Realita versus teória

Motoristom odporúčajú, aby v autách vypínali bezpečnostné funkcie. Nebezpečný trend teraz začali riešiť autority

Moderné autá sú vybavené množstvom jazdných asistentov, ale pokiaľ ich vodič vypne, nemajú mu ako pomôcť.

Výskumné združenia sa pustili do študovania, do akej miery sa to deje a ako sa tomu dá predísť.
Vydané Text: 

Európska únia postupne sprísňuje pravidlá pre povinnú elektronickú výbavu nových áut, ale počet mŕtvych v dôsledku dopravných nehôd neklesá takým tempom, ako by si možno priala.

Pri pohľade na priemerný vek vozového parku sa jeden z dôvodov ponúka –

Jeden z dôvodov je, že stále veľa ľudí jazdí starými autami bez asistentov, a nové vozidlo si zaobstarať nechcú alebo nemôžu.

Inzercia

Inzercia

Ani v autách, ktoré sú asistentmi vybavené, ľudia však často nevyužívajú ich plný potenciál.

Kde je koreň problému?

„Je náročné trvať na tom, aby výrobcovia do áut montovali najnovšie bezpečnostné technológie, ale skutočná výzva tkvie v tom, presvedčiť spotrebiteľov, že sú tie technológie potrebné.

Trend, ktorý existuje v médiách a na sociálnych sieťach, a odporúča systémy vypínať, budí obavy,“ vyjadril sa generálny tajomník organizácie Euro NCAP Michiel van Ratingen.

Inzercia

Inzercia

Veľa vodičov stále podceňuje silu technológie a pokroku. Zdroj: unsplash.com

Nedávno sa pripojila aj britská výskumná spoločnosť Thatcham.

„Snažíme sa porozumieť, ako vodiči používajú asistenčné systémy a aká kvalitná je symbióza medzi človekom a strojom.

Z testov poznáme jadro bezpečnostných prínosov týchto systémov, ale teraz chceme od širokého okruhu ľudí zistiť, ako ich používajú.

Napríklad ak vieme, že všetci vypnú stráženie jazdných pruhov hneď ako nasadnú do auta, všetok benefit tohto systému je stratený. Tomu sa snažíme predísť,“ hovorí expert Thatchamu na technológie vozidiel Tom Leggett.

Aj dôvera má mať zdravé hranice

Medzi nové zistenia patrí, že niektorí vodiči naopak vkladajú do asistenčných systémov viac dôvery, než je vhodné.

Štúdia amerického Poisťovacieho inštitútu cestnej bezpečnosti zistila, že kombinácia adaptívneho tempomatu a systémov poloautonómneho riadenia, ako je aktívne vedenie v strede jazdného pruhu, naopak zvyšuje riziko smrteľnej nehody o nezanedbateľných 10 %.

„Adaptívny tempomat má bezpečnostné prínosy, ale je dôležité zvážiť, akým spôsobom môžu vodiča tieto prínosy vyrušiť jednoducho tým, že systém používajú zle,“ vyjadril sa Sam Monfort, vedúci štúdie.

Nedokonalé značenia ciest a neaktuálne navigačné údaje vedia so systémom vytvoriť značné odchýlky. Zdroj: unsplash.com

Prečo vodiči deaktivujú asistenčné systémy

Samotný fakt, že ľudia často deaktivujú rôzne asistenčné systémy, nie je ťažké pochopiť.

Niektoré z týchto systémov môžu byť počas bežnej jazdy skôr obtiažne než prospešné.

V reálnom svete, kde existuje nedokonalé označovanie ciest a zastarané navigačné údaje v infotainmentoch, tieto systémy správne signalizujú aktuálny rýchlostný limit iba zriedka, a tak vodič nemôže na ne spoľahnúť.

Okrem toho, v štandardnom nastavení tieto systémy vydávajú neprijemné zvuky pri prekročení rýchlosti, o ktorej si myslia, že je v danom mieste povolená.

Nedokonalé, chaotické alebo úplne chýbajúce označenie ciest môže byť ďalším dôvodom, prečo ľudia vypínajú asistentov sledovania jazdných pruhov, ktorí pískajú alebo upozorňujú vodiča, ak vozidlo prekročí čiaru na ceste bez použitia smerovky.

Niektoré adaptívne tempomaty dokonca v určitých situáciách prudko brzdia, čo môže vytvoriť nebezpečenstvo pre vozidlá za nimi.

Skutočnosť, že vodič môže tieto systémy ľubovoľne zapínať a vypínať, neznamená, že ich vypne trvale počas celej jazdy.

Môže monitorovať, kedy a ako mu systémy pomáhajú, a podľa toho sa rozhodovať, či ich použije alebo nie.

V žiadnom prípade totiž neplatí, že vodič bez systémov nabúra určite, a s nimi sa nehode určite vyhne.







ODPORÚČANÉ


Test motocykla

Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut. 
  • Predstavenie

    Viac dynamiky / Lexus UX 300h

  • Keď je niečo dobré, už sa toho nechytajte. Alebo to ešte vylepšite! Lexus sa pri svojom mimoriadne úspešnom modeli UX vybral tou druhou cestou. Obľúbený luxusný crossover je teraz ešte dynamickejší. Privítajte vylepšenú verziu UX 300h.

      
  • Rozhovor

    Prvoradá je spokojnosť našich zákazníkov, hovorí Erika Tanečková z TANEX TRNAVA, ktorý predáva aj SsangYong

  • Spoločnosť Tanex s. r. o. je tu s nami už vyše 30 rokov. Začala predajom ojazdených automobilov a časom sa vypracovala na obľúbeného predajcu a poskytovateľa širokého spektra služieb motoristom. Nedávno pribudla pod jej krídla aj značka SsangYong. To je skvelý námet na rozhovor s konateľkou spoločnosti, Erikou Tanečkovou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Auto pre život / Test Nissan Townstar Combi

  • Máte radi spontánnosť, žijete naplno a vychutnávate si, čo deň prinesie? Nissan Townstar je auto, ktoré vás pri tom rado bude sprevádzať.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024