Kuriozity zo sveta áut: Kedy bola zaznamenaná prvá dopravná nehoda a prečo môže monopost F1 jazdiť po strope? (1. časť)

Niektoré z kuriozít, ktoré sú spojené s automobilovým priemyslom sú pomerne úsmevné. Iné zase ukazujú skutočnú realitu.

Vedeli ste napríklad, že prvá automobilová nehoda sa udiala už v 19. storočí?
Zaujímavosťou je aj fakt, že britský panovník nemá doklady.
Vydané  Text: 

V prvej časti miniseriálu o najväčších zaujímavostiach zo sveta automobilového priemyslu sa pozrieme napríklad na to, prečo britský panovník jazdí bez vodičáku a ako je možné, že monopost Formule 1 môže jazdiť po strope? Na niektoré otázky sa nehľadajú odpovede jednoducho, no sú o to zaujímavejšie. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na zopár zaujímavostí, ktoré sa týkajú pozoruhodných kuriozít automobilového sveta. Niektoré z nich vás možno prekvapia, iné – dúfame – vás pobavia. Teda s výnimkou nasledujúcej „prvej obete“…

Prvá obeť automobilovej nehody

S automobilovým priemyslom, žiaľ, úzko súvisia aj dopravné nehody. Vedeli ste, že vôbec prvá zaznamenaná dopravná nehoda, v ktorej hralo hlavnú úlohu auto, sa udiala už v roku 1869? Havária sa odohrala v meste Birr, v Írsku. Nešlo však o klasickú zrážku, do ktorej by bolo zapojené auto so spaľovacím motorom. Mary Wardová v auguste 1869 cestovala na návštevu zámku svojho bratranca vo svojom aute… s parným pohonom. Počas jazdy nabehla s autom na nerovnosť a vypadla z neho tak nešťastne, že skončila pod kolesami. Tým sa, žiaľ, zapísala do histórie ako prvá obeť automobilovej nehody.

Inzercia

Prvá pokuta za rýchlosť

Keď už spomíname prvú autonehodu, určite vás bude zaujímať, kedy a za akých okolností bola udelená vôbec prvá pokuta za rýchlosť. Vraciame sa späť do roku 1896. Konkrétne k 28. januáru tohto roka, keď bola udelená vôbec prvá pokuta za rýchlosť. Dostal ju Angličan Walter Arnold za to, že so svojim motorovým kočom prekročil maximálnu povolenú rýchlosť až štvornásobne. Namiesto 2 míľ za hodinu išiel neskutočných 8 míľ v hodine, čo je približne 12,9 kilometra za hodinu. Paradoxom je, že nedostal jedinú pokutu. Bolo ich hneď niekoľko. Okrem rýchlosti si odniesol lístok aj za to, že jeho koč nebol poháňaný koňmi, za to, že sa vo vozidle viezol sám (vtedajšie predpisy totiž hovorili, že mechanický stroj musia obsluhovať aspoň traja ľudia) a taktiež za to, že jeho koč nemal nikde napísané meno a adresu majiteľa.

Anglický panovník nemá vodičák

Na Britských ostrovoch ešte chvíľu zostaneme. Vedeli ste o tom, že veľká milovníčka áut, kráľovná Alžbeta II., nemala vodičský preukaz? Teraz si možno poviete, že je to nezmysel, veď na internete je hromada jej fotografií za volantom a možno ju niektorí z vás aj videli šoférovať jej milovaný Range Rover. Máte pravdu. Vo Veľkej Británii sa totiž všetky doklady vydávajú v mene kráľa alebo kráľovnej. Tým pádom, panovník sám sebe vydať vodičák nemôže, no jazdiť s autom áno. Okrem „papierov“ nemá ani klasický občiansky preukaz alebo cestovný pas.

Najvyššia pokuta na svete

V nadväznosti na prvú pokutu za rýchlosť dávame do pozornosti aj najvyššiu pokutu, aká bola kedy udelená. Hovorí sa, že dve veci by ste nikdy nemali nikomu požičiavať. Samozrejme auto a manželku. V tom prvom prípade si to istý Michel Perridon, riaditeľ spoločnosti Trust International BV, zrejme vyčíta dodnes. Rozhodol sa totiž, že svoje nové Bugatti Veyron požičia len 20-ročnému synovi. Incident sa odohral ešte v roku 2010 v holandskom Rotterdame. Perridonov syn v mieste, kde je maximálna povolená rýchlosť 90 km/h letel až 160 km/h. Holandskí policajti ho ihneď zastavili a rozhodli sa celú udalosť vyriešiť tým, že Bugatti Veyron za 2 milióny eur zabavili. Doteraz nie je jasné, či majiteľ získal svoje auto späť.

Formula 1 by mohla jazdiť hore kolesami

Rýchlosť je to, čo definuje našu ďalšiu zaujímavosť. Vedeli ste, že monopost F1 by teoreticky mohol jazdiť po strope? Áno, čítate správne. Vďaka prítlaku by stačila rýchlosť približne 195 kilometrov za hodinu na to, aby napríklad v tuneli mohol pilot jazdiť po strope. Podobný experiment pravdepodobne nikto nikdy neskúsi, no všetko napovedá tomu, že teoreticky je možný.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ