Test Honda CRF: Na každý deň

Hovorí sa, že nie je zlé počasie, len zle oblečený človek. Platí to o behaní, golfe, lyžovaní, ale aj o jazde na motocykloch. Alebo, že by to bolo aj v tom, aký motocykel si vyberiete? Aj to je možné!
Vydané  Text: 
Pokiaľ by som býval na Orave, Kysuciach, na Liptove, pod Poľanou, prípadne v niektorej z horských oblastí, bola by Honda CRF 300L jednou z možností, po ktorých by som určite pokukoval. Ako sa poznám, istotne by som poznal všetky poľné a horské cesty, na ktoré by sa s ňou dalo vyraziť a užívať si vyššie zdvihy predného aj zadného odpruženia. Možno by som aj vedel, ako sa s ňou dostanem k odľahlej chate plnej neuveriteľných príbehov. A vďaka možnosti namontovať na ňu vrchný kufor, by som ju s najväčšou pravdepodobnosťou využíval aj na riešenie každodenných dopravných potrieb.
Napriek tomu, že motocykel váži iba o málo viac ako ja, má na to všetky predpoklady. Najmä ak by som na ňom jazdil sám. Pre dvoch to veľmi nie je. Stúpačky pre zadného spolujazdca sa nachádzajú celkom vysoko, takže by mal dosť pokrčené nohy a pri mojej výške, keď som často zaberal aj zadnú časť sedadla, by mu už veľa miesta nezostávalo. Takže stroj pre jedného? To vôbec neprekáža, aj tak človek na motocykli väčšinou jazdí sám. Horské oblasti som spomenul úplne zámerne. Jednak preto, lebo Honda CRF 300L sa dodáva so štupľovými pneumatikami, ktoré si vedia veľmi dobre podariť s blatistým a nespevneným terénom, ale aj preto, lebo test uverejňujeme v čase, keď je na Slovensku čas snehu. A práve takýto motocykel si viem predstaviť ako ideálny na to, aby sa na neho obuli pneumatiky s hrotmi a vyrazilo sa šantiť na sneh. A to je presne odkaz z úvodu – už sa len dobre obliecť.
### Cesty II. triedy Avšak vzhľadom na to, že nebývam v žiadnom z týchto malebných slovenských regiónov, pozriem sa na Hondu, ktorá o sebe hovorí, že má dvojité využitie, teda na cesty aj mimo nich, z trochu iného pohľadu. Napríklad z toho, že má takzvanú obrátenú prednú vidlicu, čo najčastejšie vídame na cestných motocykloch, kde ide o vítané riešenie na zlepšenie kontaktu s vozovkou. A ten potrebujete najmä pri jazde po asfalte. Napríklad rozbitom mestskom. Takom, aký vo veľkom ponúkajú naše mestá a nevyhýba sa ani okresným cestám. Lebo, povedzme si rovno, toto nie je stroj, s ktorým by ste po diaľnici vyrazili donekonečna. Skôr je to niečo pre tých, ktorí by možno do mesta chceli niečo so svižnou obratnosťou skútra, no nechcú sa vzdať radenia. Nielen pre iba menej ako 8-litrovú nádrž, ale aj pre minimálnu ochranu pred živlami. To radšej tie okresky, mesto, vedľajšie cesty. Aj tak budete tankovať po najviac 200 km, takže nech máte benzínku poruke.
Na všetkých týchto vedľajších cestách sa však Honda bude cítiť príjemne a aj vy na nej. Vysoké zdvihy a mäkké odpruženie zaručujú schopnosť pohltiť takmer akékoľvek nerovnosti ciest. Teda, ak svojou hmotnosťou nezaťažíte motocykel tak, že klesne na dorazy. Ale aj podo mnou zostalo tlmičom ešte dosť pracovného zdvihu a známe nerovnosti dokázali fi ltrovať úplne ukážkovo. Teda, predné odpruženie určite, vzadu to bolo o čosi tesnejšie. Dobrému pocitu z jazdy to však neprekážalo. Aj keď som si musel zvyknúť na hlbšie ponáranie prednej časti pri ostrejšom brzdení.
### S emisiami zadobre Energiu na cesty čerpá motocykel z 1-valcového motora, ktorého objem poskočil na 286 cm3, čím zabezpečil plnenie nárokov emisnej normy Euro 5. Takže ak s ním aj vyrazíte mimo spevnených ciest, nebudete až tak veľmi zaťažovať prírodu. Podstatnou novinkou je aj prepracovaná prevodovka a ľahšia kovaná zadná vidlica, takže s motocyklom sa veľmi dobre manévruje. Prvých päť stupňov prevodovky je kratších, čo prospieva dynamike a na to, aby ste vedeli celý deň jazdiť po akomkoľvek teréne, nepotrebujete v ľavej ruke silu Buda Spencera. Spojková páčka ide totiž veľmi ľahko a bez problémov. Šiesty stupeň je dlhší a zvládnete na ňom jazdu od 70 km/h vyššie, ako ideálnu cestovnú rýchlosť to vidím niekde okolo 110 km/h. Prístrojová doska v podobe displeja poskytuje všetky podstatné informácie ako stav paliva či dokonca aj zaradený stupeň, čo v mnohých prípadoch veľmi poteší. A keď sa vydáte do terénu, tak ešte viac poteší samostatné a veľké tlačidlo vypínania ABS pre zadné koleso. Aj tým Honda CRF 300L ukazuje, že pri jej navrhovaní tvorcovia mysleli na mnohé aspekty zábavy. Je už len na vás, aby ste ich všetky objavili a zažili na vlastnej koži.
**Postrehy z testu:** * Všetko potrebné uvidíte na digitálnej prístrojovke, poteší aj samostatné tlačidlo na vypínanie ABS na zadnom kolese * Jasné terénne zamerania ukazuje predné koleso s priemerom 21 palcov a pneumatika s blokmi * Aspoň minimálnu ochranu poskytuje motoru jeho rám, výfuk sa podkladu vzďaľuje, ako je to len možné * Aj na dobrodružné cesty je pripravená Honda CRF, na platňu si pripevníte aj väčší kufor * Aby sa vám neskĺzla noha, zabezpečia zubaté stúpačky, zuby na brzdovej páčke zvýšia istotu * Na svojom mieste a bez rizika spadnutia udrží malý pomocník reťaz na zadnom ozubenom kolese * Nielen na poľných cestách, ale aj na vedľajších a v mestách si užijete schopnosti Hondy CRF








Pokračujte na ďalší príspevok »