Najlacnejší elektromobil Yogomo stojí iba 11-tisíc

Žiadna Tesla, žiadny Nissan. Čínsky výrobca Yogomo má elektromobil za tretinu ich ceny.
Vydané  Text: 

Elektromobily valcujú svet a prevalcujú ho, zatiaľ je ich však cena tak vysoká, že pre normálneho človeka jednoducho nie sú dostupné. Keď budú stáť toľko, čo stojí Octavia alebo dokonca Fabia, budeme sa môcť baviť o ľudových cenách.

Existuje však jedno elektrické auto, ktoré hravo poráža všetky konvenčné elektromobily svojou cenou: volá sa Yogomo Q9 a na Slovensku stojí menej ako 11-tisíc eur. Ak si však myslíte, že s takýmto elektromobilom budete jazdiť za babičkou na vidiek a budete sa ním chváliť, ste na omyle. Okrem štyroch kolies a karosérie majú tieto vozidlá iba málo spoločné s tým, čo považujeme za „normálne auto“.

Yogomo Q90 (foto: Yogomo/screenshoty z YouTube reklamy)


Yogomo Q9 na prvý pohľad vôbec nevyzerá zle. Práve naopak, vyzerá dobre, moderne, nedáva o sebe tušiť, že je to exotický elektromobil so supernízkou cenou a otáznou bezpečnosťou. Tento model sa už nápadnejšie nepodobá na žiadny iný automobil inej značky, ale taký Yogomo 330 s výkonom iba 10 konských síl bol neskrývanou kópiou Kia Picanto.

Dôvody nižšej ceny ani nechcite vedieť

11-tisíc eur stále nie je úplne málo. Keď si dnes môžete kúpiť nové autá s kompaktnými rozmermi málo nad 8-tisíc eur a s praktickým spaľovacím motorom, je cena Yogomo stále mierne premrštená. Keď si však vypočítate úsporu na benzíne alebo nafte, potom tie tri tisícky navyše získate späť v priebehu asi troch či piatich rokov. Vtedy však už záruka na malý elektromobil nebude platiť, je iba na 30-tisíc kilometrov alebo dva roky.

Hlavný dôvod, prečo majú tieto elektromobily v porovnaní s inými takto nízku cenu tkvie v olovených batériách (elektromobily zvyčajne používajú Li-Ionové trakčné akumulátory) a v takmer nulovej bezpečnosti. Pasívna bezpečnosť je iba v minimálnom základe a aktívna prakticky žiadna. Yogomo má v podstate iba bezpečnostné pásy a plášť karosérie, ktorý môže pasažierov ochrániť.

Myslím, že ťukanec na parkovisku nebude vodičovi osudný, ale zrážka s 1,5 a viac tonovým autom v rýchlosti 50 km/h byť môže.

Ak má zákazník ešte nejaké prostriedky navyše, môže si ale dokúpiť klimatizáciu na tisíc eur alebo elektrické sťahovanie okien. V základnej výbave je rádio, centrálne uzamykanie, strešné nosiče, strešné okno, halogénové svetlomety a tiež zliatinové disky.

Yogomo Q90 (foto: Yogomo/screenshoty z YouTube reklamy)


Technické údaje nepotešia

Jeho rozmery sú 3090×1420×1480 mm, rázvor kolies dosahuje 2170 mm a so svetlou výškou 130 mm dáva tušiť o praktických jazdných vlastnostiach do mesta. Predný nájazdový uhol je 30 stupňov, zadný 42 a aj vrátane 9 kusov batérií váži iba 820 kilogramov. Maximálny výkon elektrického pohonu je 12 kW, krútiaci moment môže dosahovať 78 N, celková kapacita batérie je 150 Ah. Na jedno nabitie elektromobil prejde do 180 kilometrov, ak vodič zachová spotrebu energie 5,4 kWh.

Yogomo dokáže jazdiť rýchlosťou maximálne 75 km/h, avšak iba v takzvanom športovom režime. V tom ekonomickom sa maximálna obmedzuje na 45 km/h.



Zdroj technických údajov: greencars.cz; electrocar.sk




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.