iba 10 konských síl bol neskrývanou kópiou Kia Picanto.
Dôvody nižšej ceny ani nechcite vedieť
11-tisíc eur stále nie je úplne málo. Keď si dnes môžete kúpiť nové autá s kompaktnými rozmermi málo nad 8-tisíc eur a s praktickým spaľovacím motorom, je cena Yogomo stále mierne premrštená. Keď si však vypočítate úsporu na benzíne alebo nafte, potom tie tri tisícky navyše získate späť v priebehu asi troch či piatich rokov. Vtedy však už záruka na malý elektromobil nebude platiť, je iba na 30-tisíc kilometrov alebo dva roky.Hlavný dôvod, prečo majú tieto elektromobily v porovnaní s inými takto nízku cenu tkvie v olovených batériách (elektromobily zvyčajne používajú Li-Ionové trakčné akumulátory) a v takmer nulovej bezpečnosti. Pasívna bezpečnosť je iba v minimálnom základe a aktívna prakticky žiadna. Yogomo má v podstate iba bezpečnostné pásy a plášť karosérie, ktorý môže pasažierov ochrániť.
Myslím, že ťukanec na parkovisku nebude vodičovi osudný, ale zrážka s 1,5 a viac tonovým autom v rýchlosti 50 km/h byť môže.
Ak má zákazník ešte nejaké prostriedky navyše, môže si ale dokúpiť klimatizáciu na tisíc eur alebo elektrické sťahovanie okien. V základnej výbave je rádio, centrálne uzamykanie, strešné nosiče, strešné okno, halogénové svetlomety a tiež zliatinové disky.
Technické údaje nepotešia
Jeho rozmery sú 3090×1420×1480 mm, rázvor kolies dosahuje 2170 mm a so svetlou výškou 130 mm dáva tušiť o praktických jazdných vlastnostiach do mesta. Predný nájazdový uhol je 30 stupňov, zadný 42 a aj vrátane 9 kusov batérií váži iba 820 kilogramov. Maximálny výkon elektrického pohonu je 12 kW, krútiaci moment môže dosahovať 78 N, celková kapacita batérie je 150 Ah. Na jedno nabitie elektromobil prejde do 180 kilometrov, ak vodič zachová spotrebu energie 5,4 kWh.Yogomo dokáže jazdiť rýchlosťou maximálne 75 km/h, avšak iba v takzvanom športovom režime. V tom ekonomickom sa maximálna obmedzuje na 45 km/h.
Zdroj technických údajov: greencars.cz; electrocar.sk
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Polícia odhalila nelegálne vrakovisko so 397 autami. Neskočilo tam aj vaše auto?
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.